Menu
Book et møde

Alt du skal vide for at skrive dit første blogindlæg

Anders Engberg Vinderslev

I dette blogindlæg fortæller vi, hvordan du skriver et blogindlæg, som effektivt og præcist formidler din virksomheds ekspertise til jeres ønskede målgruppe og samtidig bliver fundet af søgemaskinerne.

Hvordan skriver man et blogindlæg?

  1. Valg af emne: Du skal skrive om et emne, du ved noget om og brænder for. Emnet skal være så relevant for målgruppen, at de bare skal læse med. 
  2. Kend din målgruppe: Du skal vide, hvem der skal læse blogindlægget. Du skal kende målgruppens udfordringer og deres ønsker til et godt blogindlæg. 
  3. Få struktur på: Du skal vide, hvordan blogindlægget skal opbygges. Den rigtige fortælleform og struktur gør det nemmere at skrive et godt blogindlæg.
  4. Layout af dit blogindlæg: Du kan gøre blogindlægget overskueligt og indbydende ved hjælp af overskrifter, punktopstillinger og visuelt materiale.  
  5. Keywords til dit blogindlæg: Du skal vide hvilke søgeord, du skal bruge, for at hjælpe målgruppen med at finde blogindlægget.

De fem ting kommer vi ind på i det følgende. Er du klar til at blive endnu klogere på, hvordan du skriver et blogindlæg?

Lad os komme i gang!

Indhold: Sådan skriver du et godt blogindlæg

Kapitel 1: Vælg dit emne 
1.1 Ved du noget om emnet?
1.2 Er du passioneret omkring emnet?
1.3 Er emnet relevant for din målgruppe? 
1.4 Sådan får du tonsvis af ideer til aktuelle og relevante blogindlæg (også når din hjerne er helt tom) 

Kapitel 2: Din målgruppe
2.1 Hvad er en målgruppe? 
2.2 Hvad betyder målgruppen for dit blogindlæg? 
2.3 Lav en persona 

Kapitel 3: Strukturen på dit blogindlæg 
3.1 To typer struktur 
3.2 PAS-formen og andre fortællemodeller 
3.3 Artikel, lister, guides, analyser, nyheder 
3.4 Hvor langt skal et blogindlæg være?

Kapitel 4: Layout af dit blogindlæg
4.1: Vælg den rigtige skrifttype
4.2: Brug overskrifter og punktopstillinger
4.3 Visuelt indhold til dit blogindlæg 

Kapitel 5: Keywords til dit blogindlæg
5.1 Find keywords til dit blogindlæg 
5.2 Skriv keywords ind i dit blogindlæg

Kapitel 1: Vælg dit emne

Hvad er et godt emne til et blogindlæg? Det kan dybest set være hvad som helst. Det, der betyder noget, er tre ting: 

  • Du skal vide en masse om emnet
  • Du skal være passioneret omkring emnet 
  • Emnet skal være relevant for din virksomheds målgruppe

1.1 Ved du noget om emnet?

Hvis du ved en helt masse om et emne, har du allerede det allervigtigste udgangspunkt for at drive en succesfuld blog: Du kan gøre dine læsere klogere! 

Hvis du er vedholdende og har styr på dine keywords, skal målgruppen nok finde din virksomheds blog. Og hvis læserne, første gang de besøger din blog, sidder og tænker: “hold da op, det her er da bare en nørd på den helt fede måde,” skal de nok vende tilbage igen.

1.2 Er du passioneret omkring emnet?

Det med passionen er mest for din egen skyld. Det skal være sjovt at skrive blogindlæg  – for det meste i hvert fald. 

Er du passioneret omkring dit subject, får du helt naturligt ideer til nye blogindlæg, og din målgruppe kan mærke passionen. Det er inspirerer dem, at du brænder for emnet. 

Udover viden er inspiration nemlig det mest værdifulde, du kan give til dine læsere. 

1.3 Er emnet relevant for din målgruppe?

“Holder det læserne vågne om natten?”

