Kuratering af content: Sådan løber du aldrig tør for nyt indhold

Få content marketing-guldkorn direkte i din indbakke

Kuratering af content: Sådan løber du aldrig tør for nyt indhold

8 teknikker til at kuratere indholdHold nu fast - dette er et kurateret indlæg, som handler om at kuratere indhold, baseret på et andet kurateret indlæg.

Det kan lyde forvirrende, men læs videre, for når du først har løst kurateringsgåden, kommer du formentlig aldrig mere til at løbe tør for ideer til nyt, værdifuldt indhold.

Det er ikke sikkert, at det er et problem for dig, men Brand Movers’ rapport om content marketing i Danmark 2014 viste, at 45% af de adspurgte mente, at den største udfordring ved content marketing er at producere indhold nok - og det er her kuratering af indhold kommer ind i billedet.

Indholdet af dette Indlæg er baseret på markedsføringsekspert Heidi Cohens blogindlæg på Content Marketing Institutes blog, hvor hun bl.a. har samlet otte teknikker til kuratering. De otte teknikker - og de tilhørende eksempler - kommer fra os, som deltog i Heidi Cohens workshop om content curation på Content Marketing World 2014.

Men hvad er det nu lige kuratering er?

Du skal holde tungen lige i munden, når du arbejder med kuratering, for der er en fin linje mellem at kuratere og kopiere indhold. Du skal se dig selv som en kurator på et museum (deraf billedet med dinosaurerne). Oversat til markedsføringssprog betyder det, at du skal vælge det bedste indhold fra en bestemt industri eller et emne og giv det ekstra værdi ved at tilføje dine egne kommentarer, billeder osv.

Gode, generelle tips til kuratering af indhold

  • Vælg det bedste fra internettet indenfor din niche og kurater det til dine læsere
  • Saml og organiser informationen - kuratering handler om mere end blot at linke, du skal skabe merværdi for dit publikum 
  • For at bruge Heidi Cohens eget udtryk, så husk altid “link-love” - det vil sige, at du altid skal linke tilbage til det originale indhold
  • Tilføj dine egne kommentarer og lad din personlighed eller tone of voice skinne igennem
  • Tilføj dit eget visuelle indhold - ligesom billedet med de føromtalte dinosaurer, du ser ovenfor, som er lavet i billedbehandlingsprogrammet Canva specifikt til indlægget her.


Herunder ser du et overblik over de otte eksempler, som Heidi Cohen har samlet i sit indlæg.

1. Kurater andres research

Dette første tip handler om, at du med fordel kan samle research om et emne, som dine brugere er interesserede i.

Et eksempel på dette er Kevan Lees indlæg på Buffer The Ideal Length of Everything Online, hvor han har samlet det bedste af andres research og dertil giver ekstra værdi ved at tilføje sine egne kommentarer og ved at lave en infografik med de vigtigste pointer. En vigtig detalje er også, at han giver masser af “link-love”.

2. Sæt fokus på de bedste billeder fra din branche

Du kan med fordel bruge andres gode billeder til at trække læserne til - som du måske har hørt før, så er billeder og overskrifter dine bedste venner, når det handler om at få læserne til at klikke på dit indhold.

Du må selvfølgelig ikke bare tage billederne bl.a. på grund af den lille detalje, der hedder ophavsret, men du kan gøre som Huffington Post har gjort i dette indlæg, der er kurateret via Inc.’s artikel World’s Coolest Offices 2012. Huffington Post giver deres læsere værdi ved at fortælle dem om den her fede artikel med fantastiske billeder og giver dertil fuld kredit til det originale indhold og linker direkte til det.

Pro-tip: Hvis du vil vide mere om, hvordan du bruger visuelt indhold strategisk i content marketing, så handler den seneste udgave af Content Marketing Magazine netop om det. Du kan finde en online version her.

3. Kurater kommentarer for at få nye indsigter

Hvis du har et stykke populært indhold, så se på, hvad folk kommenterer - både i det originale indlæg og på de sociale medier. Det kan give helt nye indsigter og ideer til, hvad du skal skrive om.

