Her er 12 værktøjer, der booster din content marketing med kuratering

Få content marketing-guldkorn direkte i din indbakke

Her er 12 værktøjer, der booster din content marketing med kuratering

12-vaerktoejer_0De fleste har en eller flere i deres netværk, der altid deler de mest fantastiske artikler, de sjoveste videoer og de bedste infografikker.

For mange kan det virke uoverskueligt, at man med sin content marketing-indsats kontinuerligt skal henrykke sine modtagere, gøre dem klogere og løse deres problemer. Alt sammen med episk godt content, der kommer fra din hånd og er målrettet lige præcis den niche, du beskæftiger dig med. Og det er der ikke noget at sige til. Ingen kan være geniale hver eneste dag året rundt. Og når dit indhold skal være virkelig godt og gennemarbejdet, er det en næsten umulig opgave at producere nok content til, at du løbende kan være en interessant samtalepartner for din målgruppe på sociale m

edier og i dit nyhedsbrev.


Sådan fungerer kuratering af indhold

Heldigvis har du som content marketeer et uhyre stærkt kort på hånden. Kuratering af indhold er en ofte overset men ikke desto mindre kraftfuld taktik, der løfte din content marketing-strategi og gøre dig endnu mere interessant for din målgruppe.

Kuratering af indhold fungerer lidt som et kunstmuseum. Der findes masser af kunst i verden. Noget af det er godt. Meget af det er skidt. Det er kuratorerne på museets opgave at finde frem til de bedste værker og formidle kvaliteterne og til museets gæster, så de får en rigtig god, udfordrende og lærerig oplevelse.

Derfor skal du kuratere

Det samme kan du gøre. Adgang til information er ikke længere noget privilegium for den moderne internetbruger. Det er til gengæld adgangen til det bedste indhold, der står ud fra mængden, løser problemer og henrykker modtageren. Find det gode indhold, berig det med din egen indsigt, og del det rundhåndet med dine modtagere. Gør du det godt, vil de elske dig for det, og dine medier bliver en one-stop-shop til kvalitetsindhold om netop din niche. Du positionerer dig samtidig som thought leader indenfor dit felt, og efterhånden som du får læst og sorteret godt og skidt indhold, bliver du også meget, meget klogere undervejs.

Sådan gør du

Men med internettets overflod af blogindlæg, videoer, infografikker og statusopdateringer – hvordan finder ud så selv frem til cremen af cremen? Her på Brand Movers læser vi selv en masse indhold hver dag om content marketing og deler det bedste med vores netværk. Og med tiden har vi fundet frem til en lang liste af gode værktøjer og ressourcer, der gør jagten på det gode indhold meget lettere.

Og den liste vil vi selvfølgelig hjertens gerne dele med dig. Her er 10 uundværlige kilder til kuratering af indhold.

1. Hold styr på dit indhold

Du bliver nødt til at have et værktøj, der kan hjælpe dig med at gemme og holde styr på alt det indhold, du snasker i dig og vil dele med dit netværk. Det vil du hurtigt finde ud af, når du først går i gang. Brug f.eks. tjenesten Pocket, der har apps til både desktop, iPad, iPhone og Android. Som navnet antyder er Pocket en virtuel lomme, hvor du kan gemme alt det, du finder rundt omkring på nettet. Du skal bare kopiere linket ind i programmet. Pocket har flere fordele:

  • Du får gemt alle alt det bedste indhold et centralt sted
  • Du kan let kategorisere alt indholdet med tags
  • Pocket gemmer ikke bare linket men også indholdet. Desuden skræller den alt andet end indholdet væk, hvilket giver en meget bedre læseoplevelse, end du får på de fleste hjemmesider.
  • Endelig synkroniserer Pocket indholdet på tværs af alle dine enheder. Derfor kan du gemme et blogindlæg på computeren, læse halvdelen i frokostpausen på din smartphone og læse den færdig i sofaen derhjemme på din iPad.

2. Publicer smart på alle dine sociale profiler

Tjenesten Buffer

Der findes et hav af tjenester, der kan hjælpe dig med at poste det indhold, du har kurateret, på tværs af alle de profiler, du har på sociale netværk. Prøv f.eks. Buffer, der forbinder alle dine konti og lader dig dele med det samme eller efter en fast publiceringsplan. Med en publiceringsplan er du sikker på ikke at overfylde dine feeds og kan planlægge publicering langt ud i fremtiden, så du ikke skal være over dine sociale profiler hele tiden. Du får endda hjælp til at vælge de tidspunkter på dagen, hvor det er bedst at dele dine links. Endelig giver Buffer dig adgang til en masse statistik, der fortæller, hvordan dit kuraterede indhold klarer sig.

3. Følg interessante profiler på sociale netværk

Er du mest til Facebook, LinkedIn, Twitter, Google+, Pinterest eller noget helt sjette? Uanset hvad, er der rigtig gode chancer for, at der på dit foretrukne sociale netværk er masser af ligesindede, der dyrker de samme nicher, som du gør. Find frem til de mest interessante profiler, og følg dem. Et stort og godt digitalt netværk hjælper dig både med at kunne markedsføre dit eget indhold, og – som du kan læse længere nede i indlægget – findes der masser af tjenester, der kan hjælpe dig med at sætte system i alt det indhold, dit netværk deler. Derfor skal du ikke være bange for at følge for mange forskellige, hvis de bare er interessante nok.

Pro tip: Vidste du, at du kan gemme opdateringer på Facebook, som du gerne vil læse senere? Læs, hvordan du gemmer indhold på Facebook her.

