Sådan kan du måle effekten af content marketing med Google Analytics

Lars Damgaard Jensen

Alt for mange content marketers ikke er gode nok til at måle effekten af content marketing – inklusive os selv, da vi i sin tid startede med at blogge hos Brand Movers.

Og det er faktisk netop den manglende evne til at måle effektiviteten af ens content marketing-indsats, der er den allerstørste udfordring for danske virksomheder.

Og det er ikke så mærkeligt. For man kan hurtigt føle sig fortabt i de rå mængder data, værktøjer som for eksempel Google Analytics præsenterer i endeløse tabeller og bølgende grafer.

Til gengæld er de mulige konsekvenser store, hvis du ikke knækker koden til, hvordan du måler effekten af din content marketing.

  • Du kan ikke gentage dine content marketing-successer – du aner nemlig ikke, hvad der virker
  • Du mister motivationen, fordi din indsats hverken ser ud til at gøre fra eller til
  • Du mister budgettet, fordi du ikke kan bevise overfor ledelsen, hvilke resultater, du har skabt

Hvis du skal finde ud af, hvordan dit content bidrager til bundlinjen, kræver det derfor, at du har et godt kendskab webanalyse.

Der findes mange værktøjer, som kan analysere trafikken på din hjemmeside. Google Analytics er et af de mest udbredte. Og så er det gratis. Vi har samlet en guide med tre konkrete tips til, hvordan du bruger Google Analytics til at få succes med content marketing.

1. Opsæt mål

Din content marketing-strategi (for sådan en har du jo selvfølgelig), bør altid indeholde nogle konkrete og målbare KPI’ere – for eksempel antallet af besøgende, der udfylder jeres kontaktformular, tilmelder sig nyhedsbrevet eller besøger en produktside. Google Analytics kan sættes op til at registrere, når en besøgende gennemfører målet (eller konverterer, som det hedder i marketingsprog).

Sådan gør du: Lad os sige, at I har en målsætning om at få så mange tilmeldinger til jeres nyhedsbrev som muligt. Når man tilmelder sig, kommer man til sidst til en side på jeres website, hvor I takker og bekræfter tilmeldingen. Dette kaldes en thank you page. Hver gang en besøgende når til den side, er der tale om en konvertering. Og det vil vi gerne lære Google Analytics. 

  1. Gå til Google Analytics og vælg ‘Administrator’, ‘Visning’ og ‘Mål’.
  2. Tilføj et nyt mål, giv det et passende navn (for eksempel ‘Tilmeldinger til nyhedsbrev’) og vælg ‘Destinationsside’. Indsæt adressen til jeres thank you page.
  3. Konverteringen skal også have en værdi i kroner. Du kender garanteret ikke den reelle forretningsmæssige værdi af en tilmelding. Men det er også lige meget – med mindre du har en webshop. Vælg for eksempel 100 kr. Beløbet bruger Google Analytics til at vurdere, hvor stor værdi hver enkelt side på dit website har. For som vi skal se senere, er det ikke alle sider, der er lige værdifulde.
  4. Vælg til sidst ‘Gem’ nederst på siden.

Opsæt mål i Google Analytics

Sådan opsættes mål i Google Analytics.

Google Analytics ved nu, at der er gennemført et mål, hver gang en besøgende kommer til jeres thank you page. Og så bliver det hele pludselig meget sjovere, når du kan følge med.

Resten af denne guide tager udgangspunkt i, at du har opsat mindst ét mål som beskrevet ovenfor.

2. Forstå hvilke sider, der skaber din succes

Når Google Analytics nu ved, at du gerne vil have folk til at tilmelde sig dit nyhedsbrev, kan værktøjet fortælle dig, hvilke sider (for eksempel blogindlæg), der er med til at skabe flest tilmeldinger – også selvom konverteringen ikke foregår på selve blogindlægget men på for eksempel den landing page, hvor din tilmeldingsformular skal udfyldes.

