Case: Sådan laver Danfoss content marketing med store fortællinger

Få content marketing-guldkorn direkte i din indbakke

Case: Sådan laver Danfoss content marketing med store fortællinger

Danfoss fortæller historierDanfoss investerer i store og fængende fortællinger om de lande, byer og mennesker, de dagligt har betydning for i deres markedsføring. Det betaler sig, mener kommunikationsdirektør Mette Refshauge, læs her hvorfor.

Hvorfor bruger Danfoss content?

”Vi vil gerne udnytte, at vi har nogle stærke historier og en god fortælling. Vi arbejder med at udvikle kvalitetsindhold og gør noget ud af at illustrere de cases, hvor Danfoss er med til at gøre en forskel. Det passer rigtig godt til os som virksomhed, og substantielt indhold passer godt til de grupper, vi vil henvende os til. Vores virksomhed handler ikke om at købe en sodavand, men om at der er energibesparelser at hente. Det kræver en lidt mere fyldig case at illustrere, hvad vi bidrager med, end hvis det var et enkelt produkt.”

Hvordan bruger I content?

”Vi har f.eks. beskrevet en god case fra en kinesisk by, hvor vi i samarbejde med bystyret har lagt en plan for at bruge overskudsvarmen fra et stålværk til at forsyne en hel by med bedre energi. Det effektiviserer energiforbruget, mindsker forureningen og giver friskere luft. Vi har beskrevet Danfoss’ rolle, hvad vi har været med til at udvikle, og hvilken betydning det har for infrastruktur og klima. Vi har casen med i vores nye corporate movie, vi har lavet en film om casen og bannerannoncer, der relaterer sig til den. Vi aktiverer den i vores egne communities og på forskellige annonceplaceringer, hvor målgruppen bevæger sig. Det bliver der reageret meget positivt på. Vores eksempler er jo taget fra vores forretning. Derfor er det ikke en historie om Danfoss, vores historier er om de steder, hvor Danfoss laver forretning og bidrager inden for energi eller fødevarer. Vi benytter kunder eller stakeholders for at udvikle balanceret indhold.”

Hvad er den største gevinst ved content?

Danfoss fortæller historier”Vi kan se på de resultater, vi har fået retur fra den første kampagnebølge, at niveauet for engagement har overgået vores egne mål og gennemsnittet. Vi har set bevis på, at engagerende indhold giver en højere grad af respons hos målgruppen. Fagmæssigt kan vi se, at vi får mere ud af at investere i kvalitetsindhold, fordi det betyder, at vi bliver mere uafhængige af at bruge bestemte kanaler. Der er en kæmpe variation i kanaler på tværs af lande, og udviklingen af platforme er i rivende acceleration. Så hvilke platforme, vi kommer til at være på om fem år, er ikke til at sige, men vi investerer i de store fortællinger, og det er en fremtidssikret investering, fordi det er fleksibelt i forhold til kanalvalg.”

Hvad er dit bedste råd til andre?

”Tag et grundigt tilløb i forhold til at få alignment omkring den store fortælling, man gerne vil have ud. Sørg for at få det ensrettet internt og med de bureauer, I engagerer. Den korteste vej til målet er den lange forberedelse. En stærk, samlende fortælling, der kan stramme rammen om det content, I skal ud med. En grundfortælling I kan lave spin off på. I skal have styr på den knagerække, man kan hænge forskelligt content og cases op på.”

Hvad er den største fejl, I har begået?

”De resultater, vi har fået, og det forarbejde, der har været gjort, har vores målgruppe egentlig kvitteret rigtig positivt for. Vi står ved starten af en lang rejse, og i forbindelse med det brand og content, vi har udviklet, har vi også lavet hypoteser om, hvordan vi kan engagere kinesiske og amerikanske stakeholdere, og hvordan de reagerer. Men det er ikke sikkert, det rammer lige i bullseye. Vi står ved foden af en udrulning, og vi bliver helt sikkert klogere. Vi har nok de dyreste lærepenge foran os.”

Hvad ser du som content marketings største styrke/svaghed?

”Styrken er, at man investerer i noget kvalitetsindhold, man kan vinkle, aktivere og genbruge i forskellige sammenhænge. Hvis det virker efter hensigten, får man en større grad af engagement hos målgrupperne, man adresserer. Man skaber merværdi og præference. De ting, man skal være opmærksom på, er jo, at man er inde og røre ved de gamle grænser for nye medier og for journalistisk, redaktionelt og kommercielt indhold. Man tilbyder noget værdifuld viden, men man er selv afsender af det – man har ikke en tredjeparts neutralitet. Du er både afsender, skribent og interessent. Man skal være påpasselig med de beviser, man fører for egen sag. Det skal være vandtæt og kunne dokumenteres. Statistik kan jo f.eks. bruges på mange måder, men vi skal passe på ikke at devaluere det, før vi er kommet i gang.”

Lidt mere om Danfoss

Danfoss har hovedkontor i Nordborg i Sønderjylland og beskæftiger mere end 24.000 medarbjedere fordelt på over 100 lande. Virksomheden beskæftiger sig hovedsageligt med teknologi indenfor områderne infrastruktur, fødevarer, energi og klima. De største markeder er USA, Tyskland, Kina, Rusland, Indien og Brasilien.

 Vil du vide mere om, hvordan store virksomheder arbejder med at skabe relationer til deres brugere via historier, så tag et kig på indlægget her: Case: Novo Nordisk skaber tillid med gode historier.

Foto: PR

Denne artikel blev oprindeligt bragt i Content Marketing Magazine #5. Du kan finde den og alle andre udgaver af magasinet her. 

Kommentarer

Populære indlæg