Sådan kan du optimere blogindlæg [TJEKLISTE]

Få content marketing-guldkorn direkte i din indbakke

Sådan kan du optimere blogindlæg [TJEKLISTE]

Man kan ikke lave content marketing uden content. Men for mange er produktion en af de største udfordringer. Derfor er det vigtigt, at du får mest muligt ud af hvert eneste stykke indhold.

Men man kan hurtigt blive fanget på lidt af en pølsefabrik, når hverdagen melder sig, og det ene blogindlæg afløser det næste.

Derfor har vi lavet en tjekliste, der sikrer, at du kan optimere blogindlæg, så de er toptunede – både hvad angår copy, sociale medier, calls-to-action og søgemaskineoptimering.

Copy

1. Er din overskrift fængende, og giver den læseren en følelse af, at artiklen bare SKAL læses?

Overskriften er det suverænt vigtigste ved dit indlæg. Uden en god overskrift er der ingen, der klikker for at læse videre. Overskriften er din chance for at prikke til læserens nysgerrighed.

En nysgerrig læser, vil læse flere blogindlæg. Og jo flere indlæg de læser, jo bedre mulighed har du for at bygge stærke relationer til dem. Du kan læse mere om at skrive perfekte overskrifter her.

2. Er første afsnit af din tekst skrevet i et godt, sjovt eller catchy sprog, og appellerer det til læserens følelser?

Du har kun ganske kort tid til at overbevise læseren om, at hun skal bruge yderligere et par minutter på at læse videre og fordybe sig i dit indlæg i stedet for at hoppe videre. Derfor skal du give det første afsnit tekst særlig stor kærlighed og sørge for, at du her giver hende en virkelig god grund til at læse videre.

Det kan du for eksempel gøre ved at starte med at identificere et problem eller en udfordring, som målgruppen kan nikke genkendende til (Problem), folde problemet ud og underbygge din påstand (Agitate) og til slut i første afsnittet komme med et løfte om en mulig løsning (Solve). Læs hvordan du skriver gode indledninger her.

3. Er din overskrift og tekst fri for grammatiske fejl?

De fleste mennesker har svært ved at sætte kommaer 100% korrekt hele tiden. Men hvis du skal kommunikere professionelt og positionere dig selv og din virksomhed som førende inden for et område, hjælper det ikke noget, hvis din tekst er fuld af fejl.

Fejl kan gøre teksten svær at læse, skabe meningsforstyrrelser og underminere din troværdighed.

Derfor – brug stavekontrollen i dit skriveprogram, læs teksten grundigt igennem en ekstra gang og få en kollega med grammatisk flair til at hjælpe dig med genstridige kommaer.

4. Har du fundet dit primære søgeord?

Et af målene med dit blogindlæg er at skabe organisk trafik fra søgemaskinerne. Men hvis du skal stå distancen mod alle de andre og komme øverst i søgemaskineresultaterne, er du nødt til at vælge, hvilke ord eller hvilken frase, du vil optimere dit indlæg til at blive fundet på.

Brug for eksempel værktøjet Keyword Planner i Google Adwords til at undersøge, hvor mange der søger på et ord eller en frase, og hvor stor konkurrencen er. Hvis du mangler inspiration til søgeord, kan du bruge et værktøj som Answer the Public.

5. Har du brugt et godt billede til dit indlæg?

Ligesom gode overskrifter med få ord kan formidle essensen af dit indlæg, kan et rigtig godt billede være med til at stimulere nysgerrigheden hos læseren og fortælle din historie.

Derfor skal du bruge indbydende grafiske elementer eller billeder. Start for eksempel med denne liste med over 53 forskellige ressourcer til gratis billeder til din blog.

6. Løser dit indlæg et eller flere problemer for din modtager?

Hvis din content marketing-strategi skal virke, skal dit indhold tage udgangspunkt i dine brugere og fokusere på at løse de problemer, der holder dem vågne om natten.

Derfor skal du hele tiden have din målgruppe i baghovedet, når du planlægger, producerer og promoverer dit indhold.

Det betyder blandt andet, at dit indhold skal handle om emner, der betyder noget for målgruppen, og at du ikke taler hen over hovedet på den ved fx at bruge tekniske termer, den ikke forstår.

En af de bedste måder at lære din målgruppe at kende er at lave en eller flere personaer. Se hvordan du laver personaer her.

7. Bruger du H2- og H3-tags, hvor det er relevant i teksten?

Den moderne internetbruger er en mester i at skanne indhold for at finde ud af, om en tekst er værd at fordybe sig i.

