Sådan får du flere leads med calls-to-action

Få content marketing-guldkorn direkte i din indbakke

Sådan får du flere leads med calls-to-action

Mængden af trafik til en virksomheds website er det mest udbredte succeskriterie for danske virksomheder, der laver content marketing.
Men trafik er ingenting værd, hvis dit website ikke er gearet til at konvertere den besøgende til et lead. For så forsvinder hun hurtigt ud i cyberspace igen for måske aldrig at komme tilbage.

Men hvordan gør man nu det?

Løsningen hedder calls-to-action (CTA’s). Et CTA er et link eller en knap, du placerer ved siden af dit indhold på din blog eller dit website, som motiverer den besøgende til at udføre en bestemt handling.

Knappen kan for eksempel lede den besøgende hen til en landing page med en formular, den besøgende skal udfylde for at tilmelde sig dit nyhedsbrev eller downloade din seneste e-bog. Når den besøgende har udfyldtformularen, har du også fået hendes permission til at sende indhold til hendes e-mail-adresse, og I har allerde grundlagt en relation, der på sigt kan blive guld værd.

I dette hack får du syv tips til, hvordan du laver CTA’s, der konverterer trafik på din hjemmeside til varme leads.

1. CTA’en skal ligne noget, man kan klikke på

Dine CTA’s fornemmeste opgave er at blive klikket på. Og helst af så mange besøgende som muligt. Derfor skal de også designes, så de ligner noget, man kan klikke på.

En call-to-action skal ligne noget, man kan klikke på

Eksempel fra blog.bufferapp.com

Det betyder, at du med fordel kan bruge gradienter, skygger og hover-effekter, når man bevæger musen over CTA’en. Det giver knappen dybde, så den bliver mere “klikbar”.

2. Fat dig i korthed

CTA’en skal være hurtig at afkode for den besøgende.

Hold teksten kort, når du laver dine calls-to-action

 

Eksempel fra blog.hubspot.com

Hvorfor?

Du har kun et splitsekund til at overbevise din besøgende om, at din knap fortjener et klik. Derfor skal du fatte dig i korthed og bruge så få ord som muligt til at beskrive det tilbud, du har til den besøgende.

3. Opfordr til handling

Hele ideen med en CTA er at få din besøgende til at udføre en ganske bestemt handling. Derfor skal du være klar i mælet og lade være med at pakke dit budskab ind i mumbo jumbo.

En god call-to-action skal opfordre den besøgende til at handle

Eksempel fra blog.brandmovers.dk

 

Brug bydeform (for eksempel “Download”, “Bestil” eller “Køb”) som det første ord. Så er der ikke noget at være i tvivl om.

4. Placér dine CTA’s, så de bliver set

Placeringen af dine CTA’s er altafgørende. For hvis ingen ser dem, er der (indlysende nok) heller ingen, der klikker.

Når du skal finde ud af, hvor du skal placere dine CTA’s, handler det om at ramme balancen mellem på den ene side at gøre dem synlige og på den anden side at undgå, at de står i vejen, når den besøgende vil konsumere dit indhold.
Du skal derfor placere derfor dine CTA’s på steder, hvor den besøgendes øjne skimmer hen over siden. Har du for eksempel skrevet et blogindlæg om samme emne som den e-bog, din CTA linker til, er det oplagt at placere CTA’en øverst i højre side ved siden af indlægget og under sidste sætning.

På den måde øger du sandsynligheden for, at alle dem, der finder blogindlægget interessant nok til at læse til ende, også ser din CTA. Og det er sikkert også dem, der er mest tilbøjelige til at ville have fingrene i din e-bog.

5. Brug kontrastfarver

Der er sikkert nogle ganske bestemte farver, der er tilladte at bruge på jeres website. Det er imidlertid vigtigt, at dine CTA’s differentierer sig fra resten af indholdet. Derfor kan du med fordel bruge en kontrast til den primære farve, der bliver brugt på jeres website. Det sikrer, at din CTA til passer ind i det overordnede design – samtidig med at den er særdeles synlig.

6. Tilbyd værdi

Den besøgende må ikke være i tvivl om, hvad hun får ud af at trykke på din CTA. Vær klar i mælet, og giv hende et tilbud, hun ikke kan modstå.

Giv den besøgende et tilbud, der hverken er til at modstå eller misforstå

Eksempel fra blog.brandmovers.dk

Vær opmærksom på, at det er meget meget vigtigt (ja, så vigtigt), at du hverken under- eller oversælger din tilbud. Hvis du har lavet en brugbar checkliste, nytter det ikke noget, at du tilbyder den til din besøgende som den ultimative guide. Har du på den anden side skrevet den ultimative guide til et eller andet, skal du ikke være bange for at slå den stort op.

Konklusion

At lave calls-to-action kan være lidt af en videnskab. Og der findes eksperter, der ikke laver andet og som kan få konverteringsraterne til at eksplodere.
Hvis du ikke har sådan en siddende i nærheden, kan du imidlertid komme langt ved at følge de seks best practices, vi netop har gennemgået i dette hack. Du kan derfor bruge listen her som en tjekliste, næste gang du skal lave en CTA:

  • Ligner din CTA noget, man kan klikke på?
  • Er teksten kort og præcis?
  • Opfordrer din CTA den besøgende til at handle?
  • Har du placeret dine CTA’s, så de er synlige – både i første skærmbillede og længere nede på siden?
  • Har CTA’en en farve, der skiller sig ud fra resten af indholdet?
  • TIlbyder CTA’en noget af værdi for den besøgende?

God fornøjelse.

 


cchacks.jpgDette er Clever Content Hack nr. 20. Clever Content Hacks er en serie af blogindlæg fra Brand Movers, der hjælper dig med at skabe de bedst mulige marketing-resultater.

 

Bliv clever content hacker

Kommentarer

Populære indlæg