På Danmarks Medie- og Journalisthøjskole er det sådan et spørgsmål, underviserne kan finde på at stille, når de gerne – på en pæn måde – vil fortælle dig, at din historie simpelthen ikke er interessant nok. Det ved jeg desværre af erfaring.

Holder emnet jeres målgruppe vågen om natten? Hvis din umiddelbare indskydelse er ‘nej, det kan jeg ikke forestille mig,’ skal du måske overveje at skrive om noget andet. 

Men mindre kan selvfølgelig også gøre det. Noget kan godt være et interessant emne, selvom det ikke er angstprovokerende nok til at forstyrre nogens nattesøvn.

Derfor kan du også vælge at tage udgangspunkt i nyhedskriterierne:

  • Aktualitet
  • Væsentlighed
  • Identifikation
  • Sensation
  • Konflikt 

Hvis det emne, du vil skrive et blogindlæg om, kan sætte flueben ved minimum to af nyhedskriterierne, har du sandsynligvis fat i noget rigtigt. 

Læs mere om nyhedskriterierne, og hvordan du bruger nyhedskriterierne til at lave det mest relevante blogindlæg.

1.4 Sådan får du tonsvis af ideer til aktuelle og relevant blogindlæg (også når din hjerne er helt tom)

Det her med at få ideer – lad os være ærlige: Nogle gange kan det være som at trække blod fra en sten. Altså helt umuligt. 

Derfor skal du og dine kolleger have en metode, I kan falde tilbage på, når ideerne til det næste blogindlæg bare ikke er der. Vores bedste anbefaling: Lad dine omgivelser få ideerne for dig. 

Som vi tidligere har skrevet i blogindlægget om at få flere gode ideer til blogindlæg, så du aldrig løber tør, er der masser af ideer til blogindlæg, der kan genbruges og skrives på en ny måde. 

På den måde har du altid en ‘opskrift’, du kan hive frem fra skuffen, når det er tid til at skrive et blogindlæg: 

1. Forudsig fremtiden

Skriv et blogindlæg, hvor du forsøger at forudsige fremtiden inden for et område i din branche. 

2. Hva’ sker der på de sociale medier?

Undersøg hvilke emner inden for din branche, der bliver diskuteret på de sociale medier. Skriv et blogindlæg, hvor du tager stilling til et eller flere af diskussionspunkterne.

3. Do’s and don’ts

Vælg en problemstilling, som dine brugere er optaget af, og du har ekspertviden om. Lav en “do’s and don’ts”-opremsning af, hvordan problemstillingen kan håndteres.

4. Følg årstiden

På hvilke punkter påvirkes din branche eller virksomhed af den nuværende årstid? Find nogle og skriv om dem.

5. Hijack nyhederne

Gå ind på et nyhedssite. Surf lidt rundt i strømmen af nyheder. Måske er du så heldig at finde et par historier, som på den ene eller anden måde relaterer sig til din branche. Skriv et blogindlæg, hvor du forholder dig til nyhederne set fra din branches eller virksomheds perspektiv.

6. Brug brugeroplevelser

Spørg dine følgere på sociale medier om deres sjoveste eller underligste oplevelse i relation til jeres branche. Lav et blogindlæg ud af svarene.

7. Brug jeres statistik

Der er sikkert nogle regnedrenge i din virksomhed, som sidder i tal og grafer til halsen om kundeadfærd og købstendenser. Find de ti mest interessante statistikker, og lav et blogindlæg ud af dem.

8. Brug dine kolleger

Interview tre af dine kolleger om deres funktion i virksomheden. Skæve spørgsmål giver interessante svar. Og bare rolig, det tager dit brand ikke skade af.

9. Lån bloggen til en kollega

Du skal ikke skamme dig over at outsource tjansen med at fodre bloggen. Nogle gange er det interessant for alle parter med et nyt perspektiv – også for jeres målgruppe. Lad en af dine kollegaer give sit syn på en aktuel problemstilling inden for branchen.

10. Hvad ved sælgerne?

En hel del faktisk! Kollegerne fra salgsafdelingen er sandsynligvis mere i kontakt med jeres kunder end nogen anden i virksomheden. Tal med en dygtig sælger og find ud af, hvilke ti spørgsmål der ofte bliver stillet til jeres produkter eller service. Skriv så ti blogindlæg, hvor du svarer udførligt på hvert spørgsmål.

