Case: Ekspertbloggen KRÆS skaber tillid med nærværende content

Stine Andersen

E-conomic står bag ekspertbloggen KRÆS, der skal medvirke til at motivere og opbygge stærke iværksætter-virksomheder i Danmark – og måske i sidste ende give virksomheden nye kunder. Begge dele er lykkes ganske godt.Regnskaber, excelark og indberetninger til skat kan tage gejsten fra selv den mest topmotiverede og kreative iværksætter. Men det er desværre et nødvendigt onde for alle selvstændige – i hvert fald dem, der gerne vil leve af det. Det indrømmer de gerne i den danske virksomhed e-conomic, der producerer Europas mest brugte regnskabsprogram. Af samme grund ville de gerne fokusere på at lave content marketing, der intet havde at gøre med tørre tal og bundlinje-farver, men i stedet gav inspiration til selvstændige og iværksættere, så virksomheden kunne vækste – i den ekstra fritid de ville få, hvis de benyttede sig af et regnskabsprogram til at gøre det meste af det sure arbejde.

Resultatet blev iværksætterbloggen KRÆS, hvor 25 eksperter deler ud af deres tips og erfaringer – inden for fagområder, der strækker sig fra lovgivning og regnskab til markedsføring og mennesket bag virksomheden. Omkring 5.000 har på et år tilmeldt sig nyhedsbrevet, der har en openrate på 50 % og en clickrate på gennemsnitlig 18 %.

Navnet KRÆS kommer af, at e-conomic gerne ville kræse for deres kunder og gøre livet som selvstændig lidt sødere – og derved skabe en værdi.

Hos e-conomic, der har flere end 70.000 brugere af deres regnskabsprogram i Danmark, er det Marketing Project Manager, Maria Edlefsen, der står for den daglig drift. Og for hende har bloggen i sig selv været lidt af et iværksætterprojekt.

”Vi syntes, at der manglede et online sted, hvor iværksættere kunne få nærværende hjælp og inspiration. Men det var ikke en egentlig problemstilling, det var mere et ønske om at skabe reel værdi for vores brugere og derigennem manifestere e-conomic i deres bevidsthed,” lyder det fra KRÆS’ Marketing Project Manager. ”Vi vil gerne medvirke til at motivere og opbygge stærke selvstændige og iværksætter-virksomheder i Danmark – også fordi virksomheden selv er blevet til på baggrund af en stærk iværksætterånd,” forklarer hun og henviser til, hvordan e-conomic startede tilbage i 2001 med en enkelt ansat og en håndfuld kunder.

Læs her, hvordan Kraft har skabt deres kæmpe content marketing-succes.

Goodwill betaler sig

På bedste iværksætter-manér, gjorde Maria Edlefsen selv fodarbejdet med at opstarte bloggen, og indholdet blev baseret på, hvad hun kunne se virkede i forhold til at engagere brugerne. Og så sørgede hun for at sætte et godt hold af bloggere.

”Jeg kiggede på, hvor mange followers de havde på sociale medier eller forhørte mig i forskellige brancher. Det har givet ekstra troværdighed til bloggen, at det er eksterne eksperter, der giver råd inden for deres forskellige ekspertiser.”

Der er også bloggere fra e-conomic, som giver gode råd. Brugerne kan på den orange logo-farve i kommentarsporet se, når det er én fra virksomheden, der kommenterer.

”Det skal skabe værdi, fordi det både brander os – samtidig med, at brugeren aldrig er i tvivl om afsenderen,” forklarer Maria Edlefsen. For også at bevare en troværdighed og professionalisme, er det minimalt, hvor mange links til e-conomics hjemmeside, man finder på bloggen.

”Vi tror på, at hvis man giver noget, så får man en goodwill, der vil give igen på sigt. Så det er bevidst, at vores hjemmeside ikke fylder meget. Det er en anden platform, hvor vi tilbyder noget ekstra. Men det primære formål er heller ikke at genere leads,” forklarer hun.

Tillid skaber loyalitet

Med bloggen har Maria Edlefsen især gjort sig én erfaring: At relationen til brugerne betyder meget for at få succes med content marketing.

”Folk kan godt gennemskue, hvis dit mål kun er at tjene penge, så det handler om at vise, at du gør det, simpelthen fordi du oprigtigt ønsker at hjælpe dem. Hvis du kan gøre det, kan du opbygge en relation til dem baseret på gensidig tillid – og det skaber engagement og loyalitet.”

KRAES content marketing-raed

Det har vist sig at være opskriften på succes for iværksætter-bloggen. Den blev opstartet i maj sidste år, og blev fra første færd godt modtaget.

”Vi har kunnet se en støt stigende aktivitet siden start. Interessen skyldes især, at vi har fået god omtale fra brugere, så kendskabet til bloggen er sket via mund til mund.”

Præcis hvor mange nye kunder, e-conomic har fået takket være deres blog, vil de ikke ud med, men de kan konstatere, at den har haft en ”stor virkning.”

Vil du læse mere om, hvordan du kan skabe tillid og engagement med content, så kan du læse om Novo Nordisks succesfulde strategi her

Denne artikel blev oprindeligt bragt i Content Marketing Magazine #4. Du kan finde den og alle andre udgaver af magasinet her. 

New call-to-action

Få tips og tricks til digital marketing i vores nyhedsbrev

Der er ingen kommentarer endnu.

Vær den første til at kommentere.