Sådan skriver du bedre tekster med vores 14 skrivetips

Få content marketing-guldkorn direkte i din indbakke

Sådan skriver du bedre tekster med vores 14 skrivetips

Tænk, hvis du på en time kunne skrive en lækker tekst, der fik dine læsere til at gøre lige det, du gerne ville have dem til – hver gang. Kapoow!

Ville det ikke være virkelig rart?

Måske har du det faktisk sådan, tillykke med det (ring lige, min chef vil gerne tale med dig), men sansynligvis er du ligesom alle vi andre dødelige.

Sådan en, som har daglige kampe med at få teksten helt rigtig og som har adskillige traveture til kaffemaskinen og tilbage igen i desperat søgen efter inspiration (eller en snaksagelig kollega) og kreativitet.

Og sådan nogle som os, vi har brug for nogle praktisk tricks til at sikre den gode tekst, når den guddommelige inspiration udebliver. For det kræver både talent, kreativitet, stil, erfaring OG særlig viden at skrive fabelagtige tekster, der altid står tilbage som et stort, vibrerende call to action.

Derfor har vi samlet 14 uundværlige tips til, hvordan du med det samme kan sikre, at din tekst bliver lige i skabet. Hver gang. Guddommelig inspiration eller ej.

Skriv bedre med disse 14 skrivetips

1. Hvem skriver du til?

Egentlig bør det være unødvendigt at skrive (men nu gør jeg det alligevel), for du ER forhåbentlig klar over, at du selvfølgelig først og fremmest skal vide, HVEM du skriver til, HVORDAN denne person tænker, og HVAD den person har brug for. For ved du ikke det, har du ikke en kinamands chance for at skrive dig ind i din læsers verden = din målgruppe gider ikke læse, det du skriver.

Har du ikke tjek på din målgruppe, er alverdens skriveråd lige gyldige.

2. Få læseren til at sige ja

Få læseren til at sige ja, så du får ham eller hende til at følge med ind i teksten. Så længe læserne tænker, “Ja, det kender jeg også”, eller “Ja, det vil jeg også gerne,” sidder de med en god følelse, som får dem til at læse videre.

Åben for eksempel med et spørgsmål ala: “Tænk hvis… “ Og bliv så ved med at tale til det problem, du fik læseren på krogen med i indledningen, og som relaterer til læseren. Hvis du får læseren til at sige ja længe nok, efterlader det ham eller hende med en følelse af, at du kan løse deres problem.

3. Tal i øjenhøjde

Lad være med at tale ned til din læser. Forestil dig, at det er din kæreste, du er ved at forklare noget. Så ved du også, at han eller hun står af med det samme, hvis du slår over i det der bedrevidende snak (du er med på, hvad jeg taler om, ikke?).

Du kender jo din målgruppe ret godt, så du ved, hvordan du taler i øjenhøjde. Det må nemlig heller ikke blive elitært eller for indspist. Det bliver ikke en dårligere tekst af, at du skriver i et sprog, de fleste forstår. Tvært imod.

Så. Ryd ud i de indviklede fagtermer og skriv, som du ville forklare det til en, der sidder ved siden af dig. Hvilket i øvrigt er en rigtig god øvelse til at undgå et stift skrivesprog.

4. Gør teksten luftig

Vær ikke bange for ‘white space’. Efter hver anden til tredje sætning skal du lige ramme enter-tasten. Det gør teksten mindre tung at se på og lettere at dykke ind i.

5. Fremhæv det vigtige i teksten

Det er svært at holde folks opmærksomhed på din tekst. Det betyder ikke, at den derfor absolut skal være super kort. Men det betyder, at du skal sørge for, at den er læseværdig og fanger din læsers opmærksomhed HELE vejen igennem.

Brug fed, kursiv, understregning og andre tekstlige virkemidler til at fremhæve det vigtige i teksten. På den måde fremhæver du over for læseren, hvad de kan få ud af teksten, og det skærper opmærksomheden hos læseren, fordi der sker noget andet. Samtidig giver det ligesom billedtekster og faktabokse i artikler en anden indgang, som læseren let kan hoppe ind i.

