Hver 3. krone bruges på content marketing

Få content marketing-guldkorn direkte i din indbakke

Hver 3. krone bruges på content marketing

De mange spekulationer om, hvornår content marketing for alvor slår igennem herhjemme, kan nu endelig afløses af vished: Det ER slået igennem. Endda så hårdt og brutalt, at næsten hver tredje danske marketingkrone bliver brugt på fx nyhedsbreve, blogs, webtv og artikler på egne sites og sociale medier.En undersøgelse fra Brand Movers viser, at hver 3. danske marketingkroner bliver brugt på content marketingTallene kommer fra den første store undersøgelse af den danske content marketing-industri, som vi netop er ved at færdiggøre. Knap 200 marketingfolk på tværs af en bred vifte af industrier fra B2C til B2B har blandt andet indviet os i, hvilke taktikker de bruger, hvor mange penge de afsætter nu og fremadrettet, og hvad deres store udfordringer med disciplinen er.

Selv om vi stadig cruncher data og først er færdige med rapporten efter sommerferien, ligger det allerede nu fast, at 31 pct. af de samlede danske marketingbudgetter bliver kastet efter content. For B2B-virksomheder er det hele 37 pct., mens det gælder 22 pct. hos deres B2C-kolleger.

Længere fremme end USA og UK

Vi har længe mærket en voldsomt voksende interesse i markedet, men vi havde ikke i vores vildeste fantasi forestillet os, at vi allerede var på det niveau. Hvis man sammenligner med lignende undersøgelser fra amerikanske Content Marketing Institute, betyder det faktisk, at vi på en række punkter er længere fremme i forhold til at integrere content marketing i vores mix end UK og USA. I UK er den totalte spend fx 26 pct., mens de amerikanske B2B-marketeers bruger 37 pct. Woow. Vi lader det lige stå et øjeblik, for det er ikke ret ofte, at den danske marketingbranche er længere fremme end vores amerikanske og engelske kolleger, når det kommer til at implementere nye discipliner.

Content marketing vokser

På et punkt er der dog stadig et lille stykke vej op til vores angelsaksiske kolleger. Mens fx 94 pct. af engelske virksomheder gør brug af content marketing, gælder det kun 82 pct. af danske virksomheder. Vi har dog tænkt os at gøre, hvad vi kan for at indhente dem. For over halvdelen af alle danske virksomheder i undersøgelsen siger, at de vil øge deres spend på content marketing inden for de næste 12 måneder.

Der er masser af spændende historier på vej fra undersøgelsen, så hold øje med vores blog, og glæd dig til næste nummer af vores nyhedsbrev, hvor selve undersøgelsen er med.

Kommentarer