SEO-tjekliste: Sådan optimerer du dine tekster til succes

Få content marketing-guldkorn direkte i din indbakke

SEO-tjekliste: Sådan optimerer du dine tekster til succes

SEO eller søgemaskineoptimering virker ofte uoverskueligt at give sig i kast med. Det er nemlig svært at vide, hvordan man får sine tekster til at ranke bedst muligt i søgemaskinerne, når algoritmerne hele tiden ændres. Og siden algoritmerne hele tiden ændres, vil du finde forskellige SEO-råd og SEO-tjeklister, når du søger på Google. 

Hos Brand Movers har vi mange års erfaring med at skrive artikler for vores kunder, der performer godt i søgemaskinerne og særligt på Google. Godt performende content er nemlig en essentiel del af enhver content marketing strategi. Og vi kommer ikke udenom, at Google er forbrugernes foretrukne problemløser, når de leder efter svar på deres spørgsmål. I dette blogindlæg gennemgår vi derfor en række SEO-faktorer og giver dig en SEO-tjekliste, du skal være opmærksom på, når du skriver artikler eller blogindlæg, så du kan ranke højt i Google og fange dine målgruppers opmærksomhed.

SEO-tjekliste

keyword-optimering

Det præcise nøgleord eller sætning, du ønsker at ranke på, skal indgå i din tekst 2-5 gange og én gang i løbet af de første 100 ord. Det er ligeledes vigtigt, at du bruger forskellige variationer og beslægtede nøgleord til at understøtte dit primære keyword. Hvis det giver mening, kan du med fordel fremhæve dit keyword med fed et sted i teksten.

Du skal altid huske at inddrage dit primære nøgleord i din overskrift (H1-tag) og gerne først, hvis det er muligt. Du skal desuden også altid bruge selvsamme nøgleord i dine billeders alt-tekster, filnavn samt tekstens –blogindlæggets eller artiklens – URL. Løbende i teksten skal du anvende dine relaterede keywords i underoverskrifterne (H2, H3-tags).

Det er vigtigt, at du løbende overvåger søgeordets effekt og opdaterer din tekst jævnligt, så informationen ikke kommer til at fremstå forældet hos Google.

Kort sagt skal du huske følgende sEO-råd:

  • Dit primære nøgleord eller nøglesætning skal indgå i din tekst 2-5 gange og én gang i løbet af dine første 100 skrevne ord
  • Brug beslægtede nøgleord til at understøtte dit primære søgeord
  • Brug dit primære nøgleord i overskriften (H1-tag)
  • Brug relaterede nøgleord i dine underoverskrifter (H2, H3-tags)
  • Brug dit primære nøgleord i dine billeders alt-tekster, filnavn samt URL
  • Overvåg søgeordets effekt og opdater løbende din tekst, så den fremstår relevant

Hvordan finder jeg det rette keyword?

Det rette keyword afhænger af din autoritet og konkurrencen på søgeordet. Du kan bruge Google til at søge dit umiddelbare keyword frem – eksempelvis “content marketing”. Er søgeresultaterne relevant for dit indhold? Og opfylder dit indhold, hvad forbrugerne søger efter?

Autoritet er i SEO-sprog et websites troværdighed inden for den niche, websitet beskæftiger sig med. Autoritet og troværdighed styrkes af anbefalinger, og på nettet giver man anbefalinger ved at linke til andre websites. Når andre websites anbefaler dit website ved at linke til dig, fortæller de Google, at du er en stærk spiller inden for din niche, og denne øvelse har historisk set været den vigtigste SEO-faktor.

I dag er disse såkaldte "backlinks" stadig meget vigtige for at ranke højt i Google, men Google finder hele tiden nye måder at måle dit websites autoritet på. En af dem kan du læse mere om længere nede i indlægget, hvor vi tager et kig på SEO anno 2018.  

Når du har taget stilling til relevansen af dit indhold, skal du kigge nærmere på de første 10 søgeresultater – svarende til side 1 på Google. Hvilke virksomheder ligger øverst i resultatet? Hvis det er virksomheder med stor autoritet, anbefaler vi, at du vælger et mere specifikt søgeord. Et såkaldt longtail søgeord – eksempelvis “sådan laver du en content marketing strategi”.

Et stort antal betalte annoncer øverst i søgeresultatet indikerer normalvis også høj konkurrence på det specifikke søgeord.

Jo mere autoritet din virksomhed har, jo bredere søgeord kan du optimere efter. Er din virksomhed derimod en ny spiller på markedet eller har lav autoritet, anbefaler vi, at du satser på at finde og optimere efter longtail søgeord. Longtail søgeord giver desuden ofte mere varme leads, da forbrugerne befinder sig senere i købsprocessen. Eksempelvis:

“Køb sko online” vs. “Køb hvide Converse størrelse 42”

Husk: Du skal altid tænke på din målgruppe, når du udvælger nøgleord. En arkitekts søgeadfærd er anderledes end en privatperson, som vil købe vinduer til sit private hjem.

værktøjer til optimering af seo

Du kan bruge Google Keyword Planner til at søge efter nye søgeord ved hjælp af en sætning, et website eller en kategori. Du kan endvidere målrette din søgning til bestemte sprog, områder og placeringer. Du kan også bruge værktøjet til at se søgevolumen for et specifikt keyword, så du kan undersøge, om der er tilstrækkeligt med søgninger eller måske for mange, hvis du er ny på markedet.

