+45 7199 0256
Book et møde
Menu
Book et møde

Sådan skriver du et stærkt blogindlæg med nyhedstrekanten

Alexander Højfeldt Lund

Nyhedstrekanten er en af journalistikkens vigtigste skriveteknikker. Men du kan også bruge den til at skrive et blogindlæg, der kommer til sagen og fastholder dit publikum.

Hvordan skriver jeg et stærkt og skarpt blogindlæg, der fastholder mit publikum?

Det er et spørgsmål, som mange content markerters stiller sig selv, når de kaster sig over at skrive indlæg til deres blog. Men der findes faktisk en enkel teknik, der sikrer, at du rammer plet, når du skal skrive dit næste blogindlæg:

Nyhedstrekanten!

Nyhedstrekanten er en af journalistikkens enkleste og vigtigste teknikker, og selvom du ikke er journalist, kan du kan med fordel også bruge den, når du skriver content som f.eks. blogindlæg. I dette blogindlæg viser vi dig hvordan.

Det vigtige først, det kedelige til slut

Nyhedstrekanten er en skabelon til at præsentere det vigtigste først og det kedeligste til slut. Den hjælper dig simpelthen med at disponere dit indhold. Og metoden hjælper dig med at fange læserens opmærksomhed og få præsenteret de væsentligste pointer i din tekst hurtigt.

Nyhedstrekanten er en omvendt trekant med spidsen nedad.

Nyhedstrekant

Hvis du bruger nyhedstrekanten til at skrive dit blogindlæg, vil du altså begynde med konklusionen og ende med det kedeligste. Det sikrer, at læseren fra begyndelsen er med på, hvad blogindlægget handler om.

Konklusion: Denne står som regel i rubrikken (overskriften) for at fange læseren og gøre det klart, hvad blogindlægget handler om f.eks. “Sådan skriver du et stærkt blogindlæg med nyhedstrekanten”.

Meget vigtigt: Dette står i underrubrikken (underoverskriften) og indeholder en kort forklaring eller opsummering af, hvad blogindlægget handler om f.eks. “Nyhedstrekanten er en af journalistikkens vigtigste skriveteknikker. Men du kan også bruge den til at skrive et blogindlæg, der kommer til sagen og fastholder sit publikum”.

Vigtigt: Det vigtige står i begyndelsen af brødteksten, men ikke nødvendigvis i de første par linjer f.eks. “Nyhedstrekanten er en skabelon til at præsentere det vigtigste først og (...) hjælper dig med at fange læserens opmærksomhed og få præsenteret de væsentligste pointer i din tekst hurtigt.”

Mindre vigtigt: Det mindre vigtige er uddybende detaljer om det vigtige.

Kedeligt: Det kedelige kan være detaljer, som ikke er væsentlige for forståelsen af blogindlægget.

Flere detaljer længere nede i teksten

I begyndelsen af blogindlægget vil der altså være en høj informationstæthed, som bliver mindre, jo længere læseren kommer ned gennem indlægget. Denne informationstæthed kan opnås ved at besvare en række hv-spørgsmål.

Ideen er, at jo længere læseren kommer ned gennem teksten, jo flere detaljer bliver vedkommende præsenteret for. Detaljer som ikke er de vigtigste i forhold til at forstå, hvad blogindlægget handler.

Husk den skarpe vinkel

Hvis du vil fastholde din læser, skal du altså være skarp på, hvad der der er det vigtigste, og hvad du derfor vil fortælle først. Så er det heldigt, at nyhedstrekanten faktisk tvinger dig til at finde en skarp vinkel på dit blogindlæg. Hvorfor? Fordi en skarp vinkel er en forudsætning for, at nyhedstrekanten fungerer.

Men hvordan sikrer jeg så, at min vinkel er skarp?

Det kan du gøre på en enkel måde. Du kan teste, om dit blogindlæg er vinklet skarpt nok ved at se, om budskabet i teksten kan gøres tilstrækkeligt dækkende i rubrikken (overskriften). Hvis du ikke kan dække indholdet i teksten med en skarp vinkel i rubrikken, så er teksten ikke vinklet skarpt nok.

Det gode ved den metode er, at du, når du har fundet den skarpe vinkel, der er dækkende for den historie, du vil fortælle i brødteksten, også har fundet ud af, hvad du skal begynde med at fortælle ifølge nyhedstrekanten.

Med andre ord hjælper nyhedstrekanten dig til at skrive et stykke content, der kommer til sagen og dermed vil fastholde dit publikum.

Content Marketing i Danmark 2019

Måske vil du også læse

disse indlæg om Content marketing

Få tips og tricks til digital marketing i vores nyhedsbrev

Der er ingen kommentarer endnu.

Vær den første til at kommentere.