+45 7199 0256
Book et møde
Menu
Book et møde

Hvad er marketing automation?

Lotte Lauridsen

Marketing automation. Du har sikkert hørt begrebet omtalt i flæng med både inbound marketing og content marketing. Men hvad er det nu lige, marketing automation er?

Marketingfolk som dig og mig har ofte lange arbejdsdage, hvor vi løber fra det ene møde til det andet. Lige pludselig er dagen gået, mens to do-listen kun har vokset sig større.

Jeg gætter på, det er noget, du kan nikke genkendende til?

Bare rolig. Du er ikke den eneste.

Arbejdsdage som disse er stressende og æder din arbejdsglæde, hvis du har for mange af dem.

Heldigvis kan du automatisere en lang række af dine marketingaktiviteter og gøre din marketingindsats langt mere effektiv.

Løsningen? Den hedder marketing automation

Marketing automation

Marketing automation er software designet til at systematisere og automatisere dine marketingaktiviteter. Marketing automation giver dig mulighed for at pleje dine potentielle kunder gennem hele købsprocessen og levere relevant og målrettet indhold, der adresserer den enkeltes specifikke barrierer for at købe dit produkt.

Hvad er marketing automation?

Marketing automation er software, der er designet til at hjælpe dig med at strømline og automatisere dine marketingaktiviteter med større effektivitet.

Med et marketing automation-system kan du tracke og analysere, hvad dine leads finder interessant, gennem data omkring deres digitale adfærd, på dit website.

Et marketing automation-system giver dig altså mulighed for at personalisere og målrette indhold til dine leads gennem hele købsprocessen. Og du bliver en marketingkonge til at kvalificere leads til din salgsafdeling.

Hvordan bruger jeg marketing automation?

Grundstenen i marketing automation er workflows, der automatiserer dine marketingaktiviteter. Din vigtigste opgave bliver derfor at bygge gode, strategiske workflows med kvalitetsindhold, så dit system kan klare det grove, tidskrævende arbejde som monitorering af leads, udsendelse af emails og levering af personaliseret indhold.

Den altoverskyggende fordel ved marketing automation er, at du kan automatisere og effektivisere manuelle og rutineprægede arbejdsopgaver. Eksempelvis kan dit marketing automation-system sende thank you-e-mails, når en besøgende downloader en e-bog på dit website.

Samtidig tager en gennemarbejdet og automatiseret marketingindsats også større hensyn til dine potentielle kunder, deres behov og købevillighed. Dit marketing automation-system kan nemlig fortælle dig, hvad dine potentielle kunder interesserer sig for, og hvor langt de er i købsprocessen. På den måde mindskes risikoen for, at du kontakter dine leads for tidligt i processen og irriterer dem. Du klædes i stedet på til at slå til, når dine leads er brandvarme og klar til, at du afhjælper deres behov.

Et eksempel på et automatiseret e-mail workflow

For en god ordens skyld, så lad os tage et praktisk eksempel på et automatiseret e-mail workflow:

Trigger: En besøgende på dit website klikker på en call-to-action, udfylder en formular på en landing page og downloader en e-bog.

Step 1: Dit system sender en automatiseret e-mail med en tak til din kontakt, der downloadede e-bogen.

Step 2: Et par dage senere sender dit system en automatiseret opfølgningsmail til samme kontakt og tilbyder ham et casestudie om samme emne.

Step 3: Når kontakten downloader dit casestudie, vil din salgsafdeling få en automatiseret mailnotifikation, så de kan følge op på det nu varme lead. Din kontakt vil nemlig være langt mere kvalificeret inden for emnet og længere i sin købsproces. Og nu er det tid til, at en sælger overtager det købsklare lead.

Ovenstående er et simpelt eksempel på et workflow, og det er selvfølgelig vigtigt at understrege, at marketing automation kan mange flere og mere avancerede ting. Eksempelvis kan du lave et lead nurturing flow på 10 emails ved tilmelding til dit nyhedsbrev, som indeholder en hitparade af dit bedste evergreen content. 

Det er netop grundtanken bag marketing automation. At give marketingfolk som dig mulighed for at målrette din kommunikation til dine kontakter og sende dem indhold, der er baseret på deres adfærd.

Med andre ord gør marketing automation dig i stand til at give dine kontakter de oplysninger, som de har brug for baseret på deres adfærd, og på den måde letter du deres købsproces.

Med marketing automation kan du gøre din kommunikation langt mere målrettet, mens du letter arbejdsgangen i din marketingafdeling, fordi du kan automatisere manuelle og rutineprægede arbejdsopgaver. Det er da ren win-win.

Hvad er marketing automation?

HubSpot som marketing automation software

HubSpot er den populæreste platform, og den danner grundlag for B2B-virksomheders arbejde med marketing automation. Kort sagt rummer HubSpot alle de værktøjer, du har brug for i forbindelse med salg og marketing, herunder CRM, CMS, SEO, social media management, conversational marketing, e-mail marketing, blogging og salgsstyring.

HubSpot samler alle værktøjerne i én platform og sørger for, at du får et 360 graders perspektiv på dine leads. Du kan se hvilke værktøjer, der er integreret i HubSpot-platformen her.

Med HubSpot er der fokus på at tiltrække besøgende til dit website på alle stadier i købsprocessen, konvertere dem til leads og modne dem hele vejen gennem salgstragten. Det sker med marketing automation samt en integreret, databeriget salgsindsats. På den måde er din kommunikation altid målrettet det enkelte lead og tilpasset vedkommendes stadie i købsprocessen.

Der findes selvfølgelig også andre marketing automation-systemer, der samler alle marketingindsatser ét sted, men ingen gør det lige så brugervenligt som HubSpot. HubSpot er nemlig tilpasset den “gennemsnitlige” marketingmedarbejder og kræver derfor ingen væsentlig teknisk ekspertise.

TIP: Går du og overvejer, hvilket marketing automation-system, der passer dig bedst? Her er 5 grunde til, at HubSpot bør være med i dine overvejelser.

Kontakt os og Bliv klogere på dine muligheder med marketing automation

Hos Brand Movers hjælper vi dig gerne med at blive klogere på, hvordan marketing automation kan optimere din marketingindsats.

Kontakt os for et uforpligtende møde om alt fra strategi til implementering og eksekvering af marketing automation. Vi kan hjælpe med det hele - også overgangen til, og arbejdet med, HubSpot. Vi er certificeret HubSpot-partner, og vi har specialister, der kan hjælpe dig godt i gang med en understøttende leadgenererende strategi.

Book dit møde om marketing automation her

Content Marketing i Danmark 2019

Måske vil du også læse

disse indlæg om Marketing Automation

Få tips og tricks til digital marketing i vores nyhedsbrev

Der er ingen kommentarer endnu.

Vær den første til at kommentere.