Læs om alle vores “automatideer” til aktuelle og relevante blogindlæg lige her. Content marketing-softwareproducenten Buzzsumo har også skrevet en fremragende artikel om, hvordan du får flere ideer til dine blogindlæg.

Kapitel 2: Din målgruppe

Før du kan sætte dig godt tilrette og begynde at skrive dit blogindlæg, skal du kende din målgruppe. 

2.1 Hvad er en målgruppe egentlig?

Målgruppen er de mennesker, som du ønsker skal læse dit blogindlæg. 

For at kunne skrive et relevant blogindlæg, bliver du nødt til at snævre din målgruppe ind. Det er nemlig helt umuligt (eller meget svært i hvert fald) at skrive et blogindlæg, som ALLE finder interessant og brugbart. 

Kend din målgruppe og undgå spildte content-kræfter

Derfor skal du træffe nogle valg i forhold til den målgruppe, din virksomhed ønsker at ramme:

  • Hvilke virksomheder/brancher arbejder din målgruppe i?
  • Hvilke stillingsbetegnelser er i din målgruppe?
  • Hvad er de største udfordringer, målgruppen oplever i forhold til at opnå succes på deres arbejde?

Husk, at målgruppen også skal defineres ud fra et mere praktisk perspektiv: 

  • Hvilket sprog taler din målgruppe?
  • Hvor bor din målgruppe?
  • Hvor glad er din målgruppe for at læse? (med andre ord: skal du skrive langt eller kort?)

Og der er mange, mange flere spørgsmål, du kan tage stilling til i forhold til din målgruppe (læs afsnittet om personaer). 

Husk: jo mere præcist, du definerer målgruppen, desto nemmere er det at skrive relevante blogindlæg! 

2.2 Hvad betyder målgruppen for dit blogindlæg?

Målgruppen har nemlig stor betydning for, hvordan du skal udforme blogindlægget. 

Kort sagt skal du være helt sikker på, at dit blogindlæg rammer direkte ned i målgruppens virkelighed:

  • Skriver du om en relevant problemstilling eller udfordring set med målgruppens øjne (jo mere aktuelt og presserende desto bedre)?
  • Skriver du i øjenhøjde med din målgruppe? (du skal bruge de rigtige fagtermer, og du skal vise med dit sprog, at du forstår målgruppens situation)
  • Skriver du på en måde, som gør blogindlægget let tilgængeligt for målgruppen? (hvis målgruppen ikke har super meget tid til at læse og i øvrigt mest er på deres telefon, kan det eksempelvis give god mening med kortere blogindlæg med korte afsnit, mange overskrifter, punktopstillinger og den slags. Det vender vi tilbage til i struktur-afsnittet)

Hvis du vil være helt sikker på, at du har styr på din målgruppe, er det en rigtig god ide at lave en persona til din virksomheds blog. 

2.3 Lav en persona

En konkret og effektiv metode til at få styr på din målgruppe er at lave en persona 

En persona er en detaljeret skitse af den ideelle læser af din virksomheds blogindlæg. Det er en semifiktionel (men aldrig fuldfiktionel!) profil, propfyldt med informationer om din modtager, som gør det fuldkommen klart, hvad din modtagers behov er i forhold til jeres blogindlæg.

En persona giver eksempelvis svar på: 

  • Job og demografiske karakteristika
  • En typisk dag i deres liv
  • Udfordringer i relation til din forretning
  • Hvor de går hen for at finde information
  • Hvilke almindelige indsigelser de har mod dit produkt og/ eller din service

Læs med her hvis du vil have 6 enkle trin til at lave din ideelle persona.

Kapitel 3: Strukturen på dit blogindlæg

Nogle gange er det svært at få ord ned på papiret. 

Du kan være i besiddelse af en helt masse viden, og du kan have gjort dig grundige overvejelser om målgruppen, men alligevel er det svært at overføre dine tanker til et blogindlæg. Det kender alle skribenter uanset, hvor meget erfaring de har. 

