Leadgenerering på sociale medier: syv principper for at opsamle leads på Facebook, Instagram og LinkedIn

Anders Engbjerg Vinderslev

Får din virksomhed nok ud af jeres leadgenerering på sociale medier? 

Uden effektiv leadgenerering er det alt for tilfældigt, om I kontinuerligt tiltrækker de kunder, som er nødvendige, hvis I skal indfri jeres ambitioner for omsætning og bundlinje. Virksomheder kan sagtens ramme nogle gode år uden effektiv leadgenerering. Før eller siden risikerer I bare, at strømmen af nye kunder ebber ud.

Effektiv leadgenerering på sociale medier kræver en strategi, men det kræver bestemt også, at man kan finde ud af at bruge sociale medier. 

I dette blogindlæg vil vi præsentere dig for de syv vigtigste principper at følge, når du arbejder med leadgenerering på sociale medier. Du vil blandt andet få en grundig gennemgang af, hvordan du:

  1. Optimerer dine virksomhedsprofiler på de sociale medier
  2. Laver iøjnefaldende, fængende og klikbart indhold
  3. Producerer landing pages, der konverterer
  4. Rammer de helt rigtige og når bredere ud med annoncer
  5. Laver gated content i form af konkurrencer
  6. Individualiserer dine kampagner
  7. Analyserer resultaterne 

Ved at få disse syv principper ind under huden, så de bliver en inkorporeret del af din virksomheds tilstedeværelse på de sociale medier, vil du effektivt kunne leadgenerere.

De syv principper er nemme at implementere, og de gør en forskel. Det ved vi, for hos Brand Movers bruger vi dem selv i vores daglige arbejde med leadgenerering på sociale medier.

Leadgenerering og sociale medier

Men lad os begynde med at aflive en fordom: I 2021 bør sociale medier stadigvæk spille en central rolle i din virksomheds marketingindsats. 

Der er en del murren i krogene omkring sociale medier. Både i samfundet og på politisk plan, men også i marketingkredse diskuteres det, om sociale medier fungerer helt så godt, som vi troede, de gjorde. 

Det er en vigtig diskussion, men konklusionen er næsten altid den samme: Sociale medier er stadig en værdifuld kanal med et enormt marketingpotentiale. 

Eksempel: 65 pct. af danskere på over 12 år logger hver dag på Facebook. Det viser seneste udgave af DR Medieforsknings årlige rapport om udviklingen i danskernes brug af elektroniske medier.

Hvordan vi end vender og drejer de sociale medier, er det altså en lille katastrofe for din marketingindsats, hvis du ikke får noget ud af en kanal, hvor så mange mennesker har deres daglige gang.

Sociale medier er selvfølgelig ikke nogen gavebod. Du skal være strategisk, vedholdende og dygtig for at få det største udbytte. 

Det gælder også i forhold til leadgenerering på de sociale medier. Hvis du er vedholdende, får du effektiv leadgenerering og en stabil strøm af nye potentielle kunder til din virksomhed.

De syv principper, denne artikel handler om, kan implementeres på alle typer sociale medier. Inklusive Facebook, LinkedIn og Instagram.

LinkedIn er et socialt medie, der særligt egner sig til at indsamle B2B-leads, da platformens fokus er professionelle netværk og ikke i lige så høj grad venner og familie som for eksempel på Facebook. 

Vi har lavet en e-bog, du kan downloade herunder, som grundigt præsenterer dig for, hvordan du bedst når ud til din målgruppe, engagerer dem og skaber salg med LinkedIn. 

Og med mere end 610 millioner brugere på verdensplan, hvoraf 2,6 millioner brugere er danske, er det ikke et socialt medie, du vil overse eller undervurdere i dit samlede arbejde med at generere leads på sociale medier. 

LinkedIn CTA-1

 

1. Optimer dine profiler på de sociale medier

For at opsamle leads på de sociale medier skal du gøre det nemt og intuitivt at udføre de handlinger, som laver besøgende på dine profiler om til leads. 

Konkret skal du optimere virksomhedens profiler med call-to-actions (CTA’er), som puffer modtageren i retningen af at: 

  • Udfylde kontaktformularer
  • Skrive sig op til dit nyhedsbrev
  • Downloade dit “gated content”, som en e-bog, whitepaper, webinar osv.
  • Skrive sig op til at modtage dine produkttilbud i indbakken
  • Besøge din webshop

Normalt er call-to-actions (CTA’er) et redskab vi forbinder med websites, men sociale medier som Facebook og Instagram giver dig mulighed for at lave CTA’er direkte på dine virksomhedsprofiler. 

På Facebook kan du eksempelvis lave en sign up-CTA til dit nyhedsbrev. Og på Instagram kan du lave CTA’er, som fører brugeren videre til en af dine landing pages eller til din webshop.