SEMrush kan det samme som Google Keyword Planner og andre SEO-værktøjer. De fleste sværger dog til Google Keyword Planner med hensyn til keyword-analyse.

Answer the Public er ideel til at undersøge, hvilke spørgsmål forbrugerne stiller på Google. Værktøjet er gratis og bruges primært til at undersøge søgeord for spørgsmål-svar artikler. Værktøjet giver ikke indsigt i søgevolumen, så du må oprette en liste og undersøge søgevolumen i Google Keyword Planner efterfølgende.

MOZ indhenter også søgevolumen på dine nøgleord, men vurderer tilmed, hvor god en chance du har for at ranke på søgeordet samt den estimerede click-through-rate. Du har kun enkelte gratis søgninger i MOZ.

Title-tag og metabeskrivelse

Title-tag er en vigtig faktor, der hjælper Google med at forstå, hvad din tekst handler om. Det samme gælder for dine sider på dit website.

Det optimale format for dit title-tag er, at du først nævner dit primære søgeord, herefter et sekundært og til sidst dit virksomhedsnavn adskilt med “ | ”. Du kan tjekke, hvordan dit title-tag ser ud i SERPS, og det er helt gratis.

SEO-tjekliste

Målet med din metabeskrivelse er at få forbrugerne til at klikke på dit søgeresultat. Hvis din metabeskrivelse indeholder netop de nøgleord, forbrugerne indtaster i Google, markeres de med fed, og det forbedrer dine chancer for at blive valgt.

Google bruger ikke metabeskrivelsen til at rangerere dit content, men beskrivelsen er et vigtigt parameter, når det kommer til at øge din click-through-rate.

Husk altid at have en klar call-to-action i din metabeskrivelse. Kort sagt skal du skrive en tekst på 140-160 tegn, du selv vil klikke på. Vores erfaring siger, at det er en god idé at indlede beskrivelsen med et retorisk spørgsmål.

Her får du et eksempel på en metabeskrivelse fra vores egen blog:

“Er din virksomheds HubSpot-platform og kontaktdatabase GDPR-klar? Hvis ikke kan det blive en dyr affære. I dette blogindlæg får du et HubSpot GDPR-roadmap, så du kan blive GDPR-kompatibel til den 25. maj 2018.”

SEO-tjekliste til optimering af din tekst

  • Din tekst skal være på minimum 300 ord – og meget gerne endnu længere
  • Brug dit primære søgeord i tekstens overskrift (H1) og brug sekundære søgeord i underoverskrifterne (H2, H3)
  • Dit primære søgeord skal optræde 2-5 gange i teksten afhængigt af længden. Sørg altid for at relaterede nøgleord optræder undervejs i teksten
  • Lav en alt-tekst til alle dine billeder og sørg for, at alle billedfiler har et passende navn
  • Lav en SEO-venlig URL
  • Lav et title-tag og sæt søgeordet forrest, hvis det er muligt
  • Lav en metabeskrivelse og inkluder også søgeordet heri
  • Brug 2-5 interne links til andet content, som relaterer sig til det emnet
  • Lav gerne 1-3 eksterne links til andre websites, som har autoritet inden for emnet

Husk: Det vigtigste er selvfølgelig, at du skriver en god tekst, der virkelig hjælper forbrugeren. En god tekst kan også betyde, at forbrugeren deler indholdet eller der linkes til din tekst fra et andet website. Og det giver jo din tekst endnu mere autoritet.

Her kan du læse om 8 sikre måder at få flere indgående links

et kig på seo anno 2018

  • Voice search vinder frem i 2018 og undersøgelser viser, at 1 ud af 5 mobile søgninger i dag bliver lavet med voice search.
  • Førhen vurderede Google udelukkende autoritet ud fra antallet af links. Flere eksperter peger dog på, at Google nu også rangerer efter ikke-hyperlinkede brand mentions. Med andre ord er et backlink som “Brand Movers laver content marketing strategier” ikke længere den eneste kilde til autoritet. At skrive sætningen uden hyperlink vil også virke autoritetsskabende.
  • Ikke overraskende fortsætter mobilsøgninger med at tæve desktop-søgninger. Derfor lancerer Google senere i år Mobile First Indexing. Det betyder, at Google vil rangere og liste alle søgninger (også på desktop) efter mobilversionen af indholdet. Derfor bør alt dit indhold være optimeret til mobil og tablet i 2018.

flere seo-ressourcer

  • Impersonal.me: Tjek din ranking på et givent søgeord
  • PageSpeed Insights: Tjek dit websites hastighed på mobil og/eller desktop og få anbefalinger til forbedringer
  • Keywordtool.io: Endnu et værktøj til keywordanalyse
  • Google i inkognito: Undersøg de auto-fill forslag Google giver dig, når du skriver et søgeord eller sætning og tjek “søgninger relateret til” nederst på søgeresultatsiden
  • SEOptimer: Laver en “audit” af dit website og kommer med anbefalinger til SEO-forbedringer
New Call-to-action

Kommentarer

Populære indlæg