I dette afsnit skal vi se nærmere på strukturen på et blogindlæg, og på hvordan du kan bruge strukturen til at sætte skub i den sælsomme proces, det kan være at få ordene fra hovedet ned på papiret (eller skærmen som det jo retteligt er).

3.1 To typer struktur

Når vi taler om struktur og blogindlæg, er der to overordnede fremgangsmåder. Du kan bruge begge metoder på samme tid, men du kan også bare bruge en enkelt.

Første fremgangsmåde handler om den struktur, du vil sætte på fortællingen i blogindlægget. Fortællingen er den viden, du vil præsentere, men hvilken rækkefølge skal du præsentere det i for at formidle mest effektivt til målgruppen? Det er den ene form for struktur. 

Den anden form for struktur handler i højere grad om den praktiske opdeling af teksten. Du kan også kalde det formen på teksten. Hvis du har svært ved få gang i skriveriet, kan det være en fordel at vælge en helt fast skabelon for dit blogindlæg, som du i princippet “bare” skal proppe tekst ind i. 

Okay. Lad os prøve at blive super konkrete på de to typer strukturer.

3.2 PAS-formen og andre fortællemodeller

Når vi skal skrive et blogindlæg hos Brand Movers, tager vi ofte udgangspunkt i det, vi kalder PAS-formen. 

PAS er en forkortelse for:

Problem
Agitate 
Solution

Det handler kort fortalt om at strukturere blogindlægget efter følgende opbygninger:

  1. Du begynder blogindlægget med at præsentere problemet. Problemet skal forstås som den udfordring eller bekymring, du vil hjælpe læseren med at løse eller blive klogere på i dit blogindlæg. Hvis du er en investeringsforening, kunne det eksempelvis være, at du vil skrive et blogindlæg om det problem, at inflation i samfundet medfører usikkerhed på aktiemarkederne, og mange hobbyinvestorer har ikke oplevet større inflation før og aner ikke, hvordan det påvirker deres investeringer.
  2. Nu har du fanget læseren, men du vil gerne være helt sikker på, at vedkommende bliver hængende og får alle dine guldkorn med. Derfor er fase nummer to i blogindlægget, at du borer et spadestik længere ned i problemet. Det lyder ondskabsfuldt, men du puster til modtagerens bekymringer. Situationen med inflation er yderst kompleks lige nu og svær at navigere i, og historikken viser, at investorer kan miste op til 80 pct. af deres formue, hvis de ikke sikrer deres investeringer. Nu har du virkelig læserens opmærksomhed!
  3. Sidste fase er løsningen: Hvad skal læseren gøre for at komme ud af denne forfærdelige kattepine? Jo du skal selvfølgelig alliere dig med erfarne investeringsforeninger, der kender gamet og bruger alt deres tid på at overvåge dine investeringer og sørger for at justere dit portfolio, hvis markedsvilkårene ændrer sig. Bingo!

PAS-modellen-grafik

Ovenstående er en smule karikeret, og du behøver ikke være SÅ beregnende og kynisk for at skrive gode blogindlæg. 

Men tro mig. PAS-formen fungerer, og den giver dig en skabelon, du kan følge, når du har svært ved at knække nødden og finde finde en struktur til dit blogindlæg.

Der findes selvfølgelig andre modeller end PAS. 

Eksempelvis: 

  • Problem - Forklaring (hvorfor opstår problemet?) - Løsning
  • Ambition - Udfordringer - Løsning
  • Tro (det mange tror er rigtigt) - Sandhed (det der i virkeligheden er rigtigt) - Betydning (Hvorfor det er vigtigt at kende forskel)
  • Nyhedstrekanten (læs mere om nyhedstrekanten

Medium har skrevet en grundig gennemgang af forskellige fortællemodeller, du kan læse her.

3.3 Artikel, lister, guider, analyser, nyheder

Ofte kan det hjælpe dig i gang med skriveriet, hvis du vælger en bestemt form på dit blogindlæg. På den måde er teksten allerede inddelt, og du skal “blot” finde ud af, hvilken rækkefølge dine pointer skal komme i.

