Facebook-annonceringsguide: Få succes med annoncer på Facebook

Adam Villaume

Facebook var engang det oplagte valg til at nå ud til dine potentielle kunder uden at putte en eneste krone i automaten. 

Men der er løbet mange posts gennem feedet siden da, og Facebook har ændret spillereglerne, så vi i dag skal have penge op af lommen for at få succes med indhold på Facebook.

Men betyder det så, at man bare kan købe sig til succes?

Nej, så enkelt er det ikke. Resultaterne på Facebook kan skuffe fælt, selv hvis du bruger hele dit marketingbudget på annoncering.

Dette skyldes til dels, at Facebook har fantastisk mange brugere. Herhjemme benytter langt de fleste voksne det sociale medie, men det er dyrt at skyde med spredehagl.

Derfor har Facebook udviklet en mangefacetteret annonceringsplatform, som gør det muligt at målrette dine annoncer med en nærmest uhørt præcision. Det betyder, at du kan ramme meget specifikke målgrupper, men det betyder også, at du risikerer at ramme helt forbi, hvis kampagnen ikke er sat rigtigt op.

New call-to-action

Succesfuld annoncering på Facebook

For at få succes med annoncering på Facebook gælder det om at bruge budgettet klogt, sørge for at ramme den rigtige målgruppe og skabe content, som taler ind i målgruppens ønsker, behov og udfordringer.

Eller for at stille det helt firkantet op: For at få succes med Facebook-annoncering skal du:

  • Definere en præcis målgruppe
  • Ramme målgruppen med relevant content
  • Sammensætte budgettet klogt

I denne guide fortæller vi:

  • Hvad du kan få ud af at arbejde med Facebook-annoncering
  • Hvordan du rammer virksomhedens og kampagnens målgruppe
  • Hvordan du skaber content, målgruppen kan relatere til
  • Hvordan du påvirker målgruppen helt frem til et salg
  • Hvordan du vurderer, hvor meget af marketingbudgettet der skal gå til annoncering på Facebook

Hvilke fordele er der ved Facebook-annoncering?

Et gammelt marketingråd lyder, at man bør være til stede dér, hvor kunderne er. I dag er kunderne på de sociale medier og ikke mindst på Facebook. I 2019 havde 77% af danskerne en profil på Facebook, og i 2020 brugte 65% Facebook dagligt. På trods af andre sociale mediers stigende popularitet er Facebook stadig størst.

Du har altså mulighed for at komme i kontakt med rigtig mange potentielle kunder via Facebook.

På Facebook kan du desuden nærmest skræddersy dit publikum ved at indstille demografiske og adfærdsmæssige faktorer, så de svarer til din virksomheds målgruppe.

Udvikler du content, som imødekommer de ønsker, behov og udfordringer, målgruppen sidder inde med, så kan Facebook sørge for, at det er de “rigtige” kunder, der får øje på dit content.

Fordelene ved Facebook er derfor først og fremmest:

  1. Adgang til størstedelen af den voksne befolkning
  2. Målrettet annoncering

 

Sådan målretter du din annoncering på Facebook

Målrettet annoncering er kilden til succes på Facebook, men gør du det ikke rigtigt, kan du ende med at kaste mange penge efter kampagner, der aldrig havde en chance for at virke.

Derfor gennemgår vi herunder mulighederne for målrettet annoncering på Facebook og giver dig klar besked om, hvilke du bør satse på.

Overordnet kan du indstille målretningen på følgende måder:

  • Gemt målgruppe - baseret på demografi og geografi
  • Brugerdefineret målgruppe - baseret på data og adfærdsmønster
  • Kopimålgruppe - baseret på f.eks. eksisterende kunder

Gemt målgruppe

En “gemt målgruppe” er en målgruppe, du har defineret ved at klikke dig frem til et sæt af parametre ud fra generiske data som:

  • Geografisk placering
  • Alder 
  • Køn
  • Sprog
  • Interesser
  • Forbindelser

Disse data er nogle, brugerne enten selv har tastet ind i Facebook, eller som er hentet fra deres aktiviteter på Facebook.

Som du kan se, indsnævrer du markant feltet af modtagere med en målgruppe baseret på disse data, men spørgsmålet er, om det er nok?

Digital marketing handler om at få din kampagne ud til de rigtige personer. Dem, der har størst sandsynlighed for at interagere med den. Hver gang du rammer ved siden af, er det i bund og grund spildte ressourcer.

De ovenstående data er forholdsvis overordnede, upersonlige, og det betyder, at en målgruppe baseret på disse data ikke er særlig præcis. Der er så at sige lidt gætværk indeholdt i denne type målgruppe. Vi “gætter” på, at personer fra dette område med denne alder og disse generelle interesser er fremtidige kunder.

Når en målgruppe er upræcis og baseret på gætværk, øger det risikoen for, at du rammer ved siden af med din kampagne.

