Sådan vælger du indhold til LinkedIn

Pernille Uhd Kristiansen

At kreere indhold kan være en seriøs udfordring for virksomheder. Du skal være idérig, kreativ, kende din målgruppe, kunne skrive, filme eller optage lyd og have et sted at publicere.

Desværre er selve produktionen langt fra den eneste hurdle, du skal over, når du har med indhold at gøre. Når først et stykke indhold er publiceret, står du nemlig straks over for næste udfordring. Distribuering.

Et sted, som er værd at overveje, er LinkedIn. LinkedIn er nemlig ikke kun et oplagt sted at netværke, det er også et fremragende sted at dele indhold og derigennem øge både antal af følgere, trafikken til dit site, indflydelse i markedet og i sidste ende potentielt også salg.

Billede af ebogen Sælg mere med LinkedIn med en download knap

Men. LinkedIn bliver aldrig en ubetinget succes, hvis du uden omtanke kaster alt dit indhold ud på mediet.

Nogle stykker indhold egner sig bedst til det hurtige 100-meter-løb og er dermed bedre egnet til distribuering på medier, hvor folks besøg har en hurtigere karakter – hvilket typisk gælder på Facebook og Snapchat. Mens andet indhold virker godt på den lidt langsommere (eller mere tålmodige) LinkedIn-bane, hvor besøgende oftere er klar på tungere og mere fagligt indhold.

Læs her i hacket, hvordan du gør.

Sådan vælger du indhold til Linkedin

Først og fremmest: I dit arbejde med distribuering på LinkedIn (og på alle andre medier) skal du sørge for at vælge det rigtige indhold – det vil sige det indhold, som matcher det, dit publikum leder efter, når de er på LinkedIn.

Typisk vil det være indhold, som har en faglig relevant krog, så det virker berigende og lærerigt for modtageren.

Eksempel: Har du skrevet blog-indlægget ‘5 trends du ikke kommer uden om i it-branchen’, og er din modtager fra it-branchen, så vil dette stykke indhold med al sandsynlighed klare sig bedre på LinkedIn, end det vil på Facebook, hvor publikum typisk søger underholdning.

Fokusér i udvælgelsesprocessen på:

  • Dine 1st connections. Når du publicerer et opslag på LinkedIn, får dine 1st connections det vist i deres feed. Hvis de liker, kommenterer eller deler dit opslag, får deres 1st connections det vist i deres feed, og på den måde kommer dit indhold længere ud. Sørg derfor for at vide, hvad du skal vide om dine 1st connections – f.eks. at de er i it-branchen, at deres virksomhed holder til i hovedstadsområdet, at de er konsulenter og mellemledere eller at de interesserer sig for efteruddannelse. Og vælg så indhold baseret på den viden.
  • Billeder og video. På LinkedIn får opslag med billeder i gennemsnit 98% flere kommentarer end opslag uden billeder og opslag med video får i gennemsnit fem gange så mange kommentarer, og som nævnt ovenfor betyder kommentarer, at dit indhold når bredere ud. I forbindelse med ‘5 trends du ikke kommer uden om i it-branchen’, kan du sikkert finde et relevant og eller sjovt billede på et af de mange sites med gratis billeder eller du kan optage en video der relaterer sig til dit content.
  • Mobiloptimering. 57% af alle visninger på LinkedIn er fra mobilen. Derfor er det vigtigt at sørge for, at det content du publicerer er optimeret til visning på mobil. Det gælder både dit billede eller video, men også det content du linker til. Derfor tjekker du selvfølgelig også, at blog-indlægget om de fem it-trends er optimeret efter til visning på mobil. 
  • Analyse og optimering. Har du en premium-profil, giver LinkedIn adgang til statistisk viden, som du kan bruge til at optimere dit indhold. Du kan f.eks. få oplyst antal visninger i tidsperioder (og dermed, hvornår det er bedst for dig at publicere), hvilke specifikke forbindelser der har liket og kommenteret dit opslag (er det mellemlederne, der læser med, eller er de nyansatte i it-afdelingerne også interesserede?) og demografiske oplysninger som industri, job, geografisk område og fra hvilken type enhed, publikum har tilgået dit indhold.

Når du har valgt, hvilket stykke indhold du vil sende afsted, kan du vælge at publicere på din virksomhedsprofil, dine private profil (eller en kollegas profil og dermed nå endnu bredere ud) og/eller i en relevant gruppe. Jo flere steder, jo længere når du ud.

Men husk relevansen. Ingen kommer til at elske dit indhold, hvis du trækker det ned over hovedet på dem.

Med det sagt er du nu klar til at distribuere dit indhold på LinkedIn. Du skal bare vælge det rigtige indhold, hvilket du gør ved at fokusere på:

  • Dine 1st connections
  • Billeder og video i opslag
  • Mobiloptimering
  • Analyse og optimering

God fornøjelse – vi ses på LinkedIn.

Hey! Hvis du vil hjælpe dit opslag ekstra på vej, kan du vælge at sponsorere det. Vi viser dig hvordan i dette hack.

New call-to-action

Få tips og tricks til digital marketing i vores nyhedsbrev

Måske vil du også læse

disse indlæg om Social media

Der er ingen kommentarer endnu.

Vær den første til at kommentere.