Et blogindlæg behøver nemlig ikke at være en overskrift og så brødtekst afbrudt af nogle mellemrubrikker

Der findes andre former end h1-copy-h2-copy-h2-copy-h2-copy-slut.

Her er nogle af de mest anvendte strukturer:

Nogle gange er det bare sjovere og nemmere at skrive en guide eller liste. Det skaber også variation for læseren.

3.4 Hvor langt skal et blogindlæg være?

Som min chef altid siger: Det skal være så langt, som det skal være. 

Men det er jo ikke det svar, nogen af os søger, er det vel?

Den nyeste blogforskning siger, at et blogindlæg minimum skal være på 300 ord for ikke at blive straffet af søgemaskinerne og længere blogindlæg (mere end 1000 ord) generelt rangerer bedre end kortere blogindlæg.

Så: Tommelfingerreglen er minimum 300 ord. Men herudover må vi vist bare sige, at et blogindlæg skal være på det antal kloge og interessante ord, du har at sige om emnet.

Kapitel 4: Layout af dit blogindlæg

Skriveriet er sandsynligvis den mest omfattende del af at lave et blogindlæg, men layout af blogindlægget er også afgørende for den oplevelse, dine læsere får. 

Dit arbejde med layout af et blogindlæg har primært tre formål:   

    • Læsevenlighed: Er det behageligt og nemt for øjnene og hjernen at være læser på din blog?
    • Underholdningsværdi: Gør du den samlede oplevelse af din blog mere interessant og mindeværdig ved hjælp af grafisk materiale?
    • Delevenlig: Lækre grafiske elementer som formidler værdifuld viden (eksempelvis en infografik) er delevenlige og et godt redskab til at udbrede kendskabet til din blog. 

Hvordan du kan opnå ovenstående, skal vi se nærmere på nu. 

4.1 Vælg den rigtige skrifttype

Det vigtigste grafiske element på dit website er din skrifttype. En god skrifttype er ikke noget, man lægger mærke til, men det er ekstremt påfaldende og ødelæggende med en dårlig skrifttype til dit blogindlæg.

En god skrifttype til dit blogindlæg er en læsbar skrifttype. Den skal ikke være sjov eller vild, men behagelig for øjnene.

Lad os se nærmere på nogle af de kvaliteter, der kendetegner en læsbar skrifttype:

  • Sort på hvid: Sort tekst på en hvid baggrund. Det lyder kedeligt, men det virker og skaber et særdeles læsbart layout af dit blogindlæg. Hvis du vil eksperimentere med andre tekstfarver, skal du gøre det i overskrifter eller små fremhævede tekstelementer. Den bærende brødtekst skal være sort på hvid. 
  • På med fødderne: Når du skal finde en skrifttype til dit blogindlæg, skal du vælge én med serif. Serif er en fagterm, der ikke ringer en klokke hos mange andre end grafikere, men det betyder faktisk bare, at dine bogstaver har fødder. Et bogstav med fødder har sådan en lille streg nede i bunden af bogstavet, som er meget tydelig eksempelvis på et ‘l’ eller et ‘t’. Fødderne hjælper læserens øjne til at kunne adskille linjer af tekst og gør derfor læseoplevelsen behagelig/mindre anstrengende. Serif er især et must til brødteksten, i overskrifterne kan du godt eksperimentere med mere bombastiske skrifttyper uden fødder.
  • Gå efter ‘web fonts’: Nogle skrifttyper er velegnet til web. De kaldes ‘web fonts’ og er generelt kendetegnet ved et skarpt og klart udtryk, som øger læsevenligheden på skærme. Andre skrifttyper er bedre på print og er kendetegnet ved større mellemrum i deres design. Hvis den tekst kun være skal være online, skal du vælge en web font som Open Sans, Montserrat eller Helvetica.
  • Forskellige tykkelser: Du skal vælge en skrifttype, som er tilgængelig i forskellige ‘tykkelser’ eller ‘vægtklasser’, som det også kaldes. Du skal kunne bruge skrifttypen som ‘light’ og som ‘bold’ også gerne vægtklasser midt imellem. Forskellige tykkelser kan nemlig være en effektiv måde at differentiere tekst på og skabe overblik.

