Tone of voice-guide: Find din virksomheds stemme

Få content marketing-guldkorn direkte i din indbakke

Tone of voice-guide: Find din virksomheds stemme

Passer_din_stemme_til_dit_brand

Måden, du formidler din historie på, er afgørende for, hvordan din målgruppe opfatter både dit budskab og dit brand. Derfor spiller tone of voice en afgørende rolle for at trænge igennem til modtagerne og skabe resultater med content marketing.

Det mener Creative Director i content marketing-bureauet Velocity Partners i London, Doug Kessler. Her fortæller han, hvordan du finder din virksomheds helt egen stemme.

Hvorfor er tone of voice så vigtig?

Tone of voice handler for mig ikke kun om at drysse lidt krydderi på virksomhedens kommunikation. Måden, du taler på som virksomhed, bærer et budskab i sig selv og siger en masse om, hvem du er. Og jo større indtryk dit budskab gør, desto længere tid bliver det i modtagerens bevidsthed.

Virksomhedens tone of voice er en unik mulighed for at skille sig ud fra mængden. På et overfyldt marked med masser af konkurrenter er det måden, du taler på, som kan gøre forskellen.

Hvordan finder man sin ”egen” stemme?

jean-claude-van-damme-and-2-volvo-trucks-epic-split-image10

Jean Claude Van Damme i et reklamespot for Volvo. Et udtryk for total selvtillid hos brandet, mener Doug Kessler.


 

Det handler om at beslutte sig for, hvem du er eller gerne vil være. Din tone of voice bør komme indefra og tage udgangspunkt i dit brand. Hvis du ikke har en tydelig ide om, hvad brandet står for, har du et helt andet og mere seriøst problem som virksomhed.

Hvordan bruger jeg tone of voice i min kommunikation?

For det første skal du erkende, at der rent faktisk eksisterer nogle retningslinjer, som skal følges, men gør det på en positiv måde. Mange brands har masser af regler, der dikterer, at man hverken må sige det ene eller det andet. Jeg mener ikke, at man konstant skal overvåge folk og sørge for, at samtlige ord er 100 pct. i overensstemmelse med nogle nøje beskrevede retningslinjer. Det handler mere om at coache folk og give masser af eksempler på, hvornår ens tone of voice rammer plet.

Jeg har set retningslinjer for tone of voice, der kun fyldte en enkelt side og andre på mere end 50 sider. Jeg tror ikke, der findes én rigtig løsning, men det er fuldstændig afgørende, at retningslinjerne er skrevet i samme tone of voice, som man gerne vil have, at alle skal følge. Så få din bedste skribent til at forfatte nogle retningslinjer, og sørg for, at alle, der arbejder med kommunikation – fra marketingchefen til den enkelte kommunikatør – kender dem.

Hvad er den største fare ved ikke at have en tydelig tone of voice?

Jeg er ikke fascistisk omkring, at alting skal lyde fuldkommen ens. Vi taler med forskellige stemmer i forskellige kontekster, men det bryder autenticiteten, hvis jeg pludselig ikke kan genkende et brand i dets kommunikation. Hvis det benytter flere forskellige stemmer, hvilken en skal jeg så tro på?

innocent_drinks_twitter

innocent drinks. Deres måde at kommunikere på gør, at de skiller sig ud, mener Doug Kessler.


 

En endnu større fare end at tale med to stemmer er, at man slet ikke har en tone of voice. I min erfaring har ni ud af 10 B2B-virksomheder ikke en klar stemme i deres kommunikation. Det betyder, at de går glip af en fantastisk mulighed for forstærke rækkevidden af deres budskaber. En tydelig tone of voice ganger vægten af dine ord med 1.000, men omvendt er der ingen, som lytter, hvis din kommunikation er ulden og upersonlig.

Just do it

Folk siger, at det jo er nemt nok at kommunikere klart for et mærke som Nike, fordi de allerede har et kendt brand. Men det, de ikke forstår, er, at Nike blev til Nike, fordi brandet netop havde en tydelig tone of voice, ikke fordi det producerede løbesko.

Doug Kesslers guide til god tone of voice

Nøgleord

Vælg tre nøgleord, som repræsenterer dit brands tone of voice – er virksomheden f.eks. selvsikker, følelsesladet, omsorgsfuld? Brug din tone of voice til at differentiere dig fra de andre spillere på markedet.

Tjekliste

Lav en tjekliste med masser af eksempler på din unikke tone of voice, som guider skribenterne til at ramme den rigtige stil – skrevet i selvsamme tone of voice.

Træning

Alle medarbejdere, der har kontakt til kunder, bør kende og trænes i at kommunikere i virksomhedens tone of voice. De er ansigterne udadtil og bør bruge det sprog, som brandet gerne vil identificeres med.

Stilsikkerhed

Rekruttér skribenter, der allerede har en tydelig stil i deres måde at kommunikere på. Det er nemmere at opdrage dem til en ny stil, end hvis de ikke har personlighed i måden at kommunikere på.

Kun de bedste!

Gode skribenter skaber ikke et brand. Det er kun de fremragende skribenter, som er i stand til at gøre det. Fyr dine skribenter, hvis de kun er gode. Det er spild af en mulighed for at multiplicere betydningen af dit content, hvis du ikke sørger for, at det er de bedste skribenter – dem, der er i stand til fange dit brands identitet – som skriver dit content.

Foto: Flickr: Su neko og PR

Denne artikel blev oprindeligt bragt i Content Marketing Magazine #5. Du kan finde den og alle andre udgaver af magasinet her

Kommentarer

Populære indlæg