8 vindende strategier for overskrifter – og psykologien bag dem

Stine Andersen

I gennemsnit vil otte ud af ti læse din overskrift, mens kun to ud af dem vil læse resten. Derfor er dine overskrifter afgørende, når du prøver at påvirke dine modtagere. Jo bedre en overskrift, jo større chance er der for, at dit indhold bliver læst.

Courtney Seiter har gravet sig igennem al den research, hun kunne finde omkring, hvordan du skaber overskrifter, der bliver læst og delt på de sociale medier. Vi har samlet de mest interessant pointer her.

1. Overraskelse

Hvis du kan præsentere noget, så det er uventet – f.eks. ved at bryde et mønster – kan det hjælpe dig til at få opmærksomhed. Du skal dog være opmærksom følgende: Overraskelse fanger vores opmærksomhed – interesse fastholder den.

Hvorfor virker det? Overraskelser er mere stimulerende for os. Tilfredsstillelsescenteret i vores hjerne bliver stimuleret mere ved uventede behagelige ting kontra forventede behagelige ting.

2. Spørgsmål

De mest virkningsfulde spørgsmål i overskrifter er dem, som læseren kan sympatisere med, relatere til eller gerne vil have svar på.

Hvorfor virker det? Spørgsmål er særligt virkningsfulde, fordi det sætter gang i vores nysgerrighed. Faktisk bliver vores hjerne stimuleret blot ved at se et spørgsmål.

3. Nysgerrighed

Nysgerrighed kræver, at vi har en smule forhåndsviden – vi er ikke nysgerrige omkring ting, vi overhovedet ikke ved noget om på forhånd. Men vores nysgerrighed vokser i takt med vores viden: Jo mere vi ved, jo mere vil vi vide. Skab derfor overskrifter med interessant, men ufuldendt information, som på billedet herunder.

theylaughed

Hvorfor virker det? Hvis vi opdager et hul imellem, hvad vi ved, og hvad vi gerne vil vide, får vi en følelse af afsavn. Det får os til at opsøge den manglende viden.

4. Negative ord

Positive superlativer, som f.eks. "bedst" og "størst", kan være effektive i overskrifter. Men det har vist sig, at negative superlativer kan være endnu mere effektive.

Hvorfor virker det? Positive superlativer er blevet en kliché pga. overforbrug. Negative superlativer er mere spændende, fordi de kan være uventede og dermed overraskende. F.eks. kan negativt ladede ord, som ”stop”, ”undgå” og ”gør ikke”, udløse vores usikkerhed.

5. Sådan-gør-du

Sådan-gør-du overskrifter har altid været populære, men du kan stadig optimere dem ved at gøre dem mere specifikke. F.eks. kan ”Sådan bliver du bedre til at organisere din dag” konkretiseres til ”5 minutters guide til hvordan du organiserer din dag og får mere fokus og produktivitet”.

Hvorfor virker det? Vi vil alle sammen blive klogere og bedre. Men samtidig er vi ved at drukne i information, og her kan sådan-gør-du guides hjælpe os til at få overblik og kontrol.

6. Tal

En undersøgelse foretaget af Conductor har vist, at læsere næsten altid foretrækker overskrifter med tal – uanset, hvilken type content, der er tale om. Og jo større tallet er, jo mere spreder postet sig.

Hvorfor virker det? Vi elsker forudsigelighed og hader uvished, og derfor fungerer tal i overskrifter godt. Tal kan hjælpe med at afstemme vores forventninger, så vi ved lige præcis, hvad vi får.

7. Referencer til læseren

Du laver referencer til læseren ved at bruge ordet ”dig” eller ved direkte at implicere din målgruppe i din overskrift. Du kan f.eks. gøre som copywriteren Mel Martin: ”Til golfspillere som er næsten (men ikke helt) tilfredse med deres spil – men ikke kan finde ud af, hvad de gør galt”.

Hvorfor virker det? Ved at referere til læseren føler denne sig med det samme set. Det skaber opmærksomhed, fordi vores hjerne konstant er fokuseret på problemløsning. Så hvis du er den præcis målgruppe for overskrifter vil din hjerne med det samme tænke: Hey, det er jo til mig!

8. Konkrethed

En af de ting, som klæber til vores hjerne, er konkrethed – så brug hellere specifikke fakta end brede konklusioner. Alt, der bidrager til øget konkretisering, er værdifuldt, f.eks. tal, navne, beskrivelser, titler, eksempler, projekter eller resultater. Dog er de allerbedste fakta dem, som skaber billeder i dit hoved.

Hvorfor virker det? Konkrethed appellerer til vores trang til at vide, hvad vi får, når vi klikker på et link. Det er af samme grund, at vi foretrækker tal.

Interessant udvikling

Upworthy er verdensmestre i at lave overskrifter, der får indhold til at gå viralt. De har i lang tid, med stor succes, anvendt overskrifter, der spillede på nysgerrighed. For nylig har de dog erfaret, at de overskrifter, der nu performer bedst, er dem, som fortæller præcist, hvilket indhold du får. Læs om udviklingen her.

Du kan læse hele Courtney Seiters blogpost her.

New call-to-action

Få tips og tricks til digital marketing i vores nyhedsbrev

Der er ingen kommentarer endnu.

Vær den første til at kommentere.