Slikhaar: Sådan fik de succes med content marketing på Youtube

Lars Damgaard Jensen

Spring ud i det – men start med strategien. Det er budskabet fra Emil og Rasmus Albrechtsen fra Slikhaar TV, når man spørger dem, hvordan de selv fik så stor succes på Youtube med deres kanal om hår-styling til mænd, der snart runder 110.000.000 visninger.

De to velfriserede drenge delte deres erfaringer med video og content marketing på Content14’s B2C-spor. Vi fangede dem efter oplægget og bad dem give opskriften på succes.


Rasmus:
"Først og fremmest skal man sørge for at få lavet noget originalt content. Og så er det vigtigt at lave noget content, der kan få sit eget liv og blive spredt viralt for at maksimere værdier af den tid, du bruger på at producere det."

Emil: "Vores virksomhed sælger hårprodukter. Derfor er det vigtigt for os at finde ud af, hvad vi kan tilbyde vores kunder af video, der giver en merværdi i relation til hårprodukter. Det kan f.eks. være en how-to video, der handler om, hvordan man bruger produktet, eller det kan være en mere dybdegående informations-video. Det kan laves som video. Men det kan også laves med rigtig fede billeder, der kan deles via sociale medier."

Rasmus: "Man skal også kigge på, hvad det er for et produkt, man sælger, og hvad er det for et behov, kunden har. Så kan man nemlig være med til at påvirke kundens behov ved f.eks. at lave en fed frisure, hvor man skal bruge en bestemt voks."

Start med strategi

Emil: "Et andet meget vigtigt parameter er, at der skal være en strategi for det, man gør. Hvis man ikke kan rumme at være på fem forskellige sociale medier, skal man måske bare vælge de to, ens kernemålgruppe er på. Det kunne være Facebook og Youtube. Og så skal man lave en strategi, der beskriver, hvilket indhold man skal lave, og hvornår det skal postes for at blive ved med at opretholde attention."

Rasmus: "Det er meget vigtigt, at man strukturerer sin proces, så man f.eks. uploader sit content på nogle bestemte dage og tidspunkter. Vi uploader f.eks. selv hver mandag, onsdag og fredag kl. 7."

Brug data til at få indsigt

Emil: "Et andet godt råd er at bruge dine insights. Det er super vigtigt, at du er skarp på, hvornår dine seere er online, og hvad det er, de gerne vil se. Vi bruger meget Google Analytics til at se, hvor meget trafik, der er på vores hjemmeside. Og så bruger vi Youtube Analytics og Facebook Analytics. Desuden samler vi en masse data ind via cookies, så vi kan ramme vores målgruppe rigtigt med vores markedsføring."

Emil: "Grunden til at det er så vigtigt at være knivskarp på sine insights, er, hvis du f.eks. laver en video på fem minutter, så kan du gå ind og se, om det kun er det første minut, der bliver set. Hvis det er sådan, betyder det, at der ikke er nok relevant content i videoen, og så skal den forbedres. Ellers bliver de konkurrerende videoer vist over dine i resultaterne, når en bruger søger på Youtube – som for øvrigt er den andenmest brugte søgemaskine i verden."

Vælg dine data

Emil: "Man kan også bruge sine insights til en masse andre ting. Men det handler om at finde ud af, hvad det er for noget data, man skal bruge for at forbedre sin performance. Og så må organisationen gå ind og finde ud af, hvor man vil forbedre sig. Skal videoerne være kortere, eller skal de postes på andre tidspunkter. Man skal også være klar til at svare sine seere, hvis de stiller spørgsmål. Så det er lige med at finde ud af, hvad man er gearet til som organisation."

Ægthed, nærhed og troværdighed

Emil: "Det, vi har været rigtig dygtige til, er, at holde alt inhouse, så vi selv arbejder med videoredigering, tilrettelæggelse, strategi. Når alt foregår inhouse, bliver vores indhold endnu mere ægte, og det bliver ikke finpoleret til et niveau, hvor vi ikke længere kan genkende det. Ægthed, nærhed og troværdighed er nøgleordene for den succes, vi har i dag."

Rasmus: "Og så kan alle komme i vores butik og få den samme oplevelse, som de har fået med videoerne på nettet."

Emil: "Det har været rigtig vigtigt for os at have en fysisk lokation, hvor folk fra hele verden kommer og bliver klippet og føler, at de er en del af Slikhaar-konceptet, når de sætter sig i stolen."

Kom i gang – når du har en strategi

Rasmus: "Det er aldrig for sent at gå i gang."

Emil: "Det er aldrig for sent. Det er selvfølgelig vigtigt, at man har en strategi, før man går i gang. Men man skal ikke være bange for at gå i gang. Det handler om at finde ud af, hvad budskabet skal være og så komme i gang med at få vist det. Så skal der også nok komme nogle følgere, der synes, at det er spændende at følge med i, hvem I er bag facaden - den finpolerede reklamefilm på tv."

Emil: "Det er vigtigt, at man væbner sig med tålmodighed. Nu har vi arbejdet med Slikhaar-tv-kanalen på Youtube i fem år. De første år fejrede vi det, når vi havde 1.000 visninger af en video. I dag fejrer vi det, når vi når en million visninger. Men det kræver, at man bliver ved og ved og ved. Repeat, repeat, repeat. Så skal succesen nok komme. Det kan tage et år, eller det kan tage tre år. Det er bare vigtigt, at man ikke giver op, for der er helt sikkert følgere derude, som gerne vil følge med i dit content, så længe det er interessant."

Få tips og tricks til digital marketing i vores nyhedsbrev

Der er ingen kommentarer endnu.

Vær den første til at kommentere.