Sådan sammensætter du det perfekte content marketing-team

Få content marketing-guldkorn direkte i din indbakke

Sådan sammensætter du det perfekte content marketing-team

Undgå røvhuller – du kan sagtens finde søde OG fantastisk dygtige medarbejdere, som er gode til at samarbejde. Det mener Lukas Kircher, Managing Director Digital, Creation, Innovation i det succesfulde og digitalt centrerede tyske content marketing-bureau C3.

Vi har bedt ham om at give sine bedste tips til, hvordan man opbygger et content team-organisation i weltklasse.

Hvordan ser den perfekte spiller til et fabelagtigt content marketing-team ud?

Hos os er den perfekte medarbejder ekstraordinær på en af de centrale færdigheder, vi har brug for: analyse, strategi, kreativitet eller teknologi.

De perfekte medarbejdere kan lide at være medspillere på gode hold.
Lukas Kircher, Managing Director Digital, C3

Og de tænker på deres evner ikke kun i form af godt håndværk, men som et bidrag til den forretningsmæssige udvikling af en virksomhed eller et brand.

Hvad er de tre vigtigste ting, når du sætter et hold til content marketing?

  • Klare mål, der kan dokumenteres i almindeligt og enkelt sprog.
  • Passion og kompetence overtrumfer rang: Vi forsøger at oprette det bedste hold til opgaven, ikke nødvendigvis med skelen til hvem der “burde være ansvarlig”.
  • Tænk uden for systemet: Vi opfordrer til, at medarbejderne opfører sig som iværksættere, ikke kun som kommunikationsfolk. Kunden beder om en content marketing-strategi, vi kommer med idéer til nye produkter.

Hvilke færdigheder er vigtigst, og hvad er betydningen af personlighed?

Da de fleste content marketing-projekter kræver meget forskelligartede færdigheder, forsøger vi at sætte en masse “hybridspecialister” sammen. Mennesker, som er interesserede i mere end én disciplin. Som for eksempel det redaktionelle og performance marketing eller design- og marketingfærdigheder.

Det er også vigtigt med en meget inkluderende personlighed. Det ensomme geni på arbejdspladsen hører fortiden til, selv om man nogle gange HAR brug for den slags mennesker, men så placerer vi dem i et lille rum med en meget attraktiv vagt, som kan presse det rigtige arbejde ud af dem.

Hvordan finder og tiltrækker du medarbejdere med den helt rigtige personlighed og størst faglighed?

Vi investerer meget i at gøre C3 til et attraktivt brand for den slags medarbejdere, vi søger. Eftersom alle bureauer er hurtige til at fremhæve, hvor mange priser, de har fået og hvilke innovative kunder, de har, er vi nødt til at appellere på en anden måde. Først og fremmest er vi indholdscentrerede, hvilket viser sig at være forbavsende attraktivt for folk fra klassiske digitale bureauer eller reklamebureauer. For det andet fremhæver vi en meget enkel virksomhedskultur. Vi kalder det “ZeroAssholePolicy” – ingen-røvhuller-politikken.

Hvordan fungerer den politik i praksis – røvhuller kan vel også være meget dygtige folk?

Det er præcis det, der er min pointe!

Vi fandt frem til, at selv om der er masser af meget dygtige folk derude, der er socialt “udfordrede”, kan du også altid finde dem, der er fantastisk dygtige OG søde mennesker.
Lukas Kircher, Managing Director Digital, C3

Det giver ingen mening at være bange for at gå glip af noget ved ikke at ansætte røvhuller. Content marketing er en holdsport.

Hvordan undgår man røvhuller?

Vi ansætter dem ikke. Og hvis vi hyrer en uden at vide det, fyrer vi ham eller hende. Ha ha. Det er med røvhuller som med porno i Apples AppStore. Til spørgsmålet om de præcise regler for at sortere ud i pornografiske apps i butikken, er Steve Jobs’ berømte svar: “Vi ved det, når vi ser det”.

Hvad er dine tre bedste råd til at holde på og udvikle det perfekte team?

Jeg har kun et: Den vigtigste erkendelse for mig var, at alle mennesker, med et par få ekstraordinære undtagelser som for eksempel Leonardo da Vinci, er i stand til at gøre en til to ting virkelig, virkelig godt. Ved at tvinge dem til at gøre alt, vil det ikke kun føre til middelmådig kvalitet, det vil også hæmme dem i at udvikle et verdensklasseniveau i de færdigheder, de er rigtig gode til.

Vi forsøger at bygge teams omkring denne antagelse, omkring deres talenter, at lade alle gøre den slags arbejde, de virkelig godt kan lide – fordi de bliver bedre og bedre til det. Det er grunden til, at vi forsøger ikke at være alt for strenge omkring dogmatiske teamstrukturer med faste roller og ansvar.

Vi opbygger virksomheden omkring mennesker, ikke organisationsdiagrammer.
Lukas Kircher, Managing Director Digital, C3

Hvad er det mærkeligste råd, du nogensinde fået?

En kunde sagde til mig: “Du skal sørge for at have en hobby sammen med din kone”. Han var 55 og forsøgte at forlade en ledende stilling med masser af magt for at tilbringe mere tid med sin kone.

Men han følte sig som et møbel i hjemmet, og hans kone, selv om hun elskede ham, vidste ikke, hvad hun skulle stille op med ham. Hun havde taget alle beslutninger på hjemmefronten de sidste 30 år. Og de havde ikke en fælles hobby.

Jeg var ude på at prøve at snuppe en lukrativ forretning fra hans selskab, men jeg endte med at få det bedste råd, jeg nogensinde har fået med henblik på at beholde et forhold i work-/life-balance.
Lukas Kircher, Managing Director Digital, C3

Jeg begyndte at spille tennis med hele min familie med det samme. Han havde ret.

Lukas_Kircher.png

Foto: Thinkstock og PR

Denne artikel blev oprindeligt bragt i Content Marketing Magazine #9. Du kan finde den og alle andre udgaver af magasinet her. 

Bliv clever content hacker

Kommentarer