Hvor stor er din online indflydelse? Klout har svaret

Få content marketing-guldkorn direkte i din indbakke

Hvor stor er din online indflydelse? Klout har svaret

KloutKan man vurdere en persons indflydelse på sociale medier med et tal, der er udregnet på baggrund af personens gøren og laden på de store sociale netværk?

Online indflydelse er blevet et varmt emne for alle, der beskæftiger sig med digital markedsføring på sociale medier. For hvor traditionelle medier som aviser og tv før sad med nøglen til at komme i kontakt med en virksomheds potentielle kunder gennem annoncer og reklameblokke, bruger vi i dag i stadig større grad vores tid i selskab med tjenester som Facebook og Twitter. Og her er det ikke den kanal med flest seere eller avisen med det største oplag, der er interessant. Det er derimod de personer, der har den største indflydelse på deres netværk.

“Sociale medier har gjort ‘word of mouth’ altafgørende. Der er ikke rigtig nogen, der planlægger deres markedsføring uden at overveje, hvordan de kan få mest muligt earned media ved fx at invitere de helt rigtige mennesker til deres event eller sende dem produktprøver,“ siger Thomas Bigum, der er ekspert i sociale medier (og i skrivende stund har en Klout Score på 70), og fortsætter:

“I starten handlede internettet om hjemmesider. I dag handler det om mennesker.” Hvor et vigtigt mål med online markedsføring således længe har været at ligge øverst i søgeresultaterne, er det i dag mindst lige så vigtigt at komme i kontakt med indflydelsesrige mennesker fra ens målgruppe, der kan markedsføre ens produkt via deres sociale netværk.

Vis mig din Klout Score

Men hvordan ved du, hvem der har den største indflydelse på netop din målgruppe? Onlinetjenesten Klout mener at have fundet en del af svaret. Klout henvender sig både til almindelige brugere, der her kan følge udviklingen i deres online indflydelse (hvem ønsker ikke at være indflydelsesrig?) og virksomheder, der ønsker at komme i kontakt med de indflydelsesrige brugere, der kan markedsføre deres produkter med stor gennemslagskraft.

Når man som bruger opretter en konto på www.klout.com og forbinder den med sine profiler på fx Facebook, Twitter og Foursquare, udregner Klout din Klout Score – et tal mellem nul og 100, der beskriver, hvor stor din indflydelse er. Udregningen baserer sig blandt andet på antallet af kontakter i ens digitale netværk, og hvad ens kontakter gør med det indhold, man lægger online.

Thomas Bigum sammenligner Klout med eventbureauet PB Actions VIP-liste, der uge for uge fortæller, hvem fra det københavnske jetsetmiljø der skal inviteres med til festen, hvis den skal have maksimal omtale i pressen.

Stor gennemslagskraft

Som virksomhed har man mod betaling mulighed for at at oprette 'Perks' – oplevelser eller produkter i form af fx merchandise, invitationer til events eller rabatkuponer og tilbyde dem til de mest indflydelsesrige brugere fra ens målgruppe. Ideen er så, at brugerne omtaler virksomhedens brand på sociale medier og på den måde markedsfører ens produkt.

Ifølge Klout får tweets fra indflydelsesrige Klout-brugere i gennemsnit fire gange så mange retweets, som tweets fra almindelige brugere af Twitter, og linker en indflydelsesrig Klout-bruger til en produktside, bliver der i gennemsnit brugt over dobbelt så lang tid på siden, som hvis andre havde linket til den.

Vinder frem i Danmark

Som de fleste fænomener, der opnår et vist hype, har Klout også fået en del kritik – blandt andet fordi USA’s præsident Barak Obama i en periode havde en lavere Klout Score – og dermed mindre indflydelse – end en række bloggere. Alligevel mener Thomas Bigum ikke, at tjenester som Klout er til at komme udenom, hvis man beskæftiger sig med markedsføring.

“Modebranchen har som nogle af de første herhjemme forstået princippet og fx sat modebloggere på forreste række til modeshows i stedet for journalister fra de traditionelle medier.” Thomas Bigum tør ikke skyde på, hvor udbredt brugen af Klout er i Danmark, men han mener, at princippet med at se på, hvem der har mest indflydelse på sociale netværk og bruge dem aktivt i markedsføringen, er ved at brede sig til andre brancher.

Kommentarer