10 content marketing-trends, du skal holde øje med i 2015

Få content marketing-guldkorn direkte i din indbakke

10 content marketing-trends, du skal holde øje med i 2015

Sådan skal din content-strategi se ud i 2015Mange markedsføringseksperter har taget et kig i krystalkuglen og er kommet med gode bud på, hvilke tendenser vil vi se indenfor content marketing i 2015.

Et af de mest interessante indlæg, som vi er stødt på, er skrevet på Inc. af John Hall, CEO og Co-founder af Influence & Co. Han har bl.a. talt med eksperter fra medier, brands og organisationer for at give et bud på, hvad vi kan forvente os af content marketing i 2015. Det, der gør det interessant er, at han skærer ind til benet af ti forskellige tendenser og ser det i et perspektiv, der er interessant for virksomheders beslutningstagere. De kan derfor fungerer som en guide, når du skal planlægge din content marketing-strategi for 2015.

I indlægget her bliver de seks mest interessante punkter fra John Halls indlæg uddybet. Det John Hall overordnet har fundet frem til er at content-produktion i højere grad er et samarbejde mellem forskellige interessenter, og samtidig er der stor vægt på, at brugere kan identificere sig med både content og brand. En anden generel tendens er, at vi skal være mere alsidige i vores content-produktion - blogindlæg er ikke nok, hvis man for alvor skal skille sig ud. Din content-strategi skal i 2015 bestå af både tekst, billeder, videoer og lyd.

Her får du de øverige seks punkter uddybet.

1. Der vil ske en stigning i antallet af platforme for nichemedier

I 2015 vil virksomheder begynde at gå til medievirksomheder for at nyde godt af de ekspertiser, som journalister, redaktører og tv-udbydere kan tilbyde. Det er grundlægger af Content Marketing Institute, Joe Pulizzis, bud på den største content marketing-tendens i 2015. Det skyldes, at mange markedsføringsfolk traditionel ikke er så stærke til storytelling, hvilket bliver en mere og mere central kompetence, når man skal skabe engagerende content. Joe Pulizzi mener også, at mange flere brands vil købe content-platforme i stedet for at bygge dem. Et eksempel er Yahoo, der i år købe Brightroll, som er en platform for reklamevideoer. 

2. Ansatte og kunder vil blive en del af processen, når der skal skabes content

Jay Baer, direktør hos Convince & Convert, mener, at 2015 vil blive året, hvor content bliver skabt gennem samarbejde – både med hjælp fra ansatte og kunder. Vi vil se en decentralisering af content-produktionen - f.eks. content-indsatser, der inkluderer alle i virksomheden og ikke kun markedsføringsafdelingen. Jay Baer mener også, at flere og flere content-initiativer i fremtiden vil være baseret på brugergenereret indhold, der vil blive benyttet som et reelt strategisk greb, mener Jay Baer. Så de bedste content ressourcer ligger måske lige under din næse i form af dine ansatte eller dine kunder.

3. ‘Content marketing’ og ‘multimedie’ bliver to ord, der hænger sammen

I 2015 kommer vi til at se flere virksomheder, der anvender mange forskellige typer medier i deres content marketing-indsats - f.eks. med både videoer, lyd og slideshows. Fordi der kommer mere og mere content marketing i takt med at disciplinen vokser, bliver det sværere at skille sig ud fra sine konkurrenter. Dave Kerpen, CEO hos Likeable Locals, tror, at podcasts vil blive mere mainstream i takt med at serieformater bliver mere populært. Han pointerer også, at video stiger i popularitet på bl.a. Facebook og LinkedIn, og det vil motivere flere til at integrere video i virksomhedens content marketing-strategi.

4. Meget mere lokalt content

For virksomheder som f.eks. restauranter, der i høj grad er afhængige af lokale kunder, vil meget lokalt orienteret indhold (på engelsk: hyperlocal content) blive et populært og effektivt redskab. Det mener Ryan Buckley, co-founder af Scripted. Ideen er at producere content, som er skrevet af en person, der bor i et bestemt område. Det kan være svært at arbejde med denne teknik, fordi det ofte kræver arbejde både at rekruttere forfatterne og bearbejde deres indhold, men det kan tilgengæld også være uhyre effektivt. Og elsker Google indhold, der er meget lokalt.

Et eksempel på meget lokalt indhold er West Seattle Blog, hvor lokale skriver om bl.a. nyheder, kriminalreporter, trafikvarslinger og anmeldelser af shopping og spisesteder - alt sammen fra Vest Seattle. Det skaber på den måde helt unik værdi til en meget specifikt målgruppe.

5. Det visuelle bliver mere og mere vigtigt

Co-founder af bl.a. KISSmetrics, Neil Patel, mener, at vi med fordel kan gøre vores content endnu mere visuelt i 2015 - det skal bryde rammen sammenlignet med f.eks. mere simple infografikker. Neil Patel foreslår, at vi giver vores content en wow-effekt ved at anvende f.eks. 3D-infografikker eller animerede infografikker.

6. ”Storymonials” vil være et nyt, centralt redskab for brands

Ifølge Oscar Garcia, CEO hos Chamber of Commerce Mountain View, vil korte videoer og kunde-“storymonials” - altså kundehistorier - blive et værdifuldt redskab til at fortælle en virksomheds historie og skabe en stærk brandoplevelse. Det kan være med til at skabe en unik oplevelse for den enkelte bruger, hvor den personlige fortælling er i fokus, således det menneskelig perspektiv kan øge identifikationen mellem bruger og brand. Målet er at øge engagementet og båndet mellem kunder og virksomhed.

Vil du læse mere om forudsigelser for content marketing i 2015, så kan indlægget her være nyttigt

Du kan læse hele indlægget og alle John Halls to forudsigelser her

Originalt billede: Mario Antonio Pena Zapatería / Flickr 

Kommentarer

Populære indlæg