Content marketing vs inbound marketing

Adam Villaume

Hvis du har hørt om inbound marketing og content marketing og føler dig en kende forvirret over forskellen, så er du mildest talt ikke alene.

De to marketingstrategier lyder på overfladen ret ens, og hvis du begynder at gå i dybden, bliver du godt nok klogere, men ikke nødvendigvis på, hvad der adskiller dem. 

Nogle virksomheder, bureauer og bloggere mener, at inbound er en underkategori til content marketing, andre mener, at det er den anden vej rundt, og andre igen mener, at de to er fuldstændig ens.

Inbound vs content

Hos Brand Movers arbejder vi med begge dele. Vi går ikke så voldsomt højt op i, om et projekt falder ind i den ene eller den anden kasse – bare det skaber de resultater, vores kunder er ude efter. 

Men nu har vi jo kastet os ud i emnet, så lad os se på det tætteste, vi kommer officielle definitioner på de to. 

Begrebet inbound marketing blev opfundet af software-firmaet HubSpot, og definitionen lyder sådan her: 

“Inbound marketing is a business methodology that attracts customers by creating valuable content and experiences tailored to them. While outbound marketing interrupts your audience with content they don’t always want, inbound marketing forms connections they are looking for and solves problems they already have.”

Og hvis vi hopper over til content marketing, så lyder definitionen fra Content Marketing Institute som følger: 

“Content marketing is a strategic marketing approach focused on creating and distributing valuable, relevant, and consistent content to attract and retain a clearly defined audience — and, ultimately, to drive profitable customer action.”

Tre ligheder mellem content marketing og inbound marketing

Uanset uenighederne i branchen, så er alle enige i, at der er flere helt fundamentale fællestræk ved inbound og content marketing. Her får du tre af de vigtigste:

  1. Content marketing og inbound marketing handler begge om at tiltrække potentielle kunder ved at præsentere dem for relevant indhold af høj kvalitet om emner, kunderne interesserer sig for. Der er med andre ord fokus på kundens behov, nysgerrighed og oplevelse frem for virksomhedens produkter, services og aktiviteter.

  2. Begge strategier serverer indholdet på en måde, som ikke afbryder kundens oplevelse, men bidrager til den. Det er i modsætning til klassisk reklame, der også kan kaldes interruption marketing. 

  3. Og så virker begge strategier ved at skabe relationer, der på længere sigt øger leadgenerering og i sidste ende styrker salgsaktiviteterne for virksomheden.

Tre forskelle på content marketing og inbound marketing

Men mens der er mange fællesnævnere, så er der også forskelle på de to. Her kommer tre af de forskelle:

  1. Inbound er primært fokuseret på at tiltrække og konvertere leads, og det spiller derfor tæt sammen med salgsafdelingen. Som led i det arbejde kan der også laves indhold, der skal bruges i selve salgsprocessen – også kaldet sales enablement.

  2. Content marketing bruges ofte også til lead generering til glæde og gavn for salg. Men det kan i høj grad også bruges til at bygge brand awareness eller en brand position, hvor der ikke er noget direkte salg koblet på. Vi har for eksempel arbejdet med Arla i en årrække og produceret indhold til deres Baby&Me-univers. Her er formålet at skabe en forbindelse med forældre og dermed en præference for brandet, men der er ikke noget lead generering involveret.

  3. Hvis inbound skal fungere optimalt, så er det afgørende at koble et marketing automation-system som HubSpot på projektet for at kunne levere beskeder, der er skræddersyede til en given målgruppe eller individ på et givent tidspunkt i deres købsrejse. Content marketing kan nøjes med et CMS og en email-kanon, selv om marketing automation så afgjort også vil være at foretrække i et content marketing projekt.

content marketing vs inbound marketing

Content = Inbound

Strategierne er grundlæggende ens i det, at de har de samme mål, og processerne bygger på de samme værdier. Selv dem, som tænker dem adskilt, medgiver, at de har brug for hinanden, at inbound er ineffektivt uden content og omvendt.

Så bare rolig, det gør ikke noget, hvis du ikke føler, du har helt styr på, hvad inbound marketing er i forhold til content marketing.

Det, der betyder mest, er, at din marketingstrategi virker og skaber resultater.

Sammensætter du din strategi, så du formår at tiltrække besøgende, fastholde dem med content af høj kvalitet, og udvikle dem til kunder, samtidig med at du indsamler data og måler dine resultater, så er du godt på vej, uanset om du kalder det inbound marketing eller content marketing.

Skal vi lægge din strategi?

Hvis du er nysgerrig på, hvordan du kan udnytte værdierne i inbound og content marketing til at skabe vækst i din virksomhed, så tag en snak med én af vores konsulenter.

Det er uforpligtende at booke et møde, og det koster kun din egen tid at blive klogere på en strategi, der skaber værdi for dine kunder og resultater for din virksomhed.

 

Skærmbillede 2021-02-18 kl. 12.05.57

 

CTA 2021

 

Måske vil du også læse

disse indlæg om Content marketing

Få tips og tricks til digital marketing i vores nyhedsbrev

Der er ingen kommentarer endnu.

Vær den første til at kommentere.