10 højdepunkter du gik glip af på Native Advertising Days: Anden del

Tea Sletved

Var du en af de uheldige, der ikke sad med, da nogle af verdens bedste inden for native advertising delte ud af deres viden og erfaringer til Native Advertising Days 2015 i København? Vi vil ikke lyve – det er virkelig VIRKELIG ærgerligt for dig. Men det behøver du ikke hænge sådan med hovedet over.

Du får selvfølgelig vores liste med de ti største højdepunkter, så du kan være med i snakken om native advertising, den nye distributionsform til dit indhold, som ikke bare er en prut i et glas vand (hvilket er rimelig heldigt, al den snak om ad blockers og ad blindness hos konference-deltagerne taget i betragtning!). Se de første fem højdepunkter her.SÅ. Spids blyanten, for her kommer de fem sidste højdepunkter, som gjorde os klogere på succes med native advertising. Vi har lært:

6. At du skal fortælle publikums egne historier på YouTube

Sjovt nok synes Nora Ziegenhagen, Head of Branding Solution, Nordics på Google /YouTube, at YouTube er det mest interessante sted, du kan tilbringe din internet-tid. Men vi er nok tilbøjelige til at give hende ret, for som hun selv understregede, så er det ikke brandet … ”but the volume and diversity that makes it so interesting.”

Hvad der er karakteristisk for det, der virker (som i "opnår højest antal visninger"), så er det de historier, der formår at tale til følelserne. Et eksempel er Always-kampagnen 'Like a girl'. Girl holding a baseballDet smarte er her, ifølge Nora Ziegenhagen, at hjernen responderer på en historie, som om du selv var med i historien. Hvis du ser et klip med mad, så responderer den del i din hjerne, som beskæftiger sig med mad. Du vil have mad. Ser du nogen på en strand, ja, gæt engang – så vil du på stranden. Set i det lys giver det pludselig mere mening, hvorfor det er så svært at sidde stille i sofaen til en krimi. Den form for spejlingsmekanisme fungerer bedst, når der bliver fortalt til følelserne. Og faktisk husker folk budskabet i emotionelle historier dobbelt så godt som et rationelt kommunikeret budskab, lyder det fra Nora Ziegenhagen.

Vil du have succes med native på YouTube er det også fundamentalt, at du fortæller folks egne historier – og i deres eget sprog.

Skønhedsproducenten Clinique bruger eksempelvis Google Trend for at se, om de i omtalerne af deres produkter bruger samme ord som forbrugerne. Herved opdagede de for eksempel, at marketingfolkene kaldte et nyt produkt en 'creme mod hyper pigmentation', hvilket deres brugere slet og ret kalder 'dækkecreme til mørke pletter'.

PS.Et rigtig godt tip er at holde øje med de unge youtubere, som kan få din historie ud til deres publikum. De er vokset op med mediet og laver videoer med en naturlighed og selvfølgelighed, som talte de med deres bedste ven/veninde – hvilket deres mange, mange tusinde følgere elsker! 

7. At guldfisk overhaler os i tålmodighed (men fang os på Twitter)Guldfisk

Otte er antallet af sekunder på det moderne menneskes opmærksomheds-spænd – et sekund mindre end en guldfisks berømte 9 sekunder, inden den tager en tur mere rundt i boblen. Derfor er 'the NOW' altafgørende på Twitter, mener Scott Thwaites, EMEA Partner Manager hos Twitter. Altså at du er der i rette øjeblik med det rette, relevante indhold til de rigtige mennesker – live. Men ved du hvad? 'Nu' venter ikke på dine marketingplaner. Og 'nu' er forskelligt fra menneske til menneske. Findes der en opskrift for, hvordan du rammer et 'nu' - en aktuel og happening event lige i røven? Ja. Det er selvfølgelig lidt svært at planlægge efter den vildeste efterårsstorm i mands minde eller andre begivenheder, men planlæg efter de forudsigelige events, som du ved, interesserer dit publikum (det finder du ud af via de værktøjer, Twitter tilbyder). Hvis du f.eks har indhold om mad, så stiger konversationen om lige netop det emne hver dag til middag og aftensmadstid. Øv dig i at deltage med engagerende og relevant content i det forudsigelige 'the Now' og hop med ind i konversationen der. 

