RSS-feed på en blog: Sådan distribuerer du dit indhold

Lars Damgaard Jensen

Et RSS-feed er et kraftfuldt redskab, der kan hjælpe dig med at distribuere dit indhold til din målgruppe. Og hvis du har en blog, har du sikkert også allerede et RSS-feed.

De fleste blogs er nemlig født med sådan et feed, men mange glemmer at bruge det, fordi de ikke ved, hvordan det fungerer, eller hvad det helt præcist kan bruges til. Derfor giver vi dig i dette hack en forklaring på, hvad RSS-feeds er for en størrelse, og hvordan du kan bruge det til at skabe trafik til din blog.

Hvad er et RSS-feed på en blog?

RSS står for “Realy Simple Syndication” (eller “Rich Site Summery”) og er et XML-format, du kan have dit indhold i – ligesom du kan have dit indhold i HTML-format, når det skal vises på et website.

I al sin enkelhed er et RSS-feed et dokument, der indeholder en liste over det seneste indhold på din blog – typisk med titlen, et resume og url’en til indlægget samt meta-data som det tidspunkt, indlægget er publiceret, navnet på forfatteren, og hvilken kategori, indlægget hører til i.

XML er i øvrigt er det samme format, som man bruger til at lave sitemaps på din blog, og når man laver en podcast, distribuerer man episoderne til sine lyttere med et RSS-feed.

I internettets spæde barndom blev du nødt til at gemme url’en på de websites, du gerne ville følge med på og besøge dem ofte for at se, om der var kommet nyt indhold. Men ville det ikke være smart, hvis disse websites i stedet selv havde kunnet fortælle dig (eller en app på din telefon eller computer), når der var nyt indhold at komme efter?

Det er lige præcis det, et RSS-feed kan. Et RSS-feed giver dine brugere mulighed for at følge med på din blog uden først at skulle besøge den for at finde ud af, om du har skrevet noget nyt siden sidste besøg. Det kan for eksempel ske ved at føje RSS-feedet til en såkaldt “feed reader”, der er et program, som samler RSS-feeds fra alle de blogs, du følger.

Rygterne om RSS-feedets død er stærkt overdrevne

RSS-feedet er blevet dømt død og borte mange gange. Og ikke uden grund. I lang tid ejede Google for eksempel den mest udbredte feed reader, Google Reader. Men I 2013 lukkede de tjenesten – tilsyneladende fordi der var for få, der brugte den.Der gik dog ikke mange øjeblikke, før alternativer til Google Reader dukkede op – især som apps til smartphones, som for eksempel Feedly og Flipboard, hvor du kan sammensætte dit helt eget digitale magasin (der ligner en million) ud fra de RSS-feeds, du selv vælger.

Disse tjenester (og mange andre, der kan det samme) eksisterer i bedste velgående i dag. Og hvorfor gå glip af muligheden for at få dit indhold med her? Har én bruger først tilføjet dit feed til sit eget personlige magasin, har andre brugere af samme tjeneste også mulighed for at finde frem til dit indhold gennem app’en – også uden at kende url’en på dit feed.

Sådan distribuerer du indhold med et RSS-feed på din blog

Som sagt er de fleste blogs født med et RSS-feed. Er din blog lavet med Wordpress, er url’en på dit feed formentlig noget, der ligner domænet på din blog efterfulgt af “/feed/“. Hvis du bruger HubSpot, er url’en domænet på din blog efterfulgt af “/rss.xml”.

Opret det på Feedburner.com

Fordi teknologien bag RSS-feeds er så simpel, er det umiddelbart heller ikke meget data, du har om, hvordan din målgruppe bruger dit feed. Derfor skal du starte med at oprette dit feed på Feedburner.

Når du har gjort det, får dit feed en ny url, som du skal bruge i stedet for den gamle. Så sørger Feedburner nemlig for at indsamle data om brugen af dit feed.

Feedburner.com sætter også kampagnesporing op (hvis du vælger “Track clicks as a traffic source in Google Analytics”). Så får du statistik om trafik til din blog, der stammer fra dit RSS-feed, direkte ind i Google Analytics.

Feedburner er ejet af Google, og har du allerede en Google-konto, kan du bruge den, når du opretter dit RSS-feed.

Gør din RSS-feed tilgængeligt

Du har nu gjort dit RSS-feed klar til at rejse rundt i verden. Du mangler bare at gøre det tilgængeligt for dine besøgende.

Mange vælger at linke til deres RSS-feed med et ikon ved siden af links til deres sociale medie-kanaler – ofte i headeren og i footeren på deres blog.

Mangler du et ikon for RSS-feeds? Find et gratis på Iconfinder.

Andre måder at bruge dit feed

  • Læg nyt indhold på sociale medier: Med et RSS-feed kan du automatisk poste nyt indhold fra din blog på dine sociale medie-kanaler. Det er let med en service som IFTTT. IFFTTT står for “If This Then That”. Og som navnet antyder kan IFTTT holde øje med, hvornår noget bestemt sker (If This) og efterfølgende udføre en handling (The That). Det er let (og gratis) at sætte op, og der findes prædefinerede opskrifter til at poste både til LinkedIn, Twitter og Facebook.
  • Vis indhold fra bloggen på andre websites: Mange virksomheder har forskellige content management systemer til henholdsvis deres corporate website og deres blog. Med et RSS-feed i baghånden er det let at få vist for eksempel dine tre seneste indlæg på forsiden af jeres corporate website. Mange content management systemer har moduler, der kan vise indhold fra RSS-feeds, og der findes forskellige tjenester på nettet (for eksempel FeedWind), hvor du kan putte url’en på dit RSS-feed ind og få en embedkode ud i den anden ende, der er let at integrere på et website.

Konklusion

Du har nu lært, hvordan du kan bruge din blogs RSS-feed til at generere trafik til dit website.

  • Et RSS-feed er et dokument i XML-format, der typisk indeholder titel, indledning, billede og meta-data på de seneste indlæg fra din blog.
  • RSS-feedet kan brugerne indtaste i en feed reader og på den måde følge med i, hvornår der er nyt indhold at komme efter.
  • Hvis du vil have statistik om brugen af dit RSS-feed, skal du bruge en tjeneste som Feedburner.
  • Du kan også bruge dit RSS-feed til automatisk at publicere nyt indhold fra bloggen på sociale medier
  • Eller du kan bruge dit RSS-feed til at få vist de seneste indlæg på et andet website end din blog.

New call-to-action

Få tips og tricks til digital marketing i vores nyhedsbrev

Måske vil du også læse

disse indlæg om Distribution

Der er ingen kommentarer endnu.

Vær den første til at kommentere.