At få succes med content marketing på sociale medier er ingen selvfølge. Uanset hvor fantastiske dine blogindlæg er, og om du sprøjter dem ud i en lind strøm og deler alle steder, der har en deleknap.
Du skal nemlig have en strategi for sociale medier, hvis Facebook, LinkedIn, Twitter eller et af de andre netværk skal sætte fut i din content marketingindsats. Du skal have en plan for, hvor og hvorfor du smider hvad ud.
Uden en plan risikerer du, at dit kommunikationsflow drunker i alt "larmen" på de sociale medier, at publikum ikke opdager dit indhold eller finder det uinteressant og stryger videre til noget andet.
Kunsten at planlægge godt indhold samt opbygge og styrke relationer på de sociale medier er ikke raketvidenskab. Men det kræver omhu, kontinuerlighed og ikke mindst en klar strategi med en lige så klart defineret målgruppe(r).
Her får du seks trin til, hvordan du kommer i gang med at udarbejde en strategi for dine sociale medier, der skaber trafik til dit indhold og website. Vi har lavet en tjekliste, der gør det lidt nemmere for dig at udarbejde din strategi – download den her.
Før du kaster dig over de sociale medier, skal du have gjort det klart, hvad du vil have ud af det. Det er ikke nok bare at ville være til stede, når du over for din chef skal forsvare din tid og dit budget brugt på sociale medier.
En konkret målsætning skal være SMART (Specific, Measurable, Achievable, Relevant og Timely). Er dit mål at få flere følgere? At få folk til at engagere sig i dit indhold? At få høstet sign-ups eller øge trafikken til dit website? Du ved bedst selv, hvor jeres aktivitet batter, så sæt dine KPI’er derefter, og tag dine resultater op til evaluering løbende, når først du har sparket din strategi i gang.
Du skal også være helt skarp på, hvem du ønsker at nå ud til, før du vælger, hvilke sociale medieplatforme du ønsker at bruge krudt på. Ellers risikerer du at ramme de forkerte brugere, hvis du rammer nogen overhovedet, og det giver dig ikke den ønskede trafik. Du skal altså have styr på din målgruppe, og har du endnu ikke det, så brug tid på det først. Læs her, hvordan du laver en udførlig persona.
Når du ved, hvem du gerne vil kommunikere med, skal du finde ud af, hvor fanger din målgruppe. En god tommelfingerregel er at fokusere på de kanaler, hvor du ved, din målgruppe befinder sig, når de leder efter netop den type indhold, du tilbyder. Kig på din persona - hvilke sociale medier bruger han eller hun? Fokusér på at blive god på netop de kanaler, der er mest relevant for din målgruppe.
Vil du fortælle hele verden om, hvor fantastisk dit produkt eller din service er? Så skal du et smut tilbage i tænkeboksen. Det er nemlig ikke en særlig god grund til at prøve kræfter med de sociale medier.
Med mindre du er marketing manager for et såkaldt LOVE brand, som folk elsker at elske (APPLE), så er din målgruppe sjældent interesseret i at høre om, hvor sej din virksomhed er. Din målgruppe vil istedet have relevant indhold, som hjælper, underholder, informerer og involverer dem.
Du skal derfor lave et såkaldt redaktionelt mission statement: Hvad er det, du vil opnå med dit indhold, og hvad skal det gøre for dine brugere? Eksempelvis er det redaktionelle mission statement for denne blog at fremme udførelsen af content marketing i Danmark med brugbart, velskrevet og specifikt indhold, der kan læses på fem minutter.
Vil du spare både tid og frustrationer, kan du starte med at sætte dig ned og besvare disse 25 fundamentale spørgsmål, der hjælper dig med at blive skarp på de strategiske overvejelser, der skal danne rammen om din strategi for dine sociale medier.
Hvordan taler din virksomhed på de sociale medier? Mennesker relaterer til mennesker – ikke til virksomheder. Derfor er det vigtigt, at du har en særlig stemme eller såkaldt tone of voice, som giver dig en genkendelig personlighed på de sociale medier. Lav en udførlig tone of voice-guide, og del den med alle, der skal lave opdateringer på vegne af din virksomhed.
Se her, hvordan du laver en tone of voice-guide.
Alt for mange virksomheder nedprioriterer deres tone of voice, og resultatet bliver ofte en rodet tilstedeværelse med mange forskellige perspektiver, meninger og personligheder. Det giver alt for lidt konsistens i opdateringer, svar-procedurer og feedback. Altså et lidt personlighedsforstyrret brand, som forbrugerne har svært ved at få hold på – og at relatere til.
Lav en kalender, og plot dit indhold til de sociale medier ind – gerne for en måned ad gangen. Du behøver ikke opfinde den dybe tallerken i første omgang – se et eksempel på en kalender og download vores template her (Excel).
Her er et simpelt forslag til, hvordan din social medie-kalender kan se ud:
Download din social medie-kalender skabelon her.
Hvornår og hvor ofte, du skal publicere nye indlæg, afhænger meget af, hvem din målgruppe er. Fodarbejdet er allerede gjort i dit persona-arbejde. Men test det yderligere af i praksis.
Skriv arbejdsprocessen ned og få sat navn på, hvem der gør hvad og hvornår. Hvem udvikler indhold? Hvem deler det? Hvem lytter, og hvem svarer? På den måde sikrer du fremdrift i din indsats på dine sociale medier, og du garanterer et ejerskab for de enkelte opgaver, der skal løses.
Der findes mange forskellige måder, du kan måle performance på dine sociale medie-aktiviteter, og der findes både freeware og premium-løsninger på området. Det er kun dit budget, der sætter grænsen her.
Du finder kalenderen her og tjeklisten her.
Rigtig god fornøjelse!
disse indlæg om Social media
Kommentarer (2)