Sådan konverterer du besøgende til leads med relevante popups

Lars Damgaard Jensen

Du lander på en blog for at læse et indlæg, der umiddelbart virker interessant. Men før du ved af det, forsvinder siden bag en kasse, der opfordrer dig til at downloade en e-bog. Irriterende, ikke?

De såkaldte popups, der hopper frem på mange blogs og afbryder brugere verden over er på samme tid en af de mest elskede og hadede teknikker til at konvertere besøgende til kontakter og leads.

Besøgende hader dem, fordi de ofte føles irrelevante og afbryder én, mens man er i gang med noget andet. Marketing-afdelinger elsker dem, fordi de er et af de mest effektive værktøjer, du har i kassen, når der skal genereres leads og tilmeldinger til nyhedsbreve. Vores egne erfaringer siger, at du kan opnå en konverteringsrate på op til 5-10% med en god popup.

Derfor er 100.000-kroners spørgsmålet: Skal du som content marketer lave popups og se din konverteringsrate gå gennem loftet – vel vidende at det vil være til ulempe for nogle af dine besøgende? Eller skal du lade en af de skarpeste content-knive blive i skuffen? Du risikerer nemlig at bytte en bugnende leadliste ud med en negativ opfattelse af jeres brand.

Svaret er selvfølgelig hverken eller. For du kan rent faktisk godt lave popups, der konverterer som en drøm uden samtidig at sætte dine brugeres pis i kog.

Vi viser dig hvordan i dette hack.

Sådan laver du popups

Det er en smal sag at lave selve popup’en. Magien ligger mere i, hvordan du designer din popup, og hvordan du konfigurerer den, så den ikke ødelægger brugeroplevelsen.

Du har flere muligheder, når du skal lave din popup. Du kan lave den selv eller bruge et af de mange plugins, der sikkert også findes til det CMS, I bruger.

Vi anbefaler dog, at du bruge en af de skræddersyede tjenester, der findes. Hvis du skal lave popups, der ikke skræmmer dine brugere væk, er du nemlig afhængig af nogle ret sofistikerede indstillinger og teknologier. Og de kan være rigtig svære at kode i hånden.

Vi har gode erfaringer med Optinmonster, men der findes mange andre på markedet. Det koster lidt slanter at komme i gang (cirka 400 kroner om året). Men så har du også alle de indstillinger, du skal bruge og et centralt sted at styre dine popups fra. Og når først din leadliste begynder at vokse med raketfart, giver investeringen hurtigt et flot afkast.

Typisk fungerer tjenesterne ved, at du designer din popup i selve tjenesten og implementerer den på dit website eller din blog med et lille stykke kode, der skal sættes ind et sted i websitets skabelon.

Sådan laver du gode popups

Men hvordan skal du så designe og konfigurere din nye popup, så den både gavner dig og dine besøgende? Hemmeligheden ligger i at lave popup’en, så den:

  • Er relevant for brugeren
  • Ikke afbryder brugeren
  • Er let for brugeren at lukke

Skab relevans

Relevans er relativt. Blogger du for eksempel om madopskrifter og har en popup med en e-bog, der indeholder 30 opskrifter på simreretter med oksekød, vil den umiddelbart være relevant for de fleste læsere.

Det gælder, medmindre din individuelle læser for eksempel netop er i gang med at læse et indlæg om, hvordan man laver en fyldig salat uden kød – fordi vedkommende er vegetar. Så er simreretterne pludselig ikke så relevante længere.

Derfor handler det om at målrette dine popups så præcist som muligt med de værktøjer, du har til rådighed.

For at opnå relevans kan du for eksempel prøve kun at lade din popup blive vist, hvis:

  • Url’en indeholder nogle bestemte ord (for eksempel “vegetar”)
  • Den besøgende kommer fra en bestemt kilde (for eksempel dit nyhedsbrev)

Hvis du har en popup, der tilbyder dine besøgende at skrive sig op til dit nyhedsbrev, er det for eksempel også en god idé at sørge for, at den netop IKKE bliver vist til besøgende, der er kommet til dit website eller blog fra netop nyhedsbrevet.

Pro tip: Hvis du har kampagnesporing på dine indgående links, kan du bruge UTM-parametrene i url’en til at målrette dine popups. Med kampagnesporing vil information som for eksempel den kilde, den besøgende kommer fra eller navnet på den kampagne, linket er en del af, fremgå af url’en.

Undgå at afbryde brugeren

Når man siger “popup”, tænker de fleste på en stor kasse, der pludselig overtager hele siden. Men sådan behøver det ikke at være.

Undgå at afbryde brugeren ved at:

  • Få popup’en placeret i et af skærmens hjørner, så brugeren kan fortsætte med det, hun er i gang med uden at foretage sig yderligere. De fleste popup-tjenester giver dig mulighed for at lave sådan en popup, der blot bliver vist som en lille kasse, der kan foldes ud, hvis brugeren ønsker det.
  • Kun vise popup’en ved såkaldt exit-intet. Exit-intent betyder, at dit website venter med at vise popup’en, til brugeren ser ud til at være på vej væk. Det kan for eksempel være, når musen bliver bevæget hurtigt op mod adresselinjen. Så har du nemlig chancen for at give hende en sidste god grund til at blive hængende.

Respektér at brugeren siger nej

En del af popup’s dårlige ry kan tilskrives, at de ofte er umulige at komme af med. Derfor skal du sørge for, at din popup ikke bliver vist igen, når brugeren først én gang har sagt “Nej, tak”.

Du respekterer brugerens “Nej, tak” ved at:

  • Indstille din popup til ikke at blive vist til den samme bruger i minimum 30 dage, efter at hun har lukket popup’en.
  • Den knap, man kan bruge til at lukke din popup, er tydelig og har en størrelse, så man kan ramme den.
  • Man kan lukke popup’en ved at klikke et vilkårligt sted på skærmen udenfor selve popup’en.

Opsummering

Du behøver ikke at afholde dig fra at bruge popup’er til at generere leads, hvis du bare overholder nogle simple regler:

  • Sørg for at din popup er så relevant som mulig for den individuelle bruger ved at målrette den efter for eksempel det indhold, din besøgende er inde på eller i forhold til, hvor din bruger kommer fra. Hvis du har mod på det, kan du også prøve at bruge kampagnesporing på de links, du skaber trafik til dit website fra og bruge parametrene til at målrette dine popups.
  • Undgå at afbryde brugeren for eksempel ved at lade din popup være placeret i et af hjørner af din blog eller dit website. Du kan også vælge kun at vise popup’en ved exit-intent, når brugeren alligevel er ved at forlade dig.
  • Respektér at brugeren siger “Nej, tak”, og gør det let for brugeren at lukke popup’en med en knap, der er til at ramme med musen eller ved at brugeren klikker et vilkårligt sted på siden.

God fornøjelse. 


cchacks.jpgDette er Clever Content Hack nr. 28. Clever Content Hacks er en serie af blogindlæg fra Brand Movers, der hjælper dig med at skabe de bedst mulige marketing-resultater.

 

Få tips og tricks til digital marketing i vores nyhedsbrev

Måske vil du også læse

disse indlæg om SEO

Der er ingen kommentarer endnu.

Vær den første til at kommentere.