Vil du fordybe dig endnu mere i skrifttypernes forunderlige verden (som faktisk er super spændende), har Google et fremragende gratis learning center, du kan dykke ned i. 

Google har også et udvalg af gratis skrifttyper, du kan se lige her.

4.2 Brug overskrifter og punktopstillinger m.m.

En af de vigtigste hemmeligheder bag et velfungerende layout til dit blogindlæg er pauser.

  • Pauser
  • Pauser
  • Pauser

Pauser

Spøg til side, men den er faktisk god nok. Jo mere du kan bryde din tekst op i mindre, spisevenlige bidder, desto lækrere bliver livet for dine læsere.

Du skal undgå den fordømte wall of text, som giver åndenød bare af at kigge på den. 

Blandt de vigtigste redskaber, du kan bruge til at skabe naturlige pauser for dine læsere, er:

  • Overskrifter
  • Punktopstillinger
  • Billeder
  • Grafiske elementer som infografikker 
  • Fremhævede citater
  • Tekstbokse 

Og alle mulige andre greb, du har i dit CMS, som kan bryde teksten op.

4.3 Visuelt indhold til dit blogindlæg

Hvorfor skal du udstyre dit blogindlæg med visuelt indhold? 

BM-CMM-Infograffik-Web-4-12-2014indd_(1)

Du behøver heldigvis ikke have en in-house grafisk afdeling for at lave lækkert grafisk indhold til dit blogindlæg. 

Brug i stedet for redskaber som:

Canva

Selvom professionelle design-værktøjer som f.eks. Adobe Creative Suite-pakke er blevet markant billigere de seneste par år, kræver det stadig stor erfaring, hvis du skal tæmme et billedbehandlingsprogram som Photoshop. Det har Canva taget konsekvensen af og lavet et online design-værktøj “for alle os andre”. Det er let at bruge, og du kan vælge mellem en lang række skabeloner, der er optimeret til alt fra social media cover-grafikker til brochurer og plakater. Det hele fungerer som “drag’n’drop”. Du finder Canva her.

GIF'er

I de seneste par år er animerede GIF’er blevet et kulturfænomen på internettet, og du sikkert stødt på de små film med både nysende pandaer og dansende babyer i Facebook-feedet. Men vidste du, at du let kan lave dine egne? Der findes masser af gratis værktøjer. Et af de bedre finder du på imgflip.com

Her uploader du de billeder, din animation skal bestå af, arrangerer dem, indstiller hvor hurtigt billederne skal afspilles og downloader din færdige GIF. Du kan også uploade en stump video, der bliver konverteret til en GIF.

Infografikker

Infografikker handler om at omsætte indviklet information til illustrationer med grafik, diagrammer og ikoner, der er lette at aflæse for modtageren. 

Derfor er formatet også populært, og infografikker kan hjælpe din historie med at blive spredt viralt, fordi de er lette at dele på sociale medier. Men de er desværre også ressource- krævende at fremstille, fordi der både skal findes information, og det skal sættes op. 

Heldigvis findes der mange gode online værktøjer. På Piktochart kan du f.eks. vælge mellem mere end 100 forskellige skabeloner, som du kan bygge videre på og tilpasse med ikoner, billeder, diagram- mer og interaktive kort. Piktochart kan bruges gratis med visse begrænsninger, og du kan få adgang til alle funktioner for $24 om måneden.

Kapitel 5: Keywords til dit blogindlæg

Det er sjovest at drive en blog, hvis den bliver læst.

Og til det formål er keywords og søgemaskineoptimering et fuldstændigt afgørende redskab.

Når folk anvender søgemaskiner (såsom Google) bruger de keywords til at finde, hvad de leder efter, og hvis du kan bruge de samme keywords i dine blogindlæg, er der større chance for, at dine blogindlæg bliver fundet - og læst. 

