Sådan sponsorerer du indhold på LinkedIn

Få content marketing-guldkorn direkte i din indbakke

Sådan sponsorerer du indhold på LinkedIn

I begyndelsen af 2016 var der 1,7 millioner oprettede danske LinkedIn-profiler. Det vil sige, at lige omkring to tredjedele af den samlede danske arbejdsstyrke, og dermed de influencers og beslutningstagere som du gerne vil have fat på, befandt sig på netop dette medie.

Samtidig viser en undersøgelse fra Hubspot, at syv procent af alle nyoprettede europæiske LinkedIn-profiler er enten danske, norske eller svenske, så antallet af danske profiler er altså stigende. 

En stor del af både personerne bag de nuværende og de kommende profiler er selvfølgelig personer, som du gerne have fingre i.

Men det vil alle de andre desværre bare også, og derfor kan du i nogle tilfælde blive nødt til (og drage stor fordel af) at give dit indhold et ekstra skub med på vejen i form af et sponsorat.

Sponsorater på LinkedIn lader nemlig dit indhold poppe op lige for snuden af det publikum, som du gerne vil snuses op af – og ikke kun dem, der allerede følger din side.

I det følgende guider vi dig igennem opsætningen af sponsorerede opslag.

Lad os tage et tænkt eksempel. Du arbejder med efteruddannelse af ledere og har skrevet e-bogen ‘7 måder at opbygge troværdighed som ung leder’. E-bogen kan downloades gratis på din hjemmeside, og nu vil du gerne have, at den får den opmærksomhed, du synes, den fortjener. Derfor har du besluttet at give den et ekstra skub med på vejen.

Du lægger ud med at logge ind på ‘Campaign Manager og vælger ‘Create Business Account’ i drop down menuen øverst. Herefter vælger du valuta og tilføjer betalingsinformationer. Så er du klar til at kickstarte dit sponsorat:

  1. Start med at skrive dit opslag på din LinkedIn Company Page (du kan kun sponsorere opslag, som ligger på virksomhedssider) og tilføj et link til den side, som e-bogen kan hentes fra.
  2. Gå til Campaign Manager-forsiden og klik på ‘Create new campaign’.
  3. Vælg ‘Sponsor an update’ og klik på ‘next’.
  4. Navngiv din kampagne – giv den et navn, som beskriver både formål og målgruppe, så du i fremtiden nemmere kan overskue dine forskellige kampagner og holde dem adskilt.
  5. Vælg det opslag, du vil sponsorere fra listen i sektionen ‘Which updates do you want to sponsor?’ og tryk ‘Next’ for at komme i gang med at udvælge din målgruppe.

Vælg målgruppe

For at undgå at smide penge efter et projekt og så alligevel ende hos det helt forkerte publikum, skal du i sponsorerede opslag ud fra forskellige kriterier definere, hvilket publikum du vil ramme. Med e-bogen ‘7 måder at opbygge troværdighed som ung leder’ er du på jagt efter yngre ledere, og det er derfor oplagt at målrette dit opslag mod stilling og alder. Men du kan også vælge ud fra for eksempel industri, virksomhedsstørrelse, geografisk område eller efter, om personen følger din side eller ej.

Sæt dit budget

Når du har valgt opslag og målgruppe, skal du beslutte, hvor langt ned på kistebunden du er villig til at grave. Altså om du vil bruge 500 eller 5000 kroner.

  1. Begynd med at vælge om du vil afsætte et max beløb pr. dag, eller om du vil betale pr antal klik, downloads eller visninger.
  2. Vælg herefter, hvor lang tid dit sponsorat skal løbe.
  3. Sæt dit max budget (som qua punkt 1 bliver afgørende for længe din kampagne løber)

Derefter får du et estimeret bud på, hvor mange personer dit opslag vil nå ud til. Og først når du klikker på ‘Save changes’ er dit opslag på vej mod dit drømmepublikum.

I forhold til pris skal du have in mente, at LinkedIn har fastlagt en minimumspris, som er baseret på dit valg af kampagne, altså om du har valgt ‘pr. klik’ eller ‘pr. download’, eller om du har valgt et dagsbudget eller et periode budget.

Minimumspriser:

  • 2 dollars pr. klik, download eller visning.
  • 10 dollars pr. kampagne pr. dag

Sidste VIGTIGE trin

Men – selvfølgelig er der et men – bare fordi du nu har hjulpet dit indhold ekstra på vej, er det ikke ensbetydende med, at du er færdig. Nu er det nemlig tid til optimering.

  • Gå til din ‘Campaign Manager’
  • Vælg ‘Sponsored Updates’ i drop down menuer ‘Your Campaigns’. Her kan du se, hvordan dit sponsorat performer og tilpasse i forhold til både budget og målgruppekriterier.

Bum. Nu er det bare at komme i gang med at sponsorere, så dit fantastiske indhold kan nå endnu bredere ud.

For at sponsorere dit indhold på Linkedin skal du altså:

  1. Gå til din virksomhedsside på LinkedIn
  2. Oprette en kampagne
  3. Vælge sponsoreret opslag
  4. Opsætte målgruppekriterier
  5. Fastlægge dit budget
  6. Og huske at optimere, når først dit sponsorat er igang.

God fornøjelse.

Og hey! Hvis du ikke ved, hvilket indhold du skal vælge at distribuere på LinkedIn, så læs med her i hacket, hvor vi guider dig gennem udvælgelsen.


cchacks.jpgDette er Clever Content Hack nr. 35. Clever Content Hacks er en serie af blogindlæg fra Brand Movers, der hjælper dig med at skabe de bedst mulige marketing-resultater.




Bliv clever content hacker

Kommentarer