Sådan får du buy-in fra ledelsen til content marketing

Få content marketing-guldkorn direkte i din indbakke

Sådan får du buy-in fra ledelsen til content marketing

For at få succes med content marketing, skal content-kulturen være forankret i hele organisationen. Men det kan være svært at få buy-in fra ledelsen, hvis initiativet kommer nedefra. Vi spurgte Marcus Sheridan, om han kunne give et par gode råd til, hvordan man får buy-in til content marketing fra virksomhedens ledelse.

Resume af videoen

Hvordan får man buy-in fra ledelse til content marketing?

Det kan være svært! Og hvis vi skal være ærlige, så sker det bare ikke altid. Der er desværre stadig nogle virksomhedsledere, der lever i 1980’erne. De tror, at man skal skjule information, ikke tænke som en underviser, ikke tager sine potentielle kunders problemer seriøst, ikke forstå nutidens digitale forbruger og ikke behøver at være ambitiøs med virksomhedens website … De forstår det bare ikke. Og nogle gange kan du ikke hjælpe dem med at forstå det – lige indtil den dag, hvor ledelsen indser, at forretningen er i vanskeligheder.

Men hvad kan du gøre selv?

For det første kan du vise CEO’en, hvordan konkurrenterne overhaler jer. Og det er bare sandheden. Jeg har set det igen og igen. Ledelsen i en virksomhed – og særligt CEO’en – er som regel konkurrencemennesker. De vil vinde. Derfor skal du vise dem, at det er konkurrenterne og ikke jeres virksomhed, der kommer frem, når du søger på nettet efter løsninger på de typiske problemer, jeres kunder har. Du skal vise CEO'en, at det er konkurrenterne, der får den første kontakt med den potentielle kunde. Ingen CEO vil være på andenpladsen. Det er de for meget konkurrencemennesker til. Og det er selvfølgelig en god ting. Men det kan også være en dårlig ting, hvis det afholder dem fra at lytte til CMO’s og marketingfolk, der har gode ideer og siger: Hey, vi burde gøre noget mere ved content marketing."

Den anden ting, man skal gøre, hvis man vil have buy-in fra ledelsen, er at vise tal, statistikker og beviser på ROI. Hvis du ikke har gode tal, der beviser, at content er værd at investere i, betyder det ingenting, om du så skriver 100 blogindlæg. For når alt kommer til alt, er det ledelsens opgave at sikre, at virksomheden tjener penge. Hvis ikke virksomheden tjener penge, har CEO’en ikke noget job, og det er der heller ingen andre, der har. Så i sidste ende handler det hele om at gøre forretningen profitabel. Det er ikke særlig romantisk. Men sådan er virkeligheden. Og det er det, marketers skal fokusere på – de skal tænke på return on investment og kroner og ører.

Kommentarer