Et godt eksempel på det er Simon Dumencos Six More Media and Marketing Buzzwords That Must Die fra Ad Age. Her har han samlet kommentarer, som han har fået i forbindelse med gamle indlæg og bruger dem som grundlag for det nye indlæg. Han har dertil husket at linke til det gamle indhold, hvilket er ren SEO-juice.

4. Få influenter til at hjælpe med at kuratere indhold

Der er flere fordele ved at kuratere indhold fra influenter, der er relevante i din industri. For det første vil læseren ofte føle, at denne får værdifuldt indhold, f.eks. hvis du har samlet de bedste tips fra en bestemt gruppe eksperter. For det andet vil influenterne som regel gerne dele indhold, hvor de selv er nævnt, hvilket kan være med til at øge spredningen af dit indhold.

Det ser du f.eks. i indlægget How 10 Winning Salespeople Spend 15 Minutes Before a Sales Call fra Salesforce blog. Det er et klassisk indlæg, der er baseret på en liste (lidt ligesom dette indlæg også er), men den reelle værdi kommer i form af rådene fra de ti influenter.

5. Gør det kedelige og trivielle sjovt og universelt

Nogle emner - især inden for B2B - kan måske for nogle mennesker virke fjerne og svære at relatere til. Det handler derfor om at koble din industri til noget fra hverdagen, som folk kan identificere sig med og som er nemt at forholde sig til.

Dette er lettere sagt end gjort, men med lidt fantasi, kan det godt lade sig gøre. Eksempelvis er lastbiler og transport nok ikke på så mange top tre lister over mest interessante emner - men i indlægget You may not realize how important trucking is to our daily lives fra BuzzFeed formår de at gøre et ellers lidt tørt emne både engagerende og visuelt.

6. Involver dit publikum

Du kan skabe engagement og involvering ved aktivt at bruge dit publikum, når du skal kreere indhold. Spørg dit publikum direkte efter input og gør det nemt for dem at bidrage - for helt ærligt, så kan det være ret svært at få folk til det.

Et godt eksempel på det er 20 Amazing Examples of Brand Content Marketing Hubs skrevet af Michael Brenner.

Her har han opfordret sit publikum til at dele deres favorit-content marketing-hubs fra brands og har så brugt deres svar til at lave et styks super indhold. Det er stort set det samme, Heidi Cohen har gjort i sit blogindlæg.

7. Skab en platform til kurateret indhold

Du kan med fordel skabe en platform, hvor du regelmæssigt opdaterer dit publikum med det nyeste og bedste indenfor dit område - det kan være en spalte, en serie af blogindlæg eller lignende. Vil du være smagsdommer i din industri, kan det være et godt redskab, som også kan give dig et skub op ad stigen på vej mod thought leadership.

MGoBlog er en meget succesfuld blog om college football, og de har et fast indlæg kaldet Unverified Voracity - et eksempel herfra er Unverified Voracity Says Let’s Win Football. Men det er mere end blot en samling af links - det, der gør det til godt kurateret indhold, er, at der er tilføjet en unik tone of voice, som bliver personlig gennem kommentarer og humor.

8. Saml andres ideer

Næste gang du er til et event, en konference, et møde eller lignende, så saml efterfølgende alle guldkornene og lav dem til et kurateret indlæg. Du kan øge levetiden for events, og samtidig kan du give noget kærlighed til dem, som holdt oplæg.

5 Amazing Things I Learned at #CMWorld That You Can Use in Your Content Marketing Efforts fra The Connecticut Innovations Blog har (som det fremgår af overskriften) samlet nogle af de bedste pointer fra Content Marketing World. Ud over at være et eksempel på godt kurateret indhold, så er det også et vældigt godt indlæg, som er to-the-point og med masser af visuelt indhold, som forfatteren selv har tilføjet - bestemt er en læsning værd.

Du kan læse hele Heidi Cohens indlæg her

Originalt billede: Trey Ratcliff / Flickr

Kommentarer

Populære indlæg