Kend din målgruppe og undgå spildte content-kræfter

Få content marketing-guldkorn direkte i din indbakke

Kend din målgruppe og undgå spildte content-kræfter

Kend din målgruppeNu skal du høre om, hvilke fordele og ulemper der er ved 25-35 fods sejlbåde kontra 50 fods, hvis du skal på jordomsejling.

Bare rolig, det er selvfølgelig ikke det, du skal læse om. Hvis du nu var sejlbåds-entusiast, ville det måske være det rene guf for dig, men når du er på en blog om content marketing, så vil du og de fleste andre besøgende her på bloggen med al sandsynlighed føle, at emnet var malplaceret. Eksemplet er sat på spidsen for at komme til den pointe, at du ikke skal tale om det, du TROR dine brugere vil høre om, eller det du selv synes er interessant. Du skal tale om det, du VED, at dine potentielle kunder gerne vil høre om. (Click for at tweete)

Det lyder simpelt, men der er stadig mange, som går i gang med både deres content-strategi og -produktion uden at vide, hvad der rent faktisk interesserer deres målgruppe.

Den problemstillinger tager SEO-eksperten Rand Fishkin fat i på “Moz’ Whiteboard Friday”. I videoen herunder går han i dybden med, hvordan du finder ud af, hvad dine kunder vil have, før du går i gang med at investere tid og penge i content marketing.


Her er en opsummeringen af de vigtigste pointer fra videoen:

  • Lær din målgruppe at kende, før du går i gang med at producere indhold til den.

  • Brug fora, Q&A-sider, sociale medier og blogkommentarer til at identificere de emner, som skaber spørgsmål, nysgerrighed, vidensbehov hos din målgruppe.

  • Visuelt og interaktiv indhold har tendens til at performe bedre end tekst alene. (Click for at tweete)

  • Du skal tilpasse målsætningerne (f.eks. leadgenerering og engagement) til de overordnede forretningsmål, din virksomhed har, men samtidig have øje for indirekte eller langsigtede fordele også.

Grundlæggende handler videoen meget om de samme ting, som man støder på, når man arbejder med personaer. Ved at skabe personaer fjerner du gætteriet fra dine content marketing-indsatser (click for at tweete), fordi du ved helt præcist, hvem dine kunder, kundeemner, influencers og slutbrugere er. Hvis du vil vide mere om, hvordan du skaber stærke personaer, kan det anbefales at læse indlægget her: Du har ikke en strategi uden en persona.

Du kan finde det originale indlæg her, hvor du også finder en transskription af videoen. 

Originalt billede: Qsimple, Memories For The Future Photography / Flickr 

Kommentarer

Populære indlæg