8. At det er ok at sige: Vi er et dårligt match

Kontekst, kontekst, kontekst. Det er mantraet, du skal holde dig for øje, når du beskæftiger dig med native advertising. Som brand skal du være opmærksom på at det medie, du vil have dit indhold ud med, passer til dine historier. Herved sikrer du, at mediets publikum faktisk gider konsumere indholdet og oplever, at det tilfører dem værdi.

Som medieudgiver skal du passe godt på dit brand og sørge for, at native annoncer faktisk er i værdimæssig og indholdsmæssig tråd med den redaktionalle linje. Og acceptere, at nogle gange er dit medie og et bestemt brand bare et dårligt match. Det er ok at sige nej. Sådan lyder det fra en, der ved, hvad hun taler om. Mary Gail Pezzimenti er VP of Content Creation på The Huffington Post, hvor en tredjedel af den samlede indtægt kommer fra native advertising. Det er hendes team – ikke redaktionen - som står for at producere native advertising-indhold. Men det indhold er baseret på alt, hvad der kan trækkes ud af indsigter fra det redaktionelle indhold. På den måde er der klare linjer og indhegnede svømmebaner, som Mary Gail Pezzimenti kalder det, så der ikke er tvivl om arbejdsgange og etiske retningslinjer omkring native advertising i hendes butik. 

9. At native advertising ikke er djævelskab

Djævel

Når man er blevet lovet noget, som man så ikke får, bliver man sur, føler sig snydt, og man hopper i hvert fald ikke på den limpind igen. Executive Director af Brand Content på POLITICO, Stephanie Loose blev sendt på lidt af en rejse, da hun klikkede på en sponsoreret artikel-post på Facebook med titlen: "Nicole Kidman skal skilles".

Artiklen viste sig at dække over en reklame for en rynkecreme (grunden til den påståede skilsmisse var, at Kidman var begyndt at blive ældre), og så alligevel ikke. Journalisten Stephanie Loose klikkede og klikkede og endte på et credit card scam-site. Det er den helt grove ende af skalaen, men når folk bliver lovet noget – og ikke får det eller får noget andet – giver det bagslag. Folk mister tillid. Og det kommer både brands og medieudgivere til at lide under. Derfor slog den amerikanske native-ekspert et slag for, at det ikke er godt nok med det lille figenblad: ’Advetorial’ som deklaration på native annoncer. For i bedste fald ved folk ikke hvad det er – i værste kommer advertorial til at betyde: ”Læs ikke denne artikel, vi ved den er sponsoreret, og vi ved den er dårlig.”

"Hvorfor skal native være evil? Hvorfor kan det ikke være det modsatte og tjene gode formål", spørger Stephanie Loose og lader det stå som en opfordring.

10. At hvis du følger de her 4 punkter, ødelægger du med sikkerhed alt

Så. Lad venligst være med det, tak. For vi er ret vilde med mulighederne i det her.

En slags omvendt tjeklistte fra Claire O’Brien, Senior Industry Programmes Manager fra The Internet Advertising Bureau UK:

Måder, vi kan f **** dette op for alle:

  • Ved ikke at respektere de redaktionelle koder, der har etableret principperne for en uafhængig og fri presse.
  • Ved ikke at sætte forbrugeren i centrum for planlægning af kampagnen - brands er nødt til at acceptere, at de bliver inviteret ind i folks liv.
  • Ved ikke at være helt klar i spyttet over brand-involvering.
  • Ved ikke at holde live i de helt essentielle færdigheder, der kræves for at lave helt fantastisk indhold.

Som sagt, vi foreslår, du ikke følger den. 

Gå ikke glip af de fem første højdepunkter - læs dem her. 

Læs mere om native advertising på Native Advertising Institute. 

Foto: Flickr: Yamon Figur, Jackie, Tracey Leigh, PR

Få tips og tricks til digital marketing i vores nyhedsbrev

Måske vil du også læse

disse indlæg om Content marketing

Der er ingen kommentarer endnu.

Vær den første til at kommentere.