Sådan skriver du en god meta-beskrivelse til blogindlæg

Få content marketing-guldkorn direkte i din indbakke

Sådan skriver du en god meta-beskrivelse til blogindlæg

Hvor meget energi bruger du på meta-beskrivelsen (også kaldet meta description), når du har skrevet et blogindlæg? Sikkert ikke ret meget. Mange ved faktisk ikke, hvad en meta-beskrivelse til blogindlæg er, og endnu flere har ikke forstået, hvorfor det er uhyggeligt vigtigt at få dem til at sidde lige i skabet hver gang. Selv om det ikke umiddelbart lyder spor sexet. Hvorfor kommer vi tilbage til.

meta-beskrivelse-kode-eksempel.png

Et eksempel på en meta-beskrivelse.

En meta-beskrivelse er et lille stykke kode med en tekst, der beskriver, hvad den enkelte side på et website handler om. Koden er skjult for den besøgende på hjemmesiden. Men det er for eksempel ofte meta-beskrivelsen, der bliver vist under titlen, når dit website optræder i søgemaskinernes resultater. Og netop derfor vil det have en afgørende betydning for, om en bruger vælger at besøge dit website frem for dine konkurrenters.

meta-beskrivelse-google.png

Desuden bruger flere sociale netværk også meta-beskrivelsen, når et stykke indhold bliver delt. Og hvorfor skulle du ikke gøre, hvad du kan for at se godt ud, når du dukker op i feedet på Facebook? (Se, nu blev det mere sexet, ikke?)

Sådan skriver du en god meta-description

Meta-tagget skal nemlig være en slags salgstale for dit indhold. Men der skal ikke været noget salgsgas. Beskrivelsen skal være fokuseret og præcis. Og den må for alt i verden ikke love mere, end dit blogindlæg kan holde.

1. Du skal opfordre til handling

Hvordan er det nu, du skriver teksten til en call-to-action? Nemlig, du bruger opfordringer til brugeren om at gøre nogetbetemt. Og det er præcist det, dine meta-beskrivelser også skal gøre. Tænk derfor på dem som calls-to-action, og brug imperativer som “Lær hvordan …”, “Find ud af …” eller “Opdag hvorfor …” først i beskrivelsen.

Lad os tage et eksempel: Du har skrevet et blogindlæg, der handler om, hvordan man vælger det rigtige type kattemad. Indlægget har du skrevet for en webshop, der sælger foder til kæledyr. Du skal nu til at skrive meta-beskrivelsen. Den kan du passende indlede med ordene “Lær hvordan …”, fordi indlægget uddanner læseren.

2. Giv brugeren en god og konkret grund til at klikke

Ingen brugere klikker på dit resultat, bare fordi du beder dem om det. Du skal give dem en rigtig god grund.

Derfor skal din opfordring til handling fra punkt 1 følges op med en konkret fordel, brugeren får, hvis han eller hun klikker. Her er det vigtigt, at der virkelig også er dækning for det, du lover, når brugeren klikker sig videre til dit website. Det nytter for eksempel ikke, at du lover brugeren den ultimative guide til et eller andet, hvis der kun er tale om en checkliste.

Eksempel: Vi kan nu fortsætte vores meta-beskrivelse fra eksemplet ovenfor og skrive “Lær hvordan du skal vælge kattemad, så det passer til kattens alder, helbredstilstand, størrelse m.m.”

3. Brug dit primære keyword – uden at keyword-stuffe

Du skal bruge dit primære søgeord i meta-beskrivelsen. Google og de andre søgemaskiner bruger ikke meta-beskrivelsen som en faktor for, hvordan et website skal rangere. Men ordene i meta-beskrivelsen bliver fremhævet med fed, hvis de er blandt de ord, en bruger har søgt efter.

Hvis dine primære søgeord er med i meta-beskrivelsen, vil det derfor få dit resultat til at se relevant ud for brugeren.

Eksempel: I eksemplet med blogindlægget om kattemad, har du identificeret dine primære søgeord som “vælge kattefoder”. Derfor ændrer du meta-beskrivelsen fra før en smule og bruger “kattefoder” i stedet for “kattemad”: “Lær hvordan du skal vælge kattefoder, så det passer til kattens alder, helbredstilstand, størrelse m.m.”

4. Hold meta-beskrivelsen kortere end 155 tegn.

Generelt skal du holde din meta-beskrivelse under 155 tegn inklusive mellemrum. Ellers forkorter Google din tekst, og den manøvre slipper du helt sikkert bedre fra selv at udføre.

Opsummering

Ok. Meta-beskrivelser er måske stadig ikke decideret sexede. Men du har forhåbentlig fået en rigtig god idé om, hvorfor de ikke desto mindre er VIRKELIG vigtige.

  • Den bestemmer nemlig, hvor meget organisk trafik, du får. Meta-beskrivelsen gør hverken fra eller til i forhold til, hvordan du rangerer hos Google. Men det er afgørende for, om en bruger vælge at klikke på dit resultat frem for konkurrentens.
  • En god meta-beskrivelse opfordrer brugeren til at udføre en handling,
  • … og det giver brugeren en rigtig god grund til at klikke på netop dit resultat
  • Du skal bruge dine primære søgeord i meta-beskrivelsen, fordi de bliver markeret med fed i resultaterne, hvis en bruger har søgt efter dem.
  • Og så skal din meta-beskrivelse være under 155 tegn for at være sikker på, at Google viser hele teksten.

God fornøjelse med hacket.


cchacks.jpgDette er Clever Content Hack nr. 9. Clever Content Hacks er en serie af blogindlæg fra Brand Movers, der hjælper dig med at skabe de bedst mulige marketing-resultater.

 

Gratis e-bog: Få mere trafik og flere leads

Kommentarer