12 fede ting du gik glip af på Clever Content 2016

Få content marketing-guldkorn direkte i din indbakke

12 fede ting du gik glip af på Clever Content 2016

Untitled_design3.jpg

Jeg er nødt til at sige det. Du kan roligt ærgre dig gul og blå over, hvis du ikke var med på Clever Content Conference 2016 i denne uge. Hvis du var med, så virtuel highfive herfra, du ved, hvad vi taler om. For det var et brag.

20 talere med en skøn blanding af danske cases og verdensstjerner underholdt 240 deltagere. Og os, der var med, ved nu, hvordan vi sammenstykker vores egen model for at udregne ROI på vores content marketing, vi har set, hvordan Star Wars giver god mening på rejsen mod at blive content marketing-Jedi og vi ved, at hvis vi skal finde ud af, hvor vores kunder er i det sociale landskab, skal vi gå ind i Apples Appstore.

En badebillet til de 12 største højdepunkter 2016

Derudover havde vi det virkelig, virkelig skægt og fik netværket igennem undervejs. Det sidste er der ikke andet at sige til, end at du skulle have været der. Også fordi, at de internationalt berømmede content marketing-stjerner ikke kun delte generøst ud af deres viden oppe fra scenen. Nej, de hang ud med os andre under konferencen og gav gode råd og uvurderlige tips ved bordene.

Men du skal ikke gå glip af alt, bare fordi du ikke fik billet. Så vi har samlet de 12 største højdepunkter fra to fantastiske konference-dage til dig lige her. Så forstår du også bedre, hvad de stadig taler om ovre på Twitter.

1. Søgemaskinerne og de sociale medier har løjet for os

Lige fra deres fødsel har vi stolet på søgemaskinerne og de sociale medier som de primære distributionskanaler for indhold på internettet. Men søgemaskinerne og de sociale medier har brudt deres løfte til os. Så klart ridsede Chad Pollitt fra Relevance situationen op.  

Hans pointe er, at de sociale medier en efter en fjerner vores organiske rækkevidde. Og at søgemaskinerne ikke er bygget til at kunne håndtere de stadig stigende mængder af indhold, der bliver spyttet ud.

Der kan for eksempel kun være 10 (ti!) organiske links på side ét i Googles søgeresultat. Hvilket er den eneste side, du skal være på, for at det har betydning, lyder det fra Chad Pollitt. Med alt det indhold, der cirkulerer rundt – hvor stor tror du så, chancen er for, at det er DIT, der havner på side et? Så lad være med at bruge kræfterne på det store SEO-cirkus, for som Chad Pollit siger:

2. “SEO er ikke noget, du gør mere. Det er hvad der sker, når du gør alt andet rigtigt.”

Og når det kommer til de sociale medier, ja, så er de med ganske få undtagelser blevet et næsten udelukkende “pay to play game”.

Konklusionen fra Chad Pollitt er, at man skal bruge langt flere kræfter og penge på at lave en ordentligt distributionsstrategi på tværs af det kendte tre-kløver: paid, owned og earned. Og det med penge skal man tage helt alvorligt.

Han påpegede det underlige i, at man bruger fem gange så mange ressourcer på at distribuere en tv-reklame, som man bruger på at producere den. Når det kommer til content marketing, er tallene næste omvendt. Og så er det jo ikke så sært, at meget indhold ikke kommer ud til så mange brugere, som man godt kunne tænke sig.

3. Advarsel: matematik forude!

Michael Brenner fra Marketing Insider Group er manden, der har skrevet en hel bog om, hvordan du beregner ROI på content markteing. Og på Clever Content 16, skar han det ud i pap. Du kommer ikke udenom at jonglere med tal, hvis du vil beregne ROI på dit content marketing.

For du skal:

  1. Opbygge en benhård business case til “show me the money-manden”.
  2. Du skal finde pengene – for eksempel ved at stoppe marketing-aktiviteter, der ikke genererer indtægt.
  3. Og du skal måle på det indhold, du laver for de penge, du fik, fordi din business case var så troværdig (så du kan få endnu flere penge). 