4. Nyhedsbreve fra din niche

Efterhånden som content marketing finder sin vej ind i flere og flere brancher, kommer der også mange rigtig gode nyhedsbreve fra både virksomheder, brancheorganisationer og andre medier, der beskæftiger sig med det samme område, som du gør. Tilmeld dig de mest interessante. Husk også eventuelle konkurrenters. Der kunne være et par tips eller to, som du kunne lure af.

Pro tip: Nyhedsbreve har en tendens til at hobe sig op i din mailboks. Og det er ikke ligefrem en endnu mere overfyldt postkasse, man har brug for. De fleste email-klienter kan sættes op til at filtrere emails, når de lander i din indbakke baseret på regler, du sætter op. Lav en særlig mappe til nyhedsbreve, så de ikke fylder din indbakke, og gennemgå mappen for interessante historier, når du kuraterer.

Du kan også bruge tjenesten Unroll.me. Kort fortalt hjælper Unroll.me dig med at holde styr på dine tilmeldinger, og tjenesten giver dig en samlet brugerflade, hvor du kan til- og framelde alle dine nyhedsbrevs-abonnementer. Når du tilmelder dig og kobler din email-konto til tjenesten, gennemsøger Unroll.me din indbakke for tilmeldinger til nyhedsbreve. Listen er garanteret længere, end du troede. Og du kan nu let sørge for, at du abonnerer på de nyhedsbreve, der er gode. Desuden giver Unroll.me dig mulighed for at få samlet alle nyhedsbreve i én daglig email. Det giver struktur og overblik.

5. BuzzSumo

BuzzSumo

BuzzSumo samler og analyserer indhold på nettet og lader dig finde frem til det bedste baseret på, hvor mange delinger det har fået. Værktøjet er genialt til at finde frem til nyt indhold. Men det er også et rigtig godt værktøj, når du skal generere nye ideer til dine egne blogindlæg og finde frem til indflydelsesrige personer i din niche.

6. SmartBrief

SmartBrief

Hvis du alligevel får for meget af nyhedsbreve, skulle du overveje et abonnement på SmartBrief. SmartBrief tygger sig igennem tusindvis af kilder og kategoriserer de bedste historier i 13 overordnede emner som fx business, finans, tech, fødevarer og transport. Du vælger selv, hvilke emner du er interesseret i og modtager skræddersyede nyhedsbreve, der passer lige til dine interesser.

7. LinkedIn Pulse

LinkedIn Pulse

Som vi tidligere har skrevet om her på bloggen, er LinkedIn gået all in på content. 
LinkedIn Pulse samler de bedste historier baseret på, hvem du følger på LinkedIn og dine interesser. Historierne bliver sendt til dig på email, og du finder dem også i dit feed sammen med opdateringer fra dine kontakter. Prøv også at hoppe til kanaler, hvor du kan browse gennem specifikke emner.

8. News.me

News.me

Der findes efterhånden en hel del tjenester, der kan vise dig det indhold, der til enhver tid bliver delt mest i dit netværk på sociale medier. Et af værktøjerne hedder News.me, der hver dag samler de mest delte historier fra dit netværk på Twitter og Facebook og sender dem til dig på email. Fordi udvalget af historier er baseret på dit netværk, bliver disse emails en afspejling af, hvad folk i dit netværk finder mest interessant, hvilket selvfølgelig er en rigtig god indikator på, at du har her har noget indhold, der passer perfekt til din målgruppe.

9. Swayy

Tjenesten Swayy

Når du opretter en konto på Swayy, bliver du bedt om at angive dine interesser baseret på det indhold, du har delt på Twitter og Facebook. Swayy præsenterer dig nu for det mest interessante indhold – og lader dig kuratere indholdet og publicere det direkte på de sociale netværk, som du har forbundet til tjenesten. Desuden giver Swayy dig adgang til en side, hvor du kan se statistik over, hvordan det indhold, du selv har delt, bliver modtaget af din målgruppe.

10. Digg

Tjenesten Digg

Digg kalder selv deres service for internettets forside. Ikke desto mindre ligner tjenesten noget, vi har set før. Men det skal ikke ligge Digg til last. Her har du også mulighed for at gå på opdagelse i det mest populære indhold fra internettet lige nu, og du kan gøre det både via din computer, iPhone eller Android-telefon. Desuden lader Digg Deeper dig dele indhold med dig netværk, ligesom du også her kan se, hvad der netop nu bliver delt mest samme sted.

11. Prismatic

Prismatic

Prismatic er endnu en tjeneste, der viser dig, hvad der er hot i dine sociale netværk lige nu. Når du har logget ind, viser tjenesten dig, hvilke kanaler eller emner, der er populære blandt dine kontakter på de sociale netværk, du har forbundet med Prismatic. Du kan desuden gemme indhold, der skal læses senere og følge andre Prismatic-brugere.

12. Genbrug dit kuraterede indhold til at skabe fantastisk content til din blog

Vi har gemt det bedste tips til sidst. Når du først har kurateret gennem noget tid, vil du hurtigt opdage, at det indhold, du deler, kan pakkes og kategoriserer i underemner. Brug derfor dit kuraterede indhold til f.eks. at lave lister over de bedste artikler om et bestemt underemne, og publicer det som indlæg på din blog. Det er en god service for din målgruppe, guf for dit nyhedsbrev og juice til din SEO-indsats.

Kommentarer

Populære indlæg