Derfor skal du give brugeren nogle “håndtag”, som hun kan gribe fat i, når øjnene farer rundt på skærmen.

Det kan du fx gøre ved at lave underoverskrifter med H2- og H3-tags. Underoverskrifterne skal vække læserens nysgerrighed og være beskrivende for det afsnit tekst, der følger. Desuden er H2- og H3-tags også vigtige for SEO.

8. Har du brudt indholdet op med lister i punktopstilling for at lette læsevenligheden?

Som sagt: din brugere skanner dit indhold, og du skal derfor give dem nogle håndtag at gribe fat i. Med punktopstillinger kan du let bryde længere passager af tekst op i læsevenlige bidder og fx bruge dem til at understrege vigtige pointer.

I det hele taget er det vigtigt at formattere teksten korrekt. Læs hvordan du formatterer teksten i blogindlæg her.

Sociale medier

9. Har du implementeret Open Graph for billeder metatagget korrekt?

En undersøgelse fra BuzzSumo har vist, at blogindlæg, der havde mindst ét godt billede, blev delt over dobbelt så mange gange på Facebook, som indlæg uden billeder gjorde.

For at du bevare kontrollen over, hvilket billeder der ledsager dit indlæg på sociale medier, når det bliver delt, skal du have implementeret Open Graph metatagget for billeder korrekt. Så undgår du, at man skal bladre igennem en masse irrelevante forslag til billeder, når man deler dit indhold.

10. Har du skrevet den ultimative statusopdatering til at promovere dit indhold?

Når du har publiceret dit indlæg, er du kun halvt i mål. Du mangler at dele indholdet med alle i dit netværk på et eller flere af de sociale netværk.

Derfor skal du skrive knaldgode opdateringer til de sociale netværk, du vil promovere dit indhold på.

Calls-to-action

11. Hvad skal dine brugere gøre, når de er læst dit indhold?

Ekseptionelt indhold er hjørnestenen i enhver content marketing-strategi. Men mange glemmer at vise brugeren, hvad der skal ske, når han eller hun er færdig med dit ekstraordinært gode indhold. Det betyder, at du går glip af delinger, flere sidevisninger, tilmeldinger til nyhedsbrev eller følgere på sociale medier.

Derfor skal du altid sørge for at placere et call-to-action nederst din tekst. Det kan fx være links til andre indlæg om samme emne, tilmeldingsformular til nyhedsbrev eller links til, hvor man kan følge dig eller din forretning på sociale medier.

Læs her, hvordan du optimerer dine calls-to-action.

Søgemaskineoptimering

12. Er din overskrift kort og præcis?

Antallet af tegn i din overskrift er vigtigt. Hvis den er for lang, er det nemlig ikke det hele, der bliver vist i søgeresultaterne på Google. Derfor vil andelen af brugere, der klikker på netop dit indlæg, sandsynligvis også være mindre end ellers, da man ikke får det fulde billede af, hvad indlægget handler om.

13. Er dit meta description-tag 135-160 tegn langt?

I gamle dage kunne man få en masse organisk trafik fra søgemaskinerne ved at have de rigtige søgeord i dit meta description-tag. Sådan er det ikke længere. Men ofte vil indholdet af dette tag blive brugt som teksten under overskriften i søgemaskinernes resultater. Og ifølge SEO-software-udbyderen Moz er den perfekte længde 135-160 tegn.

Læs her, hvordan du skriver gode meta-beskrivelser.

14. Er dit primære søgeord med i overskriften?

Det er ikke kun for læserens skyld, at du skal give din overskrift kærlighed og opmærksomhed i overflod. Din overskrift (der skal være pakket ind i H1-tagget) er også en af de allervigtigste faktorer, når søgemaskinerne skal afgøre, hvor i rækker af resultater, dit indlæg skal placeres.

Derfor skal du sørge for, at det søgeord, du har bestemt dig for, at dit indlæg skal sigte mod at skabe trafik fra, også er med i overskriften.

15. Er dit primære søgeord med i dit meta description-tag?

Når en bruger skimmer søgemaskinernes resultater, er det vigtigt, at du slår fast, at dit indlæg handler om netop det, brugeren søger efter.

Derfor skal dit primære søgeord eller din frase også inkluderes i meta description-tagget.

16. Er dit primære søgeord med i din tekst en eller flere gange – på en naturlig måde?

Din tekst skal skrives til dine læsere og ikke til søgemaskinerne. Derfor skal du sørge for at bruge dit primære søgeord eller frase de steder i teksten, hvor de passer ind og er naturligt.