De “gemte målgrupper” repræsenterer, hvem din virksomhed gerne vil i kontakt med, og selvom det kan være fint, vil du opdage, at du får bedre resultater, hvis du definerer en målgruppe ud fra, hvem der har udvist interesse for din virksomheds felt og aktiviteter.

Det handler næste afsnit om.

Brugerdefinerede målgrupper

Hvor “gemte målgrupper” potentielt kan hjælpe din kampagne med at ramme inden for skiven, vil “brugerdefinerede målgrupper” styre kampagnen direkte i bullseye.

En brugerdefineret målgruppe trækker på individuelle data om hver brugers adfærd online for at vurdere, om de passer til din kampagne. Det er en meget mere præcis definition af målgrupper, som baserer sig på personernes faktiske interaktioner på nettet.

Dette kan lade sig gøre, fordi det er muligt at tracke besøgende online via cookies, men de senere år er det blevet nemmere og nemmere som forbruger at vælge, hvilke cookies man vil acceptere. I opdateringen til iOS 14.1 indførte Apple tilmed cookie-blokering som standardindstilling.

Denne udvikling har sænket potentialet ved at benytte brugerdefinerede målgrupper, men du vil i mange tilfælde stadig ramme tættere på bullseye end ved at forlade dig på generiske data alene.

Forudsat at potentielle kunder har accepteret brugen af cookies, vil du være i stand til eksempelvis at indsamle data om besøgende på din virksomheds egen hjemmeside og lade disse data ligge til grund for annonceringen på Facebook.

Du kan også uploade en fil med information om din virksomheds kunder, personer på din virksomheds e-mailliste og andre, I har en kommunikation med i forvejen.

Derudover kan du sætte Facebook op til at reagere på, når folk:

  • Har interageret med din virksomhedsprofil på Facebook
  • Har set en video f.eks. i et bestemt antal sekunder
  • Har udfyldt en formular
  • Har besøgt dit website eller kontaktet jer telefonisk
  • Har deltaget i en begivenhed
  • Har været aktive i din virksomheds app, hvis I har sådan én

Der er altså mange måder, du kan tracke folks adfærd og få disse data til at spille sammen med Facebook, såfremt de har accepteret brugen af cookies. Viden er som bekendt magt, og i forhold til Facebook-annoncering er viden penge, for det, du ved om dine potentielle kunder, sikrer de bedste resultater af din indsats.

Kopimålgruppe

En kopimålgruppe tager udgangspunkt i en gruppe af personer, som i forvejen er kendt af din virksomhed. Brugere af Facebook bliver sammenlignet med data fra denne eksisterende målgruppe, og de brugere, som minder om denne gruppe, modtager dine annoncer.

Du kan eksempelvis benytte kundedata fra din virksomhed og på den måde henvende dig til brugere på Facebook, som deler ligheder med disse data.

Hvis din virksomhed eksempelvis udvider sit geografiske aktivitetsområde, kan du benytte dine eksisterende kundedata til at finde nye potentielle kunder i det nye geografiske område. 

På den måde benytter du dine tidligere succeser til at skabe nye.

Skab målrettet content

Ok, så du kan altså udnytte data fra din virksomhed, fra nettet og Facebook til at målrette dine annoncer. Målrettede annoncer er imidlertid ikke i sig selv nok til at skabe en marketingsucces på Facebook.

Du får ganske rigtigt fat i potentielle kunder, men det er dét content, du placerer foran dem, som er afgørende for, om du kan fastholde dem og kvalificere dem.

Et af de vigtigste parametre, for om potentielle kunder reagerer på dit content, er, om de oplever, at deres ønsker, behov og udfordringer bliver afspejlet i dit content - kort sagt: Om det er relevant.

For at skabe relevant og dermed målrettet content, skal du kende dine potentielle kunder. Ligesom Facebook kan benytte kundedata til at skabe målgrupper, kan du benytte kundedata og kundeindsigter til at danne dig et klart billede af virksomhedens potentielle kunder.

Går du skridtet videre og gennemfører interview med ansatte og nogle eksisterende kunder, kan du flette oplysningerne sammen til nogle repræsentanter for din virksomheds ideelle kunder.

Disse repræsentanter kaldes personaer.

persona_brandmovers

En persona er en semi-fiktionel profil, som indeholder alle de informationer, du har brug for om dine kunder i din markedsføringsindsats. En persona kan svare på, hvilke typer content de foretrækker, hvad tid på døgnet de er modtagelige for budskaber, hvilke behov de prioriterer højest, hvilke emner der interesserer dem og meget mere.

Hver specifik målgruppe, din virksomhed ønsker at ramme, bør have sin egen persona med navn, alder, stillingsbetegnelse, baghistorie og hele baduljen. At have en persona at rette dit content mod gør det nemmere at ramme plet. Og fordi personaen er udviklet med udgangspunkt i kundedata og interview, vil content rettet mod denne persona have stor sandsynlighed for at ramme hele målgruppen.

Når vi udvikler en inbound eller content marketing-strategi for vores kunder hos Brand Movers, indgår skabelsen af personas altid. Vi ved, det virker, for vi har set effekten af personas mange gange, og vi benytter dem også selv.New call-to-actionEr du nysgerrig på, hvad personas kan gøre for din marketingindsats, tager vores konsulenter gerne en uforpligtende snak.