Derfor skal du blandt andet vide, hvad der bliver brugt af penge på den generelle marketing, og hvad ROI er her. Det sidste er et tal, du ofte vil have svært ved at få hevet ud af nogen. Ikke fordi de er hemmelige, men fordi de ikke findes. For hvordan beregner man ROI på en annonce på et fodboldstadion?

Du skal også have fundet tallene på, hvad et lead, en kunde og en kunde, der kommer tilbage, er værd?

4. Du kommer ikke uden om strategi

Som vi har slået fast flere gange – senest i vores undersøgelse Content Marketing i Danmark 2016  så har du langt større chance for at få succes med content marketing, hvis du har en strategi. Ifølge vores undersøgelse næsten to en halv gange så stor chance, og ifølge amerikanske tal, som Chad Pollitt havde med i sit oplæg, fem gange så stor chance.

Det var i det hele taget en pointe, som de fleste talere havde med på den ene eller den anden måde. Hvis du ikke har skrevet ned, hvilke forretningsmæssige mål, du forsøger at opnå, hvordan du helt konkret har tænkt dig at gøre det, hvordan du vil måle på, om det lykkedes og så videre, ja, så er der meget stor risiko for, at du spilder tid og penge.

Problemet er, at kun 25 procent af de danske virksomheder, som laver content marketing, har en nedfældet strategi.

Det er et kæmpe problem, og derfor har vi netop gennemført en ny undersøgelse, som vi gav en smagsprøve på i konferencens første oplæg. Vi har dykket dybere ned i, hvorfor virksomheder ikke laver en strategi, hvad det giver dem af problemer, og om de overhovedet synes, at det er vigtigt.

Det paradoksale er, at 98,5 procent af de 325 respondenter synes, at det er vigtigt eller meget vigtigt med en strategi, men kun 25 procent laver en.

Vores nye undersøgelse er ikke helt færdig, men du vil høre mere til den her på bloggen og i vores nyhedsbrev i den nærmeste fremtid.

5. Marketingfolk ødelægger alt!

”Marketeers are ruining everything”. Jeps. Den er god nok. Det er os, han taler om, den gode Gary Vaynerchuk, chefen bag det succesfulde Vayner Media. Han er vist en mand af mange ‘one liners’ (og holdninger), at dømme efter de mange referencer fra hans to udsendte på konferencen: Eric Fulwiler og Chris Bradley.

Men som Eric Fulwiler forklarede, så giver citatet faktisk (og desværre) lidt for god mening.

Det handler om, at de kanaler, vi har til rådighed til effektivt at få skubbet vores indhold ud, ikke er langtidsholdbare. Fordi vi ødelægger det, så de kun er effektive i en periode.

Tag for eksempel e-mails. I starten kunne man få åbningsrater på op til 70 procent. Nu er der mange, der aldrig så meget som ser e-mailen i indbakken, fordi de har en funktion i Gmail, der sørger for, at sende den direkte til et separat faneblad sammen med andre marketing-e-mails. Folk gider ikke spammes. For bannerannoncer er det gået endnu værre.

Og selv om Snapchat lige nu kører derudaf, så næsten alle, der følger en virksomhed, ser historierne, som virksomheden spytter ud, vil det sikkert også snart være slut, lød den triste forudsigelse fra scenen. Og hvad sker der så? Der kommer en ny kanal, vi skal mestre.

6. Save Amerika!

Nu var det jo ikke tørre tal og værktøjer det hele. Du gik for eksempel også glip af joken fra Michael Brenner, CEO fra Marketing Insider Group. Den gik nogenlunde sådan her:

Donald Trump og Justin Bieber er på et synkende skib, hvem bliver reddet?

USA! Ha, ha, ha ...

7. Prospect influencers

Du kender sikkert til influencer marketing? Altså det her med, at du inviterer nogen ind i dit content-univers, som er kendte for lige netop det, du gerne vil være kendt for. Det er naturligvis nogen med adgang til det helt rigtige publikum, som du så lige med et snuptag også får adgang til. Samtidig med at du får noget virkelig godt indhold.

Tag den skridtet videre med begrebet prospect influencers, som Lee Odden, CEO hos Top Rank Marketing præsenterede os for.

Prospect influencers handler kort fortalt om, at du finder potentielle kunder inden for dit interessefelt, som du kan se, du kan lave noget fedt SAMMEN med.

