Skriv gode indledninger HVER GANG med denne simple formel

Lars Damgaard Jensen

Det er svært at skrive gode indledninger. Hvor ofte har du ikke skrevet indledningen til et blogindlæg om og om igen, fordi du ikke var tilfreds? For som du ved, er indledningen den vigtigste ingrediens (efter overskriften, selvfølgelig), når du skal bage vanedannende content-kager, din modtager bare må sætte tænderne i. Og derfor skal indledningen være noget nær perfekt. Ellers får du aldrig læseren ind på dit website og i gang med at læse selve blogindlægget.

Der er bare det ved det, at du som content marketer skal skrive masser af blogindlæg. Og det er de færreste beskåret at sidde i et elfenbenstårn, hvor inspirationen strømmer som skidt fra en spædekalv (beklager billedet). Især når timerne til deadline bliver få og stresshormonerne i blodet mange.

Heldigvis findes der en simpel formel, som sikrer, at dine indledninger altid engagerer modtageren og peger frem mod en løsning, han eller hun bare MÅ læse sig frem til. Formlen hedder PAS. Og du får den lige her i denne uges hack.

Skriv indledninger med PAS-formlen

Indrømmet. Vi har ikke selv opfundet PAS-formlen. Desværre (den ville ellers være fed at kunne prale med). Faktisk har vi tyv-stjålet den fra et blogindlæg hos Copyblogger.

PAS er en forkortelse og står for “Problem”, “Agitate”, “Solve” (“Problem”, “Agitér” og “Løs”). Når du skal bruge modellen til at skrive indledninger efter, fungerer den nogenlunde sådan her:

  • Identificér et (virkeligt) problem, modtageren har
  • Agitér for problemet og fold det ud, så det bliver relevant for modtageren
  • Præsentér løsningen på problemet

Du skal altså kunne identificere et ægte problem hos dine modtagere. Ellers virker formlen ikke. Hvis du for eksempel havde været verdensmester i at skrive indledninger, ville min egen indledning i toppen af dette indlæg (der selvfølgelig er skrevet efter PAS-formlen) ikke have virket på dig. Og du ville ikke sidde og læse denne tekst. For indledningen havde ikke talt til dig, og du var aldrig gået i gang med at læse den.

Mangler du hjælp til at lære dine modtagere og deres problemer bedre at kende? Lav en persona.

Du får lige et eksempel

Som sagt er indledningen til dette hack skrevet efter netop PAS-formlen.

  • Problem: Jeg startede med at slå fast, at det er svært at skrive gode indledninger. Og det er et problem, hvis man som content marketer skal leve (delvist) af det. Efter at have læst de første par sætninger, skal modtageren gerne føle sig ramt og tænke “Ja, det er netop sådan jeg har det”.
  • Agitate: Bagefter stak jeg en finger i såret ved at skrive om, hvordan det føles, når man kæmper med en tekst, der bare ikke vil falde på plads, men som skal være færdig. Modtageren af din tekst skal sidde bag skærmen og tænke “Netop, hvor er det dog træls, at det skal være sådan. Gid der var en god løsning …”.
  • Solve: Til sidst i indledningen smed jeg redningsbåden i vandet: Det behøver faktisk ikke være svært at skrive gode indledninger. Man kan bare følge en simpel formel. Og den er endda lige her. Modtageren skulle nu gerne ånde lettet op og tænke noget i retning af “Jeg er reddet. Det var lige det, jeg havde håbet på.”

Men vent, der er mere

PAS-formlen er ikke bare god til at skrive indledninger efter. Tænk på, hvad den kan gøre for dine:

  • Landing pages
  • E-mail marketing
  • Statusopdateringer på sociale medier
  • Produktbeskrivelser
  • Salgsbreve
  • You name it

Formlen kan kort fortalt bruges, hver gang du skal skrive en tekst, der engagerer målgruppen. Og ikke kun til at skrive indledningerne efter. Jeg ville nok tøve med at kaste mig ud i en roman, der var struktureret efter P, A og S. Men ellers skulle der være nogenlunde frit slag.

New call-to-action

Få tips og tricks til digital marketing i vores nyhedsbrev

Der er ingen kommentarer endnu.

Vær den første til at kommentere.