25 spørgsmål, der definerer din social media marketing-strategi

Få content marketing-guldkorn direkte i din indbakke

25 spørgsmål, der definerer din social media marketing-strategi

25_spørgsmål_til_dinEn marketing-strategi for sociale medier er næsten ikke til at komme udenom, uanset om du arbejder med content marketing til B2B eller B2C. Over tre millioner danskere er på Facebook, Instagram får stadig flere brugere, og LinkedIn har rigtig godt fat i erhvervslivet.

Men hvad er det nu lige, du skal overveje, inden du begynder at bruge sociale kanaler til at promovere dit content?

Der findes en række store og fundamentale spørgsmål, som du bør kunne besvare, inden du går i gang. Det vil både spare dig en masse tid og frustrationer.

Kevan Lee fra Buffer har skrevet et indlæg, hvor han lister 25 af de mest centrale spørgsmål, der skal besvares for at definere en strategi for social media.

Målsætninger

1. Hvorfor skal du på sociale medier?

2. Hvad er din overordnede forretningsmæssige målsætning?

3. Hvad vil du og din virksomhed opnå ved at komme på sociale medier?

Målgruppe

4. Hvem er din kernemålgruppe?

5. Hvilke sociale medier bruger din målgruppe?

6. Hvilke emner og medier er vigtigst for dem?

7. Hvilke begivenheder er vigtige for dem og deres liv?

8. Hvilke problemer kan du hjælpe dem med at løse?

9. Hvilke opgaver kan du hjælpe dem med at udføre?.

Dit brand

10. Hvad er dit brands tone of voice?

11. Hvilken tone skal dine opdateringer skrives i?

12. Hvilke følelser vil du gerne vække hos dine fans og følgere?

Planlægning

13. Hvilke typer indhold skal postes på hvilke sociale medier?

14. Hvilke typer indhold understøtter dine mål med content marketing?

15. Hvilke emner eller budskaber understøtter din virksomhed?

16. Skal du bruge sociale medier til at yde kundeservice?

Produktion

17. Hvilke ressourcer har du til rådighed?

18. Hvem skal oprette og vedligeholde din virksomheds profiler på sociale medier?

19. Hvordan ser den redaktionelle process ud fra produktion til publicering?

20. Hvor ofte skal du poste nyt indhold på hvert socialt medie?

21. Hvordan koordinerer du indsatsen på sociale medier med øvrige marketing-kampagner?

Analyse og måling

22. Hvordan måler du ROI, og hvornår er indsatsen en succes?

23. Hvad virker især godt for dig på de forskellige sociale medier?

24. Hvordan ser købsrejsen ud fra start til køb?

25. Hvor passer sociale medier ind i den rejse?

I indlægget på Buffers blog finder du også uddybende forklaringer på hvert enkelt spørgsmål.

Kommentarer