Sådan laver du en strategi for sociale medier, der skaber trafik

Få content marketing-guldkorn direkte i din indbakke

Sådan laver du en strategi for sociale medier, der skaber trafik

At få succes med content marketing på sociale medier er ingen selvfølge. Uanset hvor fantastiske dine blogindlæg er, og om du sprøjter dem ud i en lind strøm og deler alle steder, der har en deleknap. 

Du skal nemlig have en strategi for sociale medier, hvis Facebook, LinkedIn, Twitter eller et af de andre netværk skal sætte fut i din content marketing-indsats. Du skal have en plan for, hvor og hvorfor du smider hvad ud.

Uden en plan risikerer du, at dit kommunikationsflow går i fløjten, og at publikum ikke opdager dit indhold eller finder det uinteressant og stryger videre til noget andet.  

Planlæg dig til succes på SoMe

Kunsten at planlægge godt indhold og opbygge og styrke relationer på de sociale medier er ikke raketvidenskab. Men det kræver omhu, kontinuerlighed og ikke mindst en klar strategi med en lige så klart defineret målgruppe(r).

Her får du seks trin til, hvordan du kommer i gang med en strategi for sociale medier, der skaber trafik til dit indhold. Og. Vi har lavet en tjekliste, der gør det lidt nemmere for dig at arbejde dig frem til din strategi – download den her

1. Start med at sætte mål for din social media-tilstedeværelse

Før du kaster dig over de sociale medier, skal du have gjort det klart, hvad du vil have ud af det. Det er ikke nok bare at ville være til stede, når du over for din chef skal forsvare din tid og chefens penge brugt på sociale medier.

En konkret målsætning skal være SMART (Specific, Measurable, Achievable, Relevant og Timely). Er dit mål at få flere følgere? At få folk til at engagere sig i dit indhold? At få høstet sign-ups eller øge trafik til dit website? Du ved bedst selv, hvor jeres aktivitet batter, så sæt dine KPI’er derefter, og tag dine resultater op til evaluering løbende, når først du har sparket din strategi i gang.

2. Hvem taler du til, hvor og hvorfor?

Du skal også være helt skarp på, hvem du ønsker at nå ud til, før du vælger, hvilke sociale medie-platforme du ønsker at bruge krudt på. Ellers risikerer du at ramme de forkerte, hvis du rammer nogen overhovedet, og det giver dig ikke den ønskede trafik. Så. Du skal have styr på din målgruppe, og har du ikke det, så brug tid på det først. Læs her, hvordan du laver en udførlig persona.

Hvor på de sociale medier er din målgruppe?

Når du ved, hvem du gerne vil ud og socialisere med, skal du finde ud af, hvor det skal foregå. En god tommelfingerregel er at fokusere på de kanaler, hvor du ved, din målgruppe befinder sig, når de leder efter netop den type indhold, du tilbyder. Kig på din persona - hvor er han eller hun? Fokuser på at blive god på netop den kanal, der er mest relevant for din målgruppe.

Hvorfor skal din virksomhed på de sociale medier?

Vil du fortælle hele verden om, hvor fantastisk dit produkt eller din service er? Så skal du et smut tilbage i tænkeboksen.

Med mindre du er marketing manager for et såkaldt LOVE brand, som folk elsker at elske (APPLE), så er din målgruppe sjældent interesseret i at høre om, hvor sej du og din virksomhed er. De vil have relevant indhold, som hjælper, underholder, informerer og involverer dem.

Du skal derfor lave et såkaldt redaktionelt mission statement: Hvad er det, du vil med dit indhold, hvad skal det gøre for dine brugere? For eksempel er det redaktionelle mission statement for denne blog at fremme udførelsen af content marketing i Danmark med brugbart, velskrevet og specifikt indhold, der kan læses på fem minutter.

Vil du spare både tid og frustrationer, kan du starte med at sætte dig ned og besvare disse 25 fundamentale spørgsmål, der kan hjælpe dig med at blive skarp på de strategiske overvejelser, der skal danne ramme om din social-medie-marketingstrategi.

3. Find din tone of voice

Hvordan taler din virksomhed på de sociale medier? Mennesker relaterer til mennesker – ikke til virksomheder. Derfor er det vigtigt, at du har en særlig stemme eller såkaldt tone of voice, som giver dig en genkendelig personlighed på de sociale medier. Lav en udførlig tone of voice-guide, og del den med alle, der skal lave opdateringer på vegne af din virksomhed. Se her, hvordan du laver tone of voice-guiden.