Søgemaskineoptimering er en videnskab i sin egen ret, og vi kommer ikke omkring det hele her på siden (hvis du ønsker en grundig introduktion til søgemaskineoptimering, anbefaler jeg dette blogindlæg: Sådan arbejder du SEO ind i dit content marketing projekt).

Så i stedet for at prøve at sige en lille smule om det hele, vil det her blogindlæg i stedet for fokusere på to af de vigtigste SEO-opgaver, du har, når du skriver et blogindlæg:

  • Find keywords til dit blogindlæg 
  • Skriv keywords ind i dit blogindlæg på den rigtige måde 

Det skal vi se nærmere på nu.

5.1 Find keywords til dit blogindlæg

Der er mange måder at finde keywords, men lad os fokusere på to af de mest simple metoder.

Først og fremmest kan du begynde med at gå ind på Googles søgemaskine. Når du skriver et ord ind i søgefeltet, vil Google helt automatisk anbefale en række af de mest anvendte søgninger, hvor dit søgeord indgår. Du kan lade dig inspirere af Googles anbefalede søgninger, for de viser præcis, hvilke keywords brugerne anvender.

Et andet glimrende og gratis redskab er Answer the Public. Answer the Public er fremragende til at undersøge, hvilke spørgsmål brugerne stiller på Google og giver dermed et indblik i, hvilke keywords du skal bruge i dine blogindlæg.

Når du har fundet keywords, handler det om at placere dem på en søgemaskine-venlig måde i dine blogindlæg.

5.2 Skriv keywords ind i dit blogindlæg

Når du har valgt dine keywords, handler det om at få dem placeret i dit blogindlæg på en måde, så søgemaskiner har nemt ved at identificere, hvad dit blogindlæg handler om.

Vi anbefaler følgende:

  • Inkludér det primære søgeord i overskriften (H1). Jo før i overskriften, jo bedre. 
  • Inkludér det primære søgeord forrest i title tag og gerne også i metabeskrivelsen. Title tag bør maks være 60 tegn, mens metabeskrivelse ikke skal være længere end 160 tegn. Mål tegn ved at markere teksten i Google Docs og vælg tools → word count. (Se her, hvordan dit title tag kommer til at se ud i søgeresultaterne
  • Brug også det primære søgeord i minimum ét alt-tag (billed-teksten til Google) og brug også gerne det primære søgeord i URL’en. 
  • Nævn det primære søgeord minimum én gang i løbet af de første 100 ord. 
  • Brug gerne sekundære søgeord i dine underrubrikker (tagges med H2). Spred ellers dine sekundære søgeord ud i teksten på en naturlig måde. 
  • Sigt efter en “keyword density” på ca. 3-6 pct. Keyword density refererer til antallet af gange et bestemt keyword indgår i en tekst divideret med det samlede antal ord på den side. Nævnes keywordet 10 gange i en tekst på i alt 100 ord, så er keyword density altså 10 pct.

Konklusion: Du er klar til at skrive dit blogindlæg

Nu har du alt, hvad du skal bruge til at skrive dit blogindlæg:

  • Du har viden og ideen
  • Du kender din målgruppe
  • Du har valgt en struktur
  • Du har styr på layout af dit blogindlæg 
  • Du har dine keywords og du ved, hvordan de skal placeres i blogindlægget

Husk at alt øvelse gør mester, og der er ikke én rigtig måde at skrive blogindlæg på. Hav det sjovt med formatet, lær din målgruppe (endnu) bedre at kende og skriv om emner, du selv brænder for.

Læs mere om at skrive blogindlæg

Sådan skriver du bedre tekster med vores 14 skrivetips

Sådan skriver du skarpe blogindlæg med den journalistiske fortællesætning

Guide: Brug hv-spørgsmål til at skrive et effektfuldt blogindlæg

Og meget mere.

Billede af ebogen Sælg mere med LinkedIn med en download knap

Få tips og tricks til digital marketing i vores nyhedsbrev

Måske vil du også læse

disse indlæg om Blogging

Der er ingen kommentarer endnu.

Vær den første til at kommentere.