Prøv at analysere dine profiler. Hvad er det første, besøgende ser, når de besøger profilen? Hvor kunne det være hensigtsmæssigt at placere et CTA? Det kunne være på Om-siden, som på Facebook er noget af det første, besøgende får øje på, når de lander på din side.

For selve CTA’erne gælder følgende tommelfingerregler:

  • Gør dem for så vidt muligt større og mere fremhævede end de fleste andre elementer på profilsiden
  • Overvej farven på dit call-to-action. Få dem til at se så indbydende ud, at brugere bare må klikke på dem.
  • Lav et call-to-action, der italesætter, hvordan du skaber værdi for modtageren. Hvis det giver mening, må du gerne lave CTA’er med mere kød på end en uoriginal “Kontakt os”-knap, der jo slet ikke sætter modtagerens behov i centrum.
  • Mindre er bedre. Gør det simpelt og tydeligt, hvad du tilbyder brugeren.
  • Prøv dig frem med forskellige formuleringer og placeringer for at se, hvilken CTA der driver flest konverteringer.

Leadgenerering på sociale medier

2. Iøjnefaldende, fængende og klikbart indhold

Når du har optimeret dine virksomhedsprofiler med effektive CTA’er, har du givet dig selv de bedste vilkår for at konvertere besøgende om til leads. 

Men hvordan får du flere besøgende ind på dine profiler? 

Det gør du blandt andet med spændende og fængende indhold. En profil uden godt indhold er ikke noget værd, hverken for dig eller dine modtagere. Du skal tænke i iøjnefaldende visuelt indhold og fængende overskrifter, som bliver klikket på og delt. 

Det kan være:

  • Blogindlæg
  • Billeder
  • Videoer
  • Infografikker
  • Lister

For at lave det bedste indhold til sociale medier skal du virkelig være i stand til at ramme de problemer, udfordringer og drømme, der fylder allermest hos din målgruppe. Ellers drukner din profil i SoMe-larmen. 

Derfor skal du også arbejde med personaer, hvis du vil have succes med leadgenerering på sociale medier. 

Dybdegående analyser af din målgruppes tankemønstre og behov i form af for eksempel interviews er uundgåeligt forarbejde, når du kaster dig ud i at lave content. 

Og det gælder faktisk ikke kun i arbejdet med leadgenerering på sociale medier, men i forhold til alt det content, du producerer til virksomhedens forskellige marketingindsatser. 

3. Landing pages, der konverterer

Når besøgende klikker på et af dine CTA’er, ryger de som regel videre til en landing page. 

Du må for alt i verden ikke miste leads på dårlige landing pages. 

Dine landing pages skal opbygges efter følgende opskrift:

  1. Ingen overflødige og distraherende elementer: Når du først har fået den besøgende ind på din landingpage, handler det kun om én ting: at få vedkommende til at udfylde formularen. Derfor skal du fjerne overflødige elementer som for eksempel navigation, header og footer.

  2. En klar og tydelig overskrift: Du har kun få sekunder til at overbevise brugeren om, at hun ikke skal smutte igen. Derfor skal du komme hurtigt til sagen og allerede i overskriften vise, hvilken værdi hun får ud af at downloade dit content offer.

  3. En kort beskrivelse af dit content offer: Om det så er en e-bog, whitepaper, onlinekursus, lydbog eller noget helt femte. I teksten uddyber du den værdi, brugeren får ud af at downloade indholdet, hvis hun ikke allerede er overbevist efter at have læst overskriften.

  4. En liste med de vigtigste pointer fra dit content offer: De fleste brugere skimmer websites, når de bevæger sig rundt på internettet, inklusiv landing pages. Derfor skal du pinde værdien af dit offer ud i bullets, der er lette at afkode for brugeren.

  5. En formular: Det er i formularen, at dine besøgende taster deres kontaktoplysninger ind. Først og fremmest skal det være nemt at afkode, hvilke oplysninger der skal stå i de forskellige felter. Samtidig skal du overveje, hvilke felter der skal indgå i formularen. Hører indholdet til i toppen af salgstragten, kan du nøjes med at bede om e-mailadressen. Hører indholdet til bunden af tragten, skal du bruge nogle mere specifikke oplysninger. Det kan for eksempel være om virksomhed, branche eller størrelse på organisationen. Alt sammen skal du bruge for at afgøre, om det er et interessant lead for din forretning, og hvad dit næste skridt skal være i forhold til det enkelte lead.

Læs mere om, hvordan du laver konverterende landingpages lige her. 

Leadgenerering sociale medier

4. Ram de helt rigtige og nå bredere ud med annoncer

Indtil videre har vi beskæftiget os med organiske metoder til at styrke leadgenerering på sociale medier.