Når en besøgende konverterer, ved Google Analytics nemlig, hvilke sider brugeren har besøgt, før formularen blev udfyldt. Derfor får disse sider tilskrevet en del af den værdi, du angav, konverteringen var værd, mens alle de sider, der ikke blev besøgt, ikke får tilskrevet nogen værdi. Jo oftere en side bliver vist under et besøg, der ender med en konvertering, jo højere sideværdi har den. Smart, ikke?

Sådan gør du:

  1. I Google Analytics går du til ‘Adfærd’, ‘Websiteindhold’ og ‘Alle sider’. Her finder du en liste med alle de sider, dit website består af. Listen er sorteret efter, hvor mange sidevisninger hver enkelt side har fået med de mest populære sider øverst.
  2. Med det lille søgefelt kan du filtrere resultaterne til kun at vise sider, hvor adressen indeholder det, du søger efter – for eksempel ‘/blog/’, hvis du kun vil have vist blogindlæg og at adressen på dem altid er for eksempel www.domæne.dk/blog/titel-på-blogindlæg.
  3. I kolonnen ‘Gns. tid på side’ kan du se, hvor lang tid dine besøgende i gennemsnit bruger på hver enkelt side. Tiden er en rigtig god indikator for, hvilket indhold, der formår at fastholde dit publikum.
  4. Yderst til højre finder du kolonnen ‘Sideværdi’. Klik øverst, og du (hvis du har konfigureret dine mål rigtigt) får vist de sider, der har den højeste værdi – og altså de sider, der er med til at skabe tilmeldinger til dit nyhedsbrev.

3. Forstå hvilke kanaler, der skaber din succes

Der går snart ikke en uge, før en ny distributionskanal til dit content ser dagens lys og bliver udråbt til at være det næste Facebook. Men som vi ved, er det sjældent tilfældet. Derfor skal du koncentrere dig om de kanaler, der rent faktisk skaber værdi.

Sådan gør du:

  • I Google Analytics går du til ‘Anskaffelse’, ‘Al trafik’ og ‘Kilde/medium’.
  • Du får nu vist en liste over alle de kilder, der skaber trafik til din hjemmeside – for eksempel Google, Facebook og LinkedIn. Efter skråstregen vises mediet – for eksempel ‘referrel’ (link fra andre websites) eller ‘organic’ (link fra resultater i en søgemaskine).
  • Yderst til højre finder du kolonnen ‘Konverteringer’, der er opdelt i kolonnerne konverteringsfrekvens, konverteringer og værdi. Konverteringsfrekvensen er et udtryk for, hvor ofte en besøgende fra den pågældende kilde konverterer. Konverteringer angiver det samlede antal af konverteringer fra kilden, og værdi angiver den samlede værdi, konverteringer fra kilden har skabt.

Det skal du huske om Google Analytics:

  • At fordi næsten alle content marketing-strategier er forskellige, er der også stor forskel på, hvilke KPI’ere der er relevante at måle på. Find dem, der giver mest værdi for din virksomhed at måle på.
  • En forudsætning for at kunne måle de “hårde” KPI’er som for eksempel tilmeldinger til et nyhedsbrev, downloads af e-bøger eller lignende med Google Analytics er dog, at du opsætter mål.
  • Desuden bør du som minimum undersøge, hvilke sider og kanaler, der skaber mest værdi for din virksomhed.

Hvordan måler du din content marketing-succes? Vi vil elske at høre om dine erfaringer i kommentarfeltet herunder.

Denne artikel blev oprindeligt bragt i Content Marketing Magazine #7. Du kan finde den og alle andre udgaver af magasinet her. 


cchacks.jpgDette er Clever Content Hack nr. 5. Clever Content Hacks er en serie af blogindlæg fra Brand Movers, der hjælper dig med at skabe de bedst mulige marketing-resultater.

 

Få tips og tricks til digital marketing i vores nyhedsbrev

Måske vil du også læse

disse indlæg om Content marketing

Der er ingen kommentarer endnu.

Vær den første til at kommentere.