Sådan overtaler du din chef til at lade dig tage på konference

Stine Holmgaard

Jeg kender en del marketingchefer, der gør sig grundige overvejelser om deres egen såvel som medarbejderes deltagelse på diverse konferencer, inden de giver grønt lys. Som konferencearrangør oplever jeg ofte at blive kontaktet på mail og telefon af gode mennesker, der lige vil høre, om jeg mener, at den-og-den konference nu også er relevant for dem.

Good Question! (Mit umiddelbare svar er selvfølgelig “YOU BET”).

Men lad mig være ærlig. Selvom konferencer som oftest er sat i scene som en god platform for at erhverve sig ny viden, og selvom de er en oplagt mulighed for at dyrke eget netværk, møde nye potentielle kunder og forretningsrelationer, så er der stadig en tidsfaktor, der spøger i baggrunden. Og tid er penge, siger de kloge. Det ved jeg som konferencearrangør, og det ved du.

Dage væk fra kontoret kan vise sig at være en dyr affære, hvis den eneste tanke bag din deltagelse er, at det kunne være godt med lidt adspredelse og forandring. Og skal jeg være ærlig, vil jeg sige, at hvis det er dit eneste argument for at deltage i en konference, så er du ikke ambitiøs nok.

Hvis du vil deltage i en konference, og måske tilmed skal have din chef til at sige god for det, bør du som minimum selv kunne svare på, hvorfor netop denne konference er relevant for dig OG den virksomhed, du arbejder i.

Derfor får du her fire gode råd, som sikrer, at du får mere end bare en god oplevelse med hjem fra en konference – brug outputtet fra dem, når du skal overbevise din chef om, hvorfor du skal på konference.

1.Lav en bullit-proof plan for din deltagelse

Den gode Egon Olsen vidste, at det krævede en god plan og et par snedige rekvisitter, hvis han skulle ende med valuta for sine anstrengelser. Det samme gælder for dig.

Har du en chef, der kræver et bud på output tilbage, før han/hun kvitterer for din konferencebillet, så er en solid plan for din deltagelse nøglen til at få et ja retur, når du spørger om lov til at tage afsted.

Hvis du skal lykkes med at ‘kuppe’ din chef, skal der research til. Dyk ned i programmet, og noter dig hvilke præsentationer, der er relevante for dig. Brug gerne tid på at sætte ord på, hvad du gerne vil have med dig, fra de sessioner du har udset dig, og hvilke spørgsmål eller udfordringer du gerne vil have et svar på fra talerne, når du er der.

Sæt derudover konkrete mål, som du ønsker at opnå på konferencen. Det kan være at få konkret sparring på video marketing eller søgemaskineoptimering af folk med erfaring, at opsøge potentielle nye kunder, at finde et nyt content marketing-konsultenthus at samarbejde med, eller at udvide dit professionelle netværk med et bestemt antal af nye kontakter.

Er du en modig marketer, kan du også overveje, hvem af talerne ud gerne vil nå at have en samtale med under konferencen. Vov gerne pelsen og tag kontakt via LinkedIn eller Twitter forud for konferencen.

Hvis du for eksempel skal med på Clever Content Conference 2019, skal du ikke være bange for at prikke til store kanoner som Doug Kessler, Stephanie Losee og Carla Johnson

Og lad mig i den forbindelse indskyde, at en forberedt konferencedeltager altid har styr på sine rekvisitter. Notesbog, kuglepen, computer (+ oplader/powerbank) og visitkort. 

2. Lav indhold der kan bruges efter konferencen

En anden idé er at sætte dig for at skrive en opsummering med learnings og interessante observationer fra hver session, du deltager i – det kan både du, dine kollegaer og måske endda jeres kunder drage fordel af.

Sæt dig for, at vende din nye viden med andre deltagere på konferencen, da de kan have ekstra pointer eller tips til yderligere inspiration, som du kan nyde godt af.

Konferencer er i det hele taget et godt sted at indhente nyt stof til egne kanaler. Deltager du f.eks. på #CCDK19 kan du stille dig selv den opgave, at du og dine kollegaer som minimum skal lave to stykker indhold, der kan bruges i din egen content marketing-indsats efterfølgende hjemme i virksomheden.

Er du den modige type, tilbyder du desuden din chef at præsentere din nye viden på jeres næste fællesmøde i afdelingen. Det er en god måde at bidrage til den interne videndeling og til at styrke dine præsentationsevner.

3. Mød dine kunder og hold møder med partnere og prospects

Når konferencer som vores løber af stablen er deltagerskaren sjældent én stor homogen gruppe af like-minded mennesker. Vi har både folk, der beskæftiger sig med B2B-marketing, B2C-marketing, sælgere, konsulenter, bureaufolk, undervisere, copywriters, repræsentanter fra store som små mediehuse, jobsøgere, kreative, selvstændige og mange flere. Fælles for dem er, at de alle tilhører det samme øko-system, og alle har et fælles interesseområde. Og den slags gør sig selvfølgelig gældende på langt de fleste konferencer.

Det betyder, at du meget vel sidder inde med faglige kvalifikationer, know-how, produkter og services som andre deltagere kan have gavn af og vice versa. Og netop derfor er konferencer et godt sted at dyrke nye relationer, møde potentielle og eksisterende kunder, og finde nye partnere. Planlægger du din tur i god tid, kan du slå to fluer med ét smæk ved eventuelt at klemme et par møder eller en kundemiddag ind før, under og efter konferencen.

4. Undgå at falde i ‘rutine’-fælden

Det er en kendt sag, at konferencedeltagere tager fra konferencer med plus på energikontoen og med en intention om at give den hele armen med implementering af nye strategier, nye taktikker og rutiner inspireret af de mange take-aways. Men tendensen er, at man, når man vender retur til kontoret, hurtigt falder tilbage til de vante rutiner.

Hvis du vil undgå at falde i rutine-fælden, kan du stille dig selv opgaven at vælge én ny ide fra konferencen, som du vil implementere i dine egne arbejdsrutiner og/eller i jeres arbejde i hele virksomheden.

Når du har gjort det, så skriver du din intention ind i din kalender med en 90-dages reminder. Måske sender du endda en kalenderinvitation til din chef, så I sammen kan holde hinanden op på beslutningen om at bryde med gamle vaner og implementere den nye idé.

Og når de 90 dage er gået, evaluerer I på jeres indsats. Til den tid skulle I gerne begge kunne holde armene højt hævet over hovedet, fordi I enten er i mål eller godt undervejs med at skabe positive forandringer i jeres daglige arbejde.

Jeg håber, at ovenstående tips kan hjælpe dig med at overbevise din chef om, at din tid på konference er ganske godt givet ud.

Sidder du selv med flere tips og idéer til, hvordan andre kan få smæk for skillingerne ved at deltage på en konference, så del gerne med os i kommentarfeltet.

New call-to-action

Få tips og tricks til digital marketing i vores nyhedsbrev

Der er ingen kommentarer endnu.

Vær den første til at kommentere.