Men lad nu være med at sovse teksten ind i søgeordet, og glem alt om keyword density og den slags. Det virker formentlig ikke alligevel, og du risikere at få et SEO-rap over nallerne af Google.

17. Bruger du de synonymer, som Google forbinder med dit primære søgeord?

Selvom du har lavet din søgeordsanalyse til UG, vil der stadig være brugere, der vil google sig frem til dit indhold ved at bruge nogle andre ord end dem, du har fundet frem til, at der var flest søgninger på. Derfor er det en god ide at bruge synonymer.

Du finder let de mest oplagte synonymer ved at indtaste dit primære søgeord i Google – de står nederst på resultatsiden.

18. Linker du til mindst to andre online ressourcer af høj kvalitet?

Indgående links til din blog fra andre hjemmesider bliver af eksperter anset for at være en af de vigtigste kilder til succes med SEO.

Men vidste du, at det også er vigtigt at linke væk fra dit eget website til andre? Udgående links hjælper søgemaskinerne med at finde ud af, hvem du er, og hvilken niche din blog befinder sig i. Og ligesom i akademiske tekster er det god stil at linke direkte til kilden.

Ved at linke til andre blogs og websites af høj kvalitet, placerer du dig på den måde i det gode selskab. Og ikke nok med det. Du tager også din læser i hånden og viser, hvor hun kan blive endnu klogere på emnet.

Hvis du har problemer med at finde gode ressourcer eller facts at linke til, kan du for eksempel prøve BuzzSumo, der indekserer det mest delte indhold på internettet.

19. Linker du til mindst to andre sider på din blog eller din hjemmeside?

Internettet består dybest set af sider, der linker til hinanden.

Interne links til andre af dine egne sider og blogindlæg binder din blog og dit website sammen. Det hjælper også søgemaskinerne med at opdage alle dine sider og finde ud af, hvilke der er vigtige.

Prøv for eksempel at lave en liste over alle de sider, du helst vil have øverst i søgemaskinernes resultater, og sørg for at linke til disse sider i dine blogindlæg.

20. Har du brugt dine primære nøgleord i beskrivelsen af dine billeder?

De flest blogværktøjer giver dig mulighed for at tilføje en alternativ tekst til billeder. Teksten bliver for eksempel brugt af synshandicappede, der ikke kan se billedet men får læst en beskrivelse af det højt med deres skærmlæser.

Søgemaskinerne bruger imidlertid også den alternative tekst til at gætte, hvad der er på billedet. Derfor er det vigtigt, at du laver en god beskrivende tekst, der også indeholder dine primære nøgleord.

Konklusion

Du har nu været 20 forskellige ting, du kan gøre for at optimere dine blogindlæg.

  1. Er din overskrift fængende, og giver den læseren en følelse af, at artiklen bare SKAL læses?
  2. Er første afsnit af din tekst skrevet i et godt, sjovt eller catchy sprog, og appellerer det til læserens følelser?
  3. Er din overskrift og tekst fri for grammatiske fejl?
  4. Har du fundet dit primære søgeord?
  5. Har du brugt et godt billede til dit indlæg?
  6. Løser dit indlæg et eller flere problemer for din modtager?
  7. Bruger du H2- og H3-tags, hvor det er relevant i teksten?
  8. Har du brudt indholdet op med lister i punktopstilling for at lette læsevenligheden?
  9. Har du implementeret Open Graph for billeder metatagget korrekt?
  10. Har du skrevet den ultimative statusopdatering til at promovere dit indhold?
  11. Hvad skal dine brugere gøre, når de er læst dit indhold?
  12. Er din overskrift kort og præcis?
  13. Er dit meta description-tag 135-160 tegn langt?
  14. Er dit primære søgeord med i overskriften?
  15. Er dit primære søgeord med i dit meta description-tag?
  16. Er dit primære søgeord med i din tekst en eller flere gange – på en naturlig måde?
  17. Bruger du de synonymer, som Google forbinder med dit primære søgeord?
  18. Linker du til mindst to andre online ressourcer af høj kvalitet?
  19. Linker du til mindst to andre sider på din blog eller din hjemmeside?
  20. Har du brugt dine primære nøgleord i beskrivelsen af dine billeder?

Mangler der noget på listen, er du mere end velkommen til at tilføje det i kommentarfeltet herunder.

God fornøjelse. 


cchacks.jpgDette er Clever Content Hack nr. 21. Clever Content Hacks er en serie af blogindlæg fra Brand Movers, der hjælper dig med at skabe de bedst mulige marketing-resultater.

 

Bliv clever content hacker

Kommentarer

Populære indlæg