Guide: Sådan skriver du den perfekte overskrift

Få content marketing-guldkorn direkte i din indbakke

Guide: Sådan skriver du den perfekte overskrift

Guide til at skrive perfekte overskrifterSeks til tolv ord er helt afgørende for, om dine besøgende bliver hængende på din hjemmeside eller skynder sig videre. Ifølge David Ogilvy bliver overskriften nemlig læst af fem gange så mange mennesker, som resten af dit indhold. Derfor er det altafgørende, at du giver overskriften den kærlighed, den fortjener.

At skrive en god overskrift er ikke raketvidenskab. Men det kræver omhu. Kissmetrics har skrevet en glimrende guide, der klæder dig på til at skrive den perfekte overskrift.

1. Du behøver ikke at være forfatter for at skrive godt

En god overskrift har ikke noget med stor litteratur at gøre. Hvis du har det sådan, skal du derfor ændre dit mindset omkring det at skrive copy. Hvis du dropper præstationsangsten og de urimelige krav til en pludselig åbenbaring, kan du meget lettere gå til arbejdet med den systematik, det kræver at skrive god copy. Desuden lindrer det angsten for det hvide papir og afhjælper skriveblokering.

2. Skriv overskriften til sidst

Hvorvidt du skal skrive overskriften først eller sidst er lidt en religionssag. Du skal under alle omstændigheder have en overskrift at arbejde ud fra. Det er bare meget lettere at lave overskriften (den endelige), når du har alt det andet på plads. Forbered dig desuden på at bruge meget længere tid på disse første 6-12 ord, end du har gjort på resten af teksten.

3. Skriv en overskrift til de 20-35% af de brugere, der har størst sandsynlighed for at konvertere

Se det i øjnene. Hvis du skriver til alle, skriver du til ingen. Derfor er det meget bedre at fokusere på at fange den fjerdedel af dine brugere, der er størst chance for bliver dine kunder.

Pro tip: Hvis du har lavet personaer på baggrund af din idealkunde (og hvis ikke – så kom i gang) og skriver overskriften med personaen in mente, sikrer du desuden, at du ikke konverterer den slags kunder, du alligevel ikke ønsker at have i din butik. Brug desuden lidt krudt på at udarbejde en tone-of-voice for din virksomhed. Det gør det meget lettere at omsætte til virkelighed, når du først sidder ved tasterne.

4. Beskriv dit produkts mest eftertragtede funktion eller fordel

Når du ved, hvem din overskrift henvender sig til, skal du finde ud af, hvad der gør dit produkt unikt ift. dine konkurrenters, og som samtidig er meget eftertragtet for din persona. Dette skal være essensen af din overskrift. En funktion behøver ikke at være en bestemt feature. Det kan ligeså vel være din særlige tilgang, proces eller lignende – så længe det er unikt for din forretning og eftertragtet blandt dine idealkunder.

Skriv den ene ting, du finder frem til, ned på et blankt stykke papir.

5. Lav mindst 25 forskellige forslag - og lad dem stå

Nu har du udgangspunktet. Så skal der laves mindst 25 forskellige udgaver. Prøv f.eks. at skifte kedelige ord ud med mere interessante synonymer, skab billeder eller brug humor.

6. Slet de forslag, der slet ikke duer

Sorter i dine 25 forslag, og lad kun de virkelig gode kandidater blive tilbage. De dårlige forslag er som regel dem, der starter med “Vi” eller “Vores” og ikke tager udgangspunkt i dine potentielle kunders behov. Du kan også finde mange håbløse kandidater blandt de meget lange overskrifter og blandt de meget korte.

7. Eksperimenter med de gode kandidater i kontekst

Det er nu tid til at tage dine finalister med på en prøvetur. Indsæt kandidaterne på den side, hvor de rent faktisk skal bruges. Forestil dig, at du selv er bruger. Hvilke overskrifter virker mest overbevisende nu?

8. Kør splittests for at finde vinderen

Uanset hvad du tror, kan du aldrig sætte dig 100% i din brugers sted. Derfor bliver du nødt til at teste dine endelige overskrifter for at finde ud af, hvad der i VIRKELIGHEDEN virker bedst.

9. Brug SEO-keywords

Dit primære søgeord SKAL være i overskriften. Prøv at indsætte det i den overskrift, der vandt splittesten i trin 8. Kør så endnu en splittest, der undersøger, om placeringen af søgeordet påvirker konverteringsraten i negativt. Er det ikke tilfældet, har du en vinder. Bliver konverteringsraten derimod påvirket negativt, bliver du nødt til at træde et skridt tilbage og forsøge med en alternativ overskrift. 

Læs hele indlægget på Kissmetrics blog

Originalt billede: Anonymous Account / Flickr

Kom til Skandinaviens største konference og masterclass om content marketing

Kommentarer

Populære indlæg