Men du kan også selv læse mere om personas i vores store guide her: “Den ultimative persona guide: Sådan laver du en persona”.

Skræddersy dit content til stadier i købsrejsen

Med relevant content er du godt på vej til at skabe succes med Facebook-annoncering, men der er lige ét forhold mere, du bør være opmærksom på, når vi snakker content: Det er ikke alle stykker content, som er lige relevante for kunden hele tiden.

En kunde, som er i gang med at orientere sig, leder eksempelvis efter content, der giver overblik, og vil til gengæld ikke reagere på content, som guider til “Sådan køber du xx”. 

Det er lidt som at blive friet til på første date.

Afhængigt af hvor kunden er i købsrejsen, vil noget content altså være mere relevant end andet, og det bør du tage højde for, når du sætter dine kampagner op i Facebook.

Du kan nemlig vælge at få vist forskellige annoncer afhængigt af, om kunden er i toppen, midten eller i bunden af “tragten”.

 

Hos Brand Movers arbejder vi med content marketing, som inddeler købsrejsen i tre faser:

Koebsrejsens-tre-faset-BOLD-01 (1)

Vi ser markant bedre resultater hos de virksomheder, vi arbejder med, når Facebook-annonceringen er sat op til at målrette content efter, hvilken fase kunderne befinder sig i i købsrejsen. 

På den måde spiller content direkte ind i det mindset, kunderne er i, taler til deres aktuelle udfordringer og behov, og på den måde fører content kunden frem mod et endeligt køb. Data om kunden sikrer, at annoncerne er relevante for kunden hele vejen til “betalingsvinduet”.

Læs vores blogindlæg, hvor vi gør det klart, hvordan du bruger forskelligt content til forskellige stadier af købsrejsen.

Hvor meget “spend” skal du afsætte til Facebook-annoncering?

Det kan godt være, at Facebook helst så, vi brugte hele marketingbudgettet hos dem, men Facebook er selvfølgelig kun én ud af mange kanaler i en fornuftig marketingindsats.

Derfor guider vi dig i det følgende til, hvordan du vurderer, hvor stor en andel af budgettet du bør afsætte til Facebook-annoncering.

Det første, du skal forholde dig til, er, hvad vil du opnå med at annoncere på Facebook. Der er nemlig forskel på, hvor stor en andel af budgettet du bør afsætte til annoncering afhængigt af, om du eksempelvis vil styrke den generelle brand awareness eller gå efter direkte øget salg i en webshop. Se det som en langsigtet strategi eller “pay off” her og nu. Sidstnævnte er i øvrigt væsentligt dyrere.

Hvis du skal i gang med Facebook-annoncering, anbefaler vi, at du begynder i det små, holder skarpt øje med, hvad der virker, og gør mere af dét, mens du løbende øger budgettet.

På den måde kaster du ikke en masse penge efter tiltag, som ikke virker, og de sparede kroner kan du bruge senere på de indsatser, der skaber resultater.

Vi kan dog ikke komme udenom, at bruger du flere penge på annoncering, får du også mere ud af kampagnen. Hvis dit budget har skabt tilfredsstillende resultater, så er det generelt en god idé at øge budgettet året efter, for så bør indtjeningen følge med.

Du bør i princippet fortsætte med at øge spend, så længe indtjeningen følger med, og når indtjeningen stagnerer, er det tegn på, at din marketingindsats har nået et mæthedspunkt. Herefter kan det ikke længere betale sig at øge budgettet yderligere med den eksisterende indsats.

Læs vores blogindlæg om, hvorfor du skal bruge betalt distribution på sociale medier.

S-formet-spend-kurve

Som det fremgår af illustrationen, er udviklingen i forholdet mellem spend og salg S-formet. Du skal op på et vist niveau, for at indsatsen begynder at have en effekt, og herfra kan du øge spend og forvente, at salget stiger kraftigt, indtil du rammer mæthedspunktet.

Præcis hvor stort budgettet bør være, er svært at give et entydigt svar på, for det afhænger af mange individuelle forhold. En international virksomhed med verden som sin legeplads vil alt andet lige kunne bruge væsentligt flere penge på marketingindsatsen uden at nå et mæthedspunkt end den lokale slagter i Nysted.

I takt med at opgaven bliver større, og budgettet bliver større, øges også kompleksiteten, og dér kan det være en fordel at alliere sig med professionelle konsulenter. De har erfaringen til at se linjerne i kampagnerne, justere dem efter forholdene og på den måde få mest ud af budgettet - uanset hvad det lyder på.

Du kan læse mere om hjælp til betalt distribution og annoncering via Brand Movers her.

New call-to-action

Få tips og tricks til digital marketing i vores nyhedsbrev

Måske vil du også læse

disse indlæg om Leadgenerering

Der er ingen kommentarer endnu.

Vær den første til at kommentere.