6. Brug punktopstilling

Punkter eller bullets (de der sorte, fede prikker) og hvordan du bruger dem er en hel videnskab for sig. Det kan du læse meget mere om her.

Men det vigtigste du skal vide er, at du kan bruge punkter og tal til at organisere og fremhæve noget særligt vigtigt i din tekst. De vil tiltrække læserens opmærksomhed ligesom overskrift og underoverskrifter, og det giver samtidig en god indgang og mulighed for, at den skannende læser alligevel giver sig i kast med resten af teksten.

Fordele ved at bruge bullets:

  • Organiserer din tekst, så den lettere kan scannes, hvilket gør den mere fordøjelig
  • Fremhæver de vigtigste punkter og informationsbidder i din tekst
  • Tiltrækker opmærksomhed i næsten samme grad som dine overskrifter

Fire tommelfingerregler for brugen af punktopstilling:

  1. Punktopstillinger lover din læser noget på linje med en overskrift, så den fungerer faktisk som en slags minioverskrift.
  2. Sørg for at holde en vis symmetri, når du bruger punkter. Hvert punkt skal være næsten lige langt. Det er lettere for øjet.
  3. Undgå at overbruge punktopstilling. Det skal give enkelthed og fremhæve. Drop derfor for alt i verden underpunkter!
  4. Husk, at punkter ikke behøver at være hele sætninger, de kan fungere på samme måde som overskrifter uden punktum.

Og hov! Lagde du mærke til, hvordan vi lige gik over til at bruge tal? De fungerer nemlig også ret godt til at fremhæve noget tekst. Men her skal du modsat bullets bruge hele, afsluttede sætninger.

7. Brug triggerord til at fange læseren

Hvis du begynder din tekst med at tale til det, læseren går og tumler med, sikrer du dig et godt tag i ham eller hende fra start. Skriv for eksempel: “Forestil dig…”, “kender du det…” eller “Tænk hvis du… “, og skriv dig så ind i problemet.

Tal til noget, din læser gerne vil opnå eller få læseren til forestille sig sin drøm (som kunne være løsningen på et problem, at blive bedre til noget, eller at opnå noget). Beskriv så, hvordan læseren kan opnå det. For eksempel:

“Forestil dig en slankekur, hvor du må spise alt det, du vil.”

Vil du ikke læse videre her?

Ved at bruge ord som “forestil dig” viser du, at du er i gang med at fortælle en historie. Mennesker elsker historier. Det bygger op til en forventet spænding. Suspence! Det indikerer at det, der kommer, er noget, de vil nyde. Nyde at læse, eller nyde at få løsningen på.

Her er det en meget fin balancegang at skrive til det, læseren forestiller sig uden at træde ved siden af. For rammer det ikke, tænker din læser bare: “Næh, det kender jeg ikke til”, bliver irriteret over ikke at blive forstået og står af.

Det kræver altså et godt kendskab til din læser, at bruge de rigtige ord.

Brug også ordet “derfor”. Det er nemlig også et trigger-ord. “Derfor” indikerer, at læseren nu får en begrundelse for noget. Vi vil gerne have en forklaring og en god begrundelse for at skulle gøre noget.

Læs mere om gode trigger-ord her. 

8. Skriv aktivt

Når du skriver aktivt, bliver teksten mere appetitlig for din læser at dykke ned i. Derfor skal du så vidt muligt skrive i nutid.

At skrive aktivt handler både om at bruge aktivformen af verber, når du skriver og at bruge aktive udsagsagnsord, hvilket kort fortalt er ord, der viser en bevægelse eller udtrykker en handling (læs mere her).

Først et eksempel på en aktiv og passiv sætning. Kan du se forskellen?

Aktiv: Manden kører traktoren hen til roebunken.

Passiv: Traktoren blev kørt hen til roebunken af manden

Desuden bruger jeg et aktivt verbum, som udtrykker bevægelse. Giver det mening? Bare husk det sidste, det med de aktive sætninger, det er det vigtigste. Så kan du bevæge dig til næste niveau, når du har styr på det.