Men der er lige så meget – hvis ikke mere – at hente ved at booste din indsats med annoncekroner. 

Du kan lave lead ads på Facebook og Instagram, hvor dit indhold og dine CTA’er ved hjælp af de sociale mediers enorme databeredskab og algoritmer bliver eksponeret for brugere, som kunne være interessante for din virksomhed. De informationer, du indsamler med de leadgenererende annoncer, kan i øvrigt synkroniseres med dit CRM-system. På den måde bliver leads automatisk tilgængelige for dit salgsteam.

HubSpot er et af de få CRM- og marketing automation-systemer, der på en nem og overskuelig måde indsamler relevant data direkte fra de annoncekonti, du har tilknyttet dine virksomhedsprofiler på sociale medier. 

Med HubSpot kan du skabe overblik, lead nurture og analysere data direkte, så du slipper for at logge ind på hver enkelt socialt medie for at få adgang til dine indsamlede leads.

LinkedIn har et lignende værktøj til at lave lead ads.

Hvis du ved, hvordan du skal bruge de forskellige værktøjer, kan leadgenererende annoncer være et rigtig godt supplement til din organiske leadgenerering på sociale medier.

 

5. Gated content i form af konkurrencer

Konkurrencer er et velkendt fænomen for brugere på sociale medier. Det er også et redskab, du kan bruge til at generere leads.

Du kan eksempelvis udlodde en præmie, hvor brugerne skal udfylde en formular eller skrive sig op til dit nyhedsbrev for at deltage. Præmien skal selvfølgelig have noget at gøre med den vare eller service, din virksomhed udbyder. Ellers risikerer du at stå tilbage med en masse leads af en lav kvalitet. 

Du kan også tilbyde discountkoder, hvor modtageren til gengæld skal udfylde kontaktformular eller skrive sig op til dit nyhedsbrev. 

Gated content – eksempelvis e-bøger, webinarer, guides eller lignende – kan også være et fremragende incitament for modtageren til at dele oplysninger. Det kræver blot, at du er i stand til at producere indhold, som har tilpas stor værdi for modtageren.

6. Individualiserede kampagner 

Når du bruger redskaber som Lead Ads på Facebook og Instagram eller Lead Generation på LinkedIn, er det en god ide at eksperimentere med så individualiserede kampagner som muligt. 

Du kan eksempelvis inddele dine målgrupper efter:

  • Profession
  • Alder
  • Køn
  • Geografisk placering
  • Uddannelse

Individualiserede kampagner gør det mere sandsynligt, at du rammer modtageren med det helt rigtige promoverede indhold eller CTA’en, som får modtageren til at skrive sig op til nyhedsbrevet eller et stykke gated content. 

Når du arbejder med individualiserede kampagner på Facebook og Instagram, er det især Facebooks eget analyseværktøj Facebook Audience Insights, du skal dykke ned i. Du kan læse en grundig introduktion til Facebook Audience Insights lige her.

På LinkedIn er Dynamic Ads et rigtigt godt værktøj til at lave personaliserede leadgenererings-kampagner.

Leadgenerering på SoMe

7. Analyser resultaterne

Hvad fungerer? Hvad fungerer knap så godt?

Som med alle andre discipliner inden for content marketing, skal du analysere på resultaterne og omsætte erfaringer til forbedringer. 

Hvilken type gated content skaber flest konverteringer? Hvilke CTA’er sender flest videre til landing pages? Hvilke kampagner fungerer bedst? Hvilke sociale medier – Facebook, Instagram, LinkedIn etc – leder flest besøgende over til dine landing pages? 

Dyk ned i resultaterne, så du fremadrettet kan skabe endnu bedre leadgenerering på sociale medier. Som altid er Google Analytics din ven.

Får du succes med leadgenerering på de sociale medier, gør det en kæmpe forskel for din virksomhed. Start din virksomheds indsats med de syv ovennævnte punkter. 

E-bog: Få flere leads med inbound marketing 

Lige nu tilbyder vi, at du kan hente vores e-bog gratis nedenfor, så du kan skabe flere og bedre leads med inbound marketing. 

Du vil få en udførlig og uundværlig introduktion til de vigtigste elementer i inbound marketing, så du kan forstå, hvordan du laver en strategi, sætter mål for din indsats og får succes. 

E-bogen er bl.a. en guide til, hvordan du arbejder med personaer, så du rammer det publikum, du gerne vil. 

Og så vil du få en forståelse for, hvordan du producerer, organiserer, distribuerer og bruger content i inbound marketing.

Hent e-bogen her.

Inbound-Mockup-600x350 Centreret

 

Få tips og tricks til digital marketing i vores nyhedsbrev

Måske vil du også læse

disse indlæg om Social media

Der er ingen kommentarer endnu.

Vær den første til at kommentere.