Mål dig til succes med marketing automation

Få content marketing-guldkorn direkte i din indbakke

Mål dig til succes med marketing automation

HubSpot laver et værktøj til marketing automation

Med marketing automation-software kan du tage din content-indsats til nye højder ved at målrette og personalisere indhold. Men det kræver et grundigt hjemmearbejde, inden du investerer i en løsning.

En af de største content marketing-udfordringer for danske virksomheder er at vise ROI på indsatsen. For selvom indholds-maskinen kører som smurt, er det uden de rigtige værktøjer så godt som umuligt at spore værdikæden, fra en bruger besøger bloggen, til vedkommende havner som en betalende kunde i CRM-systemet. Endsige at vide, hvilket content der skaber værdi, og hvad der ikke gør. I mangel af bedre tyer mange i stedet til at måle på mindre relevante KPI’er som antal online besøgende, likes på sociale medier og åbningsrate for nyhedsbrevet.

Mål din værdi

Det er her, marketing automation-software kommer ind i billedet. Marketing automation er en fællesbetegnelse for software-løsninger, der hjælper med at strømline den digitale markedsføring, automatisere marketing-opgaver og spore de forskellige touchpoints, et lead har, inden det bliver serveret for salgsafdelignen ved den helt rigtige temperatur. Og på den måde kan content marketing-teamet bevise, præcis hvad der kommer ind i toppen af salgstragten, og hvilken værdi, indholdet har for salgsafdelingen.

Der er mange forskellige marketing automation-løsninger på markedet. En af dem er HubSpot. Vi har spurgt Ian Stanley, der er Demand Generation Manager hos HubSpot, om, hvordan man kommer godt i gang.

Q: Hvad er dit bedste råd, inden man springer ud i marketing automation?

A: At man gør sit hjemmearbejde ordentligt og afsøger markedet grundigt. For hvis man får valgt den rigtige løsning, der passer til ens behov, gør det implementeringen i virksomheden meget mere strømlinet og smidig. Og jo hurtigere, virksomheden får implementeret løsningen fuldt ud, jo hurtigere vil man se resultaterne.

Q: Hvad er den største udfordring ved at komme i gang?

A: Der er flere. Men en, der ofte bliver overset, er at få hele organisationen til at bakke op om projektet. Det er naturligt for mennesker at modarbejde ændringer. Især når man vil ændre ved noget, der tit umiddelbart ser ud til at fungere. Og implementeringen af marketing automation kan lægge beslag på mange ressourcer, og det kræver en hel del dedikation fra holdet. Hvis overgangen skal ske uden for meget slinger i valsen, kræver det derfor, at alle er med. Lige fra dem, der tager sig af sociale medier, e-mail-marketing og blogging til dem, der i sidste ende har det overordnede ansvar for marketing. Jo større holdet er, jo mere udfordrende kan overgangen til marketing automation være. Men jo større er gevinsten også.

Det gælder om at inkludere alle på holdet i beslutningen fra dag ét. Få deres mening om de forskellige leverandører, du overvejer. Sørg også for at få gratis prøve-adgang til softwaren, så alle på holdet kan teste det af. Sørg i det hele taget for, at adoptionen af marketing automation er en beslutning, der er taget af holdet – og ikke bare af dig som leder.

Q: Passer marketing automation til alle virksomheder?

A: Det korte svar er ‘Nej’.

Men hvis man allerede laver effektiv content marketing med indhold, der genererer leads, og er man klar til at skalere den indsats, så er man sikkert også klar til marketing automation. Det vil ikke bare genere endnu flere leads. Det vil også hjælpe salgsafdelingen med at lukke flere kvalificerede leads til betalende kunder.

Marketing automation er mindre oplagt, hvis man kun har et meget lille antal kontakter og ingen aktiv content marketing-indsats. For så er det usandsynligt, at du kan få værdi nok ud af din investering.

Q: Hvad koster marketing automation?

A: Prisen varierer rigtig meget. Der findes ingen “one-size-fits- all”-løsning, når det kommer til marketing automation. Hvad der fungerer rigtig godt for én virksomhed, kan være en katastrofe for en anden. Og det er netop derfor, at man skal gøre sit hjemmearbejde grundigt, inden man går ud og køber en licens.

Man bliver nødt til at identificere sine individuelle behov – både dem, man har nu, og dem, der måtte komme i fremtiden. Og så på den baggrund vælge, hvilken løsning, det skal være og til hvilken pris.

I HubSpots tilfælde afhænger prisen af, hvor mange kontakter, man har i databasen. På den måde hænger prisen sammen med, hvor meget værdi, man kan få ud af løsningen, og man har til hver en tid mulighed for at tilkøbe plads til flere kontakter. Vi mener, at det er den rigtige måde at gøre det på.

Ian StanleyDenne artikel blev oprindeligt bragt i Content Marketing Magazine #6. Modtager du ikke allerede magasinet? Tegn et gratis abonnement her.

Kommentarer