+45 7199 0256
Book et møde
Menu
Book et møde

Content marketing vs. inbound marketing

Adam Villaume

Hvis du har hørt om Inbound marketing og content marketing, og føler dig en kende forvirret, så ønsker vi dig velkommen i klubben.

De to marketingstrategier lyder på overfladen ret ens og hvis du begynder at gå i dybden, bliver du godt nok klogere, men ikke nødvendigvis på, hvad der adskiller dem.

Hos Brand Movers arbejder vi med både inbound og content marketing. Vi har udfrittet skaberen af begrebet content marketing, Joe Pulizzi, såvel som udviklerne af inbound marketing, HubSpot, om definitioner, forskelle og ligheder.

Vi er klar med vores position, men før vi præsenterer den, er der et par ting, du bør vide om de to strategier.

Kunden først

Content marketing og inbound marketing handler begge om at tiltrække potentielle kunder ved at præsentere dem for relevant indhold af høj kvalitet om emner, kunderne interesserer sig for. Der er med andre ord fokus på kundens behov, nysgerrighed og oplevelse frem for virksomhedens produkter, services og aktiviteter.

Begge strategier virker ved at skabe relationer, der på længere sigt øger og kvalificerer leadgenerering og i sidste ende styrker salgsaktiviteterne for virksomheden.

Inbound fokuserer på online marketing og content marketing indeholder typisk en overvægt af indhold skabt til online, og begge præsenterer sig over for kunden på en måde, som ikke afbryder kundens oplevelse, men bidrager til den.

Der er dermed flere helt fundamentale fællestræk ved inbound og content marketing.

HubSpot Flywheel

Content <> Inbound

Nogle virksomheder, bureauer og bloggere har enormt travlt med at udpege enten content marketing eller inbound som den vigtigste strategi. Andre vil gerne lægge content marketing ind under inbound marketing, eller omvendt og dermed rangordne dem.

De fremhæver eksempelvis, at inbound repræsenterer en række metoder til at konvertere en besøgende til en kunde, og at content marketing blot bidrager til den rejse.

Andre mener, inbound mest handler om de processer, der får besøgende ind på dit website mens content marketing er de processer, der udvikler og endelig konverterer den besøgende til en kunde.

buyers-journey

Content + Inbound

Hos Brand Movers er vi holdt op med at forsøge at adskille content marketing og inbound marketing. Dermed ikke sagt, at du ikke kan finde forskelle, vi er bare mere interesserede i, hvad der virker.

Og sandheden er, at uanset hvilken definition du tildeler Inbound og content marketing, lige meget hvordan du adskiller dem, så opnår du det bedste resultat ved at bruge begge dele.

Derfor giver det mest mening at tænke strategierne sammen og se dem som udtryk for den samme tilgang til marketing.

BM_strategy

Content = Inbound

Strategierne er grundlæggende ens i det, at de har de samme mål, og processerne bygger på de samme værdier. Selv dem, som tænker dem adskilt medgiver, at de har brug for hinanden, at inbound er ineffektivt uden content og omvendt.

Så bare rolig, det gør ikke noget, hvis du ikke føler, du har helt styr på, hvad inbound marketing er i forhold til content marketing.

Det, der betyder mest, er, at din marketingstrategi virker og skaber resultater.

Sammensætter du din strategi, så du formår at tiltrække besøgende, fastholde dem med content af høj kvalitet, og udvikle dem til kunder samtidig med, at du indsamler data og måler dine resultater, så er du godt på vej uanset, om du kalder det inbound marketing eller content marketing.

Skal vi lægge din strategi?

Hvis du er nysgerrig på, hvordan du kan udnytte værdierne i inbound og content marketing til at skabe vækst i din virksomhed, så tag en snak med én af vores konsulenter.

Det er uforpligtende at booke et møde, og det koster kun din egen tid at blive klogere på en strategi, der skaber værdi for dine kunder og resultater for din virksomhed.

Book dit møde her

Content Marketing i Danmark 2019

Få tips og tricks til digital marketing i vores nyhedsbrev

Der er ingen kommentarer endnu.

Vær den første til at kommentere.