Sådan kan du skrive en e-bog, der genererer varme leads

Få content marketing-guldkorn direkte i din indbakke

Sådan kan du skrive en e-bog, der genererer varme leads

cchacks-12-blog-1.jpg

En e-bog er en fremragende mulighed for at komme et spadestik dybere ned i dit stofområde, end et enkelt blogindlæg eller en video tillader. Og endnu vigtigere:

Med en vellykket e-bog genererer du spandevis af brandvarme leads til din salgstragt.

Men hvis du skal skrive en e-bog, der giver dig succes, kræver det blandt andet, at den:

  • Rammer lige ned i et emne, som optager din målgruppe
  • Har løsningen på et problem, der holder din målgruppe vågen om natten
  • Er velskrevet, så dine læsere anbefaler den til andre.

Vi har dedikeret dette hack til alle e-bogs-novicer, så det bliver lidt lettere at skrive den første e-bog.

1. Hvad skal du egentlig med en e-bog?

Hvorfor er som regel et rigtig godt spørgsmål at starte med at stille sig selv.
Der er en række grunde til, at du bør implementere e-bøger i din indholdsstrategi. Dem skal du kende, før du går igang.

De tre vigtigste er:

  • E-bøger styrker din troværdighed: Du får mulighed for at demonstrere din viden i et format, der tillader en større detaljeringsgrad, end et blogindlæg gør. Dermed styrker du din status som ekspert på dit fagområde. Du er godt på vej til at blive en thoughtleader.
  • E-bøger udvider dit publikum: Hvis din e-bog er god nok, vil andre blogs samle den op og linke til dig og dit lille mesterværk. Du bliver introduceret for andre aktørers publikum, hvis medlemmer kan konverteres til at være dit eget publikum.
  • E-bøger giver adgang til dit publikum: Når en bruger downloader din e-bog, får du informationer om vedkommende som profession og e-mail-adresse. Læs mere under punkt 3.

2. Hvad skal jeg skrive om?

En e-bog tager lang tid at lave. Relativt lang tid hvert fald – måske ti eller tyve gange så lang tid som et almindeligt blogindlæg. Derfor skal du vælge et emne, som du ved interesserer din målgruppe, og som du selv har masser af viden om.

Hvis du har brug for inspiration til at finde den rigtige idé, så læs vores hack med 30 ideer til blogindlæg. Her får du hjælp til, hvordan du kan finde de emner, som fanger dit publikum. Ideerne kan også bruges til e-bøger.

3. Hvordan laver jeg en landing page?

En landing page er en side, brugerne henter din e-bog fra. Det er samtidig her, at du får en del af dit udbytte fra e-bogen: Data om brugerne, deres e-mail-adresser, signups til dit nyhedsbrev eller tilladelse til at kontakte dem.

eksempel-paa-landingpage.png

Du designer din landing page med det formål, at det højest mulige antal brugere skal konvertere. Det vil sige udfylde den formular, som resulterer i, at brugeren får adgang til at downloade e-bogen – mod at du til gengæld får informationer om brugeren. Vi har selv skrevet om den svære kunst at lave en velfungerende landing page, men tre tommelfingerregler er:

  • Du skal give brugeren tilstrækkelig med informationer til at kunne træffe en beslutning: Vil jeg konvertere eller ej?
  • Du skal kommunikere i et klart og tydeligt sprog, så brugeren forstår handlen: Hvad får jeg (en e-bog), og hvad betaler jeg med (informationer)?
  • Der skal være sammenhæng mellem call-to-action og din landing page. 

Hvis du vil vide mere, har HubSpot skrevet en udførlig guide til, hvordan du designer en landing page.

Hvis dit content management system ikke giver dig mulighed for at oprette landing pages, kan du for eksempel bruge en tjeneste som Instapage, hvor du let og hurtigt kan oprette professionelle sider, der ligner en million og generer masser af leads.

4. Hvilket program skal jeg designe e-bogen i? 

Der er meget forskelligt software, du kan bruge til at lave en e-bog. Hvilken løsning, der er den bedste for dig, afhænger dels af dit budget og dels af din erfaring med grafisk arbejde.

  • En nem, billig og tilgængelig løsning er at lave e-bogen i det tekstbehandlingsprogram, du arbejder med til hverdag. Det kan være Microsoft Word, OpenOffice eller et helt tredje program. Det vigtigste er, at programmet kan omdanne din e-bog til en PDF-fil. For det er som PDF-fil, at e-bogen skal downloades.
  • En anden billig (faktisk gratis) og nem variant er Google Slides. Hvis du har en Google-konto, har du fri adgang til Google Slides, hvorfra du også kan downloade din færdige e-bog som en PDF-fil.
  • Et tredje redskab er det online-baserede Canva. Her kan du gratis oprette en bruger og ved hjælp af et ganske pædagogisk stykke software designe din e-bog fra bunden. 
  • Hvis du har erfaring med grafisk arbejde og vil nørkle til den store guldmedalje, er Adobes InDesign en interessant mulighed. Et månedsabonnement koster 100 kroner, og du har helt frie hænder i forhold til, hvordan du vil udforme dit værk. En e-bog kan blive virkelig (virkelig!) flot i InDesign, men det er et professionelt værktøj, som kræver tid at lære.
  • Til sidst findes den løsning, at du kan hyre en freelancegrafiker til at lave din e-bog. Her er websites som 99designs og fiverr oplagte. Der er masser af dygtige mennesker at vælge imellem. 

5. Hvor lang skal min e-bog være?

Gennemsnitslængden på en roman er 60.000-80.000 ord. Typisk er en e-bog væsentligt kortere. Faktisk ligger det gennemsnitlige antal ord for en e-bog omkring 3.000-15.000 ord med 5.000 som det mest almindelige ifølge Hubspot.