9. Tal direkte til din læser

Brug ord som “du” og “dig”. Det gør det mere personligt. Tro mig, der er en grund til, at forside-teksterne på magasinerne nede i kiosken indeholder “du” og “dig”. De lever af, at du tager overskrifterne personligt.

Lad os tage et eksempel. Denne overskrift er fra forsiden på et boligmagasin: 

“Har du også et parcelhus? Se, hvordan du gør det til en moderne drøm.” 

Den kunne også have set således ud:

“Stor guide til hvordan et parcelhus kan gøres til en moderne drøm.“

Eksempel to er jo ikke helt hen i vejret, men jeg taler ikke længere direkte til dig. Når jeg taler direkte til dig, får jeg dig først til at nikke ja til, at du har et parcelhus (og så hænger du forhåbentlig på), og herefter taler jeg til din personlige drøm for dit hus.

Og hvem kunne ikke tænke sig at gøre et eller andet lidt mere lækkert og moderne (selvom det måske allerede er moderniseret)? Jeg kunne, og derfor vil jeg sikkert også læse med bare for at drømme lidt (og jeg ikke engang har parcelhus).

I eksempel to fanger jeg formentlig kun dem, som går med aktuelle planer for modernisering af deres parcelhus.

10. Vær sparsom med tillægsord

Sig det, du vil sige med så korrekte ord, som muligt, så der rammer lige i røven på det, du vil sige. På den måde undgår du at dænge en masse tillægsord på i forsøget på at få den rette betydning frem.

Så i stedet for at skrive, at noget er helt vildt højt og kæmpe stort, kan du skrive, at det er en kolos eller en mastodont – alt efter hvilken betydning, du vil ramme. Tillægsord gør dine sætninger overlæssede og sværere at læse. Eller, som de skriver ovre hos Hubspot: “adverbs are very, very good at weakening your writing”.

11. Skriv kort og grammatisk korrekt

Læs din tekst igennem. Hvis du har sætninger, der strækker sig over flere linjer, så trænger de helt sikkert til et punktum eller to. Indskudte sætninger gør det generelt sværere at læse en tekst. Omformuler, så dine sætninger bliver lige ud ad landevejen. Vær nærig med dine tankestreger og gavmild med punktummer. Og gem udråbstegnene til når teksten virkelig trænger eller du går i verbal krig.

12. Udryd klicheer

Når du nu læser din tekst igennem, så hav også lige et øje på klicheer, slidte fraser og vendinger: slå din bullshit detector til. SÅ. Der er altså ingen, der “kommer ud over rampen” med noget i dine tekster, ingen som “er i førertrøjen”, eller som “tænker ud af boksen” og giver “dyre, gode råd”. SLET KLICHEERNE.

13. Få en kollega til at læse din tekst

Her i butikken sender vi aldrig noget ud, uden at det har været igennem hænderne på en kollega. Det betyder desværre ikke, at det altid er feljfrit, men det er tættere på, end det var før. Desuden er det altid godt at få en kollegas blik på de kreative genialiteter, du har imponeret dig selv med. Hvis din kollega siger, at hun ikke forstår det, skal du skære det væk. En god ide skal ikke forklares. Punktum. 

14. Slut af med call to action

Husk at slutte din tekst af med et call to action (CTA), altså en opfordring til dine læsere om at gøre noget bestemt, så de ved, hvad de skal gøre nu. Gør dit CTA personligt og inddragende. Du skal (stadig) tale til det, læseren gerne vil.

Nu kom det vigtigste så lige til sidst. Heldigt for dig, at du hang på. For hele grunden til at du sidder og kæmper med at lave en fandens god tekst er jo, at den skal få nogen til at gøre noget.

 

 

cchacks.jpgDette er Clever Content Hack nr. 18. Clever Content Hacks er en serie af blogindlæg fra Brand Movers, der hjælper dig med at skabe de bedst mulige marketing-resultater.

 

Bliv clever content hacker

Kommentarer