Alt for mange virksomheder nedprioriterer det, og resultatet bliver ofte en rodet tilstedeværelse med mange forskellige perspektiver, meninger og personligheder. Det giver alt for lidt konsistens i opdateringer, svar-procedurer og feedback. Altså et lidt personlighedsforstyrret brand, som forbrugerne har svært ved at få hold på – og at relatere til.

4. Lav og brug en social media-kalender

Lav en kalender, og plot dit indhold til de sociale medier ind – gerne for en måned ad gangen. Du behøver ikke opfinde dybe tallerkner i første omgang – se et eksempel på en kalender og download vores template her (Excel).

Her er et simpelt forslag til, hvordan din social medie-kalender kan se ud:

  • Start et arbejdsdokument i Excel eller Google Speadsheets, som kan rumme din kalender måned for måned (du kan lave nye faneblade for hver måned). Brug eventuelt denne her
  • Lav kolonner til henholdsvis opdateringsdatoer, ugedage, koncept(er) og tekstfelt og socialt medie.
  • Hvis I er flere om at lave opdateringer, så sørg for at dele dokumentet med de relevante personer, så alle er ajour med, hvad der foregår.
  • Sæt et par timer af hver måned til at planlægge dit indhold. Du kan også sagtens  – og med fordel – kuratere og forproducere indhold til måneden ud. Husk også at finde de relevante links, billeder og/eller hashtags.
  • Ved at bruge en service som for eksempel den gratis Buffer.com, kan du publicere indlæg automatisk på bestemte dage og tidspunkter. Overblik og forproduktion giver dig plads og overskud til at hoppe ind og lave ad hoc-opdateringer på pludseligt opståede begivenheder, som råber på din virksomheds tilstedeværelse.
  • Hold den forkromede plan opdateret, og sørg også for at afsætte tid til at lytte til den respons, du får på dit indhold derude. Brug det til at få evalueret på dine koncepter, og tag det med, når du udtænker dine næste genistreger, så dit indhold bliver ved med at være relevant.

Download din social medie-kalender skabelon her.

Hvornår og hvor ofte, du skal publicere nye indlæg, afhænger meget af, hvem din målgruppe er. Fodarbejdet er allerede gjort i dit persona-arbejde. Men test det yderligere af i praksis. Læs mere om, hvordan du rammer den lige i r…. her.

5. Bliv enige om proces og ansvar

Skriv arbejdsprocessen ned og få sat navn på, hvem der gør hvad og hvornår. Hvem udvikler indhold? Hvem deler det? Hvem lytter, og hvem svarer? På den måde sikrer du fremdrift i din social medie-indsats, og du garanterer et ejerskab for de enkelte opgaver, der skal løses. 

6. Sådan måler du på dine social media-aktiviteter

Der findes mange forskellige måder, du kan måle på dine sociale medie-aktiviteter, og der findes både freeware og premium-løsninger på området, så det er kun dit budget, der sætter grænsen her.

  • Hootsuite giver dig mulighed for at monitorere flere social medie-platforme på ét sted ( Twitter, Linkedin, Facebook og G+).
  • Google Analytics, Facebook Insights, Iconosquare, Buffer, Falcon Social, Sproutsocial er andre gode bud på freeware, der kan monitorere og måle på engagement på de respektive sociale medie-kanaler alt efter, hvilke social medie-kanaler du har valgt at bruge.
  • HubSpot. Udover at være et marketing automation-software kan Hubspot også hjælpe dig med at måle din trafik fra de sociale medier til dine egne medier og at identificere dine mest aktive følgere. Du kan også planlægge og automatisere dine statusopdateringer, så du ikke behøver at sidde og poste dagligt. Du kan læse mere om HubSpot her.

Ved at bruge vores tjekliste og social media-kalender får du:

  • Opsat mål for dine aktiviteter på de sociale medier
  • Styr på dit publikum og dit budskab
  • Lavet en social media-kalender
  • Uddeligeret ansvar
  • Taget et kæmpe skridt på vejen til fuldt ud at kunne udnytte potentialet i de sociale medier som distribueringsplatform. Og til at få endnu mere trafik til dit indhold.

Du finder kalenderen her og tjeklisten her.

Rigtig god fornøjelse!


cchacks.jpgDette er Clever Content Hack nr. 6. Clever Content Hacks er en serie af blogindlæg fra Brand Movers, der hjælper dig med at skabe de bedst mulige marketing-resultater.

 

Gratis e-bog: Få mere trafik og flere leads

Kommentarer