Husk på, at e-bogen er digital, og at de fleste læser indholdet på en tablet eller pc. Det er de færreste, som vil sidde og læse fra en skærm i flere timer, så præsenter dine pointer kort og præcist.

6. Hvordan får jeg struktur på mit indhold?

En e-bog opbygges typisk efter følgende skabelon:

  • Forside
  • Præsentation af forfatteren
  • Indledning: Du forklarer, hvad e-bogen indeholder, og hvad læseren kan forvente at lære.
  • Indholdsfortegnelse
  • Brødtekst: Selve indholdet som består af dine forskellige afsnit.
  • Konklusion: Hvad har læseren lært, hvad var de vigtigste pointer, hvad er læserens næste skridt og, (meget vigtigt) hvornår vender du tilbage med en ny e-bog.

Du skal have en plan for hver af e-bogens sider. Læseren falder fra, hvis indholdet begynder at stikke i forskellige retninger. Det kan du få ved udfylde følgende punkter for hver side:

  • Overskrift: Hvad vil du fortælle på siden? Det skal du være i stand til at formulere i en kort og præcist overskrift.
  • Teksten: Hvordan vil du fortælle, hvad der skal fortælles på siden? Maksimalt 300 ord på hver side er grænsen for at bevare e-bogens lethed. Skriv en kort tekst på 60-70 ord, hvor du opsummerer sidens indhold.
  • Visuelt: Hvilke visuelle elementer, billeder eller grafiker, skal der være på siden? Det er vigtigt, at du helt fra begyndelsen holder snor i e-bogens visuelle udtryk og ikke udsætter den del af arbejdet til den sidste time. Hvis e-bogens visuelle udtryk mislykkes, trækker det resten af indholdet med ned.
  • Markedsføring: Hvordan kan den her side hjælpe mig, når e-bogen er publiceret og skal distribueres til så mange brugere som muligt? Kan du få eksterne bloggere eller personligheder, som har et stort publikum, til at bidrage til sidens indhold, så de efterfølgende vil dele e-bogen med deres eget publikum? Kan du sætte en grafik ind på siden, som læsere får lyst til at dele? Eller nogle slagkraftige citater, som er velegnet til twitter?

Hvis du har udfyldt de fire punkter, er du sikker på, at den røde tråd i e-bogen bevares, og at du efterfølgende kan opnå det maksimale antal læsere.

7. Hvordan får jeg gode billeder til min e-bog?

Som sagt: E-bogens visuelle udtryk er altafgørende.

Der findes en række professionelle billedbureauer, som med bugnende arkiver har et solidt udvalg, næsten uanset hvilket emne du skriver om. Priserne varierer og følger ofte kvaliteten, men de er alle sammen brugbare. Du kan finde en guide til dem her.

8. Hvordan laver jeg et lækkert cover til min e-bog?

En lækker forside kan selvfølgelig have mange forskellige udtryk. Men der er nogle huskeregler, som du med fordel kan skrive dig bag øret:

Overskriften på din forside skal have en anden farve end forsidens baggrund. Efter din e-bog publiceres, vil den på (forhåbentligt) mange platforme blive præsenteret med et lille billede af forsiden. Her er det vigtigt, at overskriften er så tydelig og letlæselig som overhovedet mulig.

Skriv overskriften med store, fede bogstaver. Undgå at eksperimentere med fine, håndskrevne snit, der nemt kan få et sløret udtryk i mindre billedformater.

Forsidebilledet skal være af en vis kvalitet og helst i 300 DPI (dots per inch). Når en bruger strækker din e-bog ud i fuld skærm, må billedet ikke pixelere. Forsidebilledet skal tematisk være perfekt afstemt med e-bogens indhold.

Design forsiden i den visuelle stil, du i forvejen benytter på din blog eller dit website. Hvis der er farver, du ofte forbinder med dit brand, så genbrug dem på forsiden. Sæt et logo i hjørnet, og brug de skrifttyper, du normalt gør online. Det er altsammen med til at gøre e-bogen genkendelig som din e-bog.

Lav en sjov overskrift. En skør overskrift. Vælg et sjovt billede. Et skørt billede. Det her er en opfordring til at tænke en smule skævt med dit cover. Overvej om du kan arbejde et ordspil eller en pudsig association ind i din forside. Som Nicole Dean gjorde med sin populære e-bog om at blogge for pengenes skyld:

nicole-dean.jpg

Så! Med disse otte tips i baghovedet skulle du gerne være klædt på til at gå i gang med din første e-bog. Husk på:

  • E-bøger styrker din troværdighed, udvider dit publikum og giver adgang til publikum.
  • Du skal vælge et emne, som du ved en masse om og din målgruppe er optaget af.
  • Din landing page skal være klar i sproget og holde, hvad dine calls-to-action lover.
  • Du kan lave dine e-bog i mange forskellige programmer, men du skal vælge det, der passer til din tid og erfaring med grafisk arbejde.
  • Din e-bog skal være på 3.000-15.000 ord. 5.000 ord er gennemsnitslængden på en e-bog, og du skal fatte dig i korthed.
  • Du skal have et gennemtænkt formål med alle sider i din e-bog.
  • Du kan finde billeder hos bureauer i flere forskellige prisklasser, men der er også sider, som tilbyder billeder til gratis brug. 
  • Lav et flot cover – det er helt sikkert tiden værd.
God fornøjelse, kommende e-bogs-forfatter.

cchacks.jpgDette er Clever Content Hack nr. 12. Clever Content Hacks er en serie af blogindlæg fra Brand Movers, der hjælper dig med at skabe de bedst mulige marketing-resultater.

 

Kommentarer

Populære indlæg