Det, du skal være på udkig efter, er altså, hvilket content, I kan producere sammen, så I får noget indhold, I ikke ville kunne lave hver for sig. Det er ifølge Lee Odden en fed fidus af mindst to årsager:

  1. Du får noget super fedt indhold med god substans.
  2. Du prøver ikke at sælge noget til den potentielle kunde. Du er bare en fed person. For det, du gør, er jo bare at sige: ”Hey, vi har fælles interesser, så lad os lave noget sammen for ‘the greater good’. Og hvad tænker de så om dig? Nemlig. At du bare er alletiders, og nu er du 'top of mind' hos dem. Og gæt hvad? Det kan du ikke købe dig til.

8. Sådan bliver du content marketing Jedi

Det behøver ikke være så svært. Især ikke, når man kan få det i billeder …

starwars.jpg.png

9. Data er den vej, vinden blæser

Hvis du, din kollega eller din chef har tendens til at stikke en finger i vejret og forsøge at føle sig frem til, hvilken vej I skal vælge at gå, er det på høje tid at ændre vaner.

Mavefornemmelser og brainstorm i et lukket rum skal ud, og data skal ind.

Ikke bare én men alle oplægsholdere fremhævede betydningen af data. Data er viden, og viden er det, du skal bruge, når du forsøger at starte en samtale med dine potentielle og eksisterende kunder. Vi skal holde op med at forstyrre med ting, de ikke gider høre om, og i stedet være det, de interesserer sig for.

VaynerMedias Eric Fulweiler og Chris Bradley gjorde det helt klart, da de fremhævede, at det ikke nytter noget at bukke under for chefens mavefornemmelse og forkærlighed for farven blå, hvis data tydeligt fortæller jer, at grøn er det målgruppen kan lide.

Samme pointe fremhævede Michael Brenner med sit modsvar til ledelsens ‘fornemmelser’: “Let’s see what the world thinks.” (Google Trends)

10. Find ‘the next big thing’ med det her fif

Som kom fra Chris Bradley fra Vayner Media.

“Hvis du virkelig vil se, hvor dit publikum er, så hold øje med App-store. Gå ind og tjek “Free apps”, og så kan du simpelthen se, dag for dag, uge for uge, hvilke apps der stiger og falder i popularitet. Vi ser på det hele tiden. Den er let at aflæse.”

11. Fejl skaber troværdighed

Når man stiller sig foran et kamera og gør klar til at præsentere sit produkt, er det sidste, man ønsker at opdage, at man under hele præsentationen har haft et gigantisk stykke spinat siddende mellem fortænderne.

Men selvom du måske stadig helst vil undgå spinaten, så er den faktisk slet ikke så katastrofal.

Kristian Koch fra Presentation Skills, der hjælper både musikere og erhvervsfolk med at formidle troværdigt og fængende, fremhævede i sit oplæg om personbårne videoer, at fejl på film er det, der gør dig troværdig.

Sidder håret snorlige, har du konstant øjenkontakt med kameraet og er bisserne blottet i det helt store sælgersmil, kommer du til at virke for velpoleret og indøvet, og med det ryger autenciteten og troværdigheden.

Så drop perfektionismen, men lad omvendt, som Kristian Koch understregede, for guds skyld også være med at være dig selv.

12. Husk, hvad du lovede Chad Pollitt!

Der stod vi så. En hel sal med over 240 content marketing-dedikerede mennesker. Som havde rejst os op og nu stod med højre hånd hævet. Mens vi sværgede messende efter Chad Pollitt, at vi aldrig, aldrig vil glemme “promotion and distribution logistic”, når vi laver content marketing.

Så til alle jer, som var med os til Clever Content Conference 16:

HUSK NU, HVAD DU LOVEDE!

Her på kontoret er vi allerede i gang med at planlægge Clever Content Conference 2017. Vi startede med at løfte højre hånd, kigge hinanden i øjnene og love, at selvom 2016 var fantastisk, så bliver 2017 endnu større, endnu bedre og endnu sjovere.

Og så håber vi selvfølgelig at se hver eneste af jer, når vi åbner dørene til næste år.

Kommentarer

Populære indlæg