Sådan booster du dit content på Facebook

Få content marketing-guldkorn direkte i din indbakke

Sådan booster du dit content på Facebook

Hvor meget energi bruger du på at give dit indhold ekstra liv, når det først er skrevet og publiceret? Sikkert ikke ret meget, hvis du gør som de fleste af os.

For mange af os kan årsagen findes i, at vi faktisk ikke helt ved, hvad vi skal gøre. Vi deler måske indholdet på sociale medier og beder kollegerne om at ‘like’. Men meget længere end det kommer vi ikke. Og derfor ender alt for meget af vores ellers fremragende indhold med at drukne i internettets overflod (i 2015 blev der skrevet to millioner nye blog-indlæg hver dag, og antallet af artikler på diverse nyhedsmedier var endnu højere).

Derfor. Når først du kaster dit indhold ind i kampen, bliver du nødt til at hjælpe det på vej. Du alene, kan sikre, at boksehandskerne er snøret ordentligt og paraderne sidder rigtigt.

Og hvordan er det så lige, man gør det? En måde er at give sit indhold et boost på de sociale medier. I det følgende guider vi dig igennem, hvordan du booster på Facebook.

Sådan Facebook-booster du:

Inden vi går igang, skal vi lige omkring, hvad et boost egentlig er. Det gør vi med et tænkt eksempel.

I dit daglige arbejde beskæftiger du dig med afholdelse af kurser. Om to måneder skal du holde et kursus om Kvinder og karriere, hvor tre af landets førende karrierekvinder kommer og fortæller om deres vej mod toppen.

Du har skrevet et blogindlæg, som fortæller en lille del af de tre kvinders historie, som skal være med til at markedsføre kurset. Dette blogindlæg vil du selvsagt gerne have ud til så mange som muligt i din målgruppe, så de melder sig til, og derfor vælger du at poste det på din virksomheds facebook-side og give det et skub på vejen. Altså et boost.

  • Det første du gør er at gå til opslaget på din side (det er kun opslag fra sider, ikke profiler, der kan boostes), og klik på ‘Boost opslag’ i nederste højre hjørne.
  • Herefter skal du målrette boostet, så det rammer de personer, du sigter efter. Det gør du ved at trykke på ‘Vælg din målgruppe’, hvorefter du bliver sat til at pinpointe, hvem opslaget skal sendes afsted mod. I vores tilfælde kunne det være kvinder, mellem 30 og 45 år, i hovedstadsområdet (hvor du afholder dit kursus), som har synes godt om vores side eller som er venner med én der har (når du trykker ‘boost opslag’ dukker dine valgmuligheder automatisk op, og det eneste du skal gøre er at specificere – husk at tage højde for din målgruppe – din persona – når du gør det).
  • Næste trin er ‘Vælg budget’. Dit budget afgør, hvor mange personer i din valgte gruppe, dit opslag bliver sendt afsted mod, og hvor længe det skal dukke op hos dem. Du kan vælge et dagligt budget (det gennemsnitlige beløb, du vil bruge hver dag) eller et samlet budget (det beløb, du vil bruge over hele boost-perioden). Eller du kan vælge, hvilke resultater du vil betale for (f.eks. 1000 visninger eller 100 klik på linket).
  • Når disse elementer er på plads, mangler du kun at trykke ‘Boost’ i nederste højre hjørne. Herefter tildeles dit opslag etiketten ‘sponsoreret’, så målgruppen ikke bliver vildledt, og bliver vist både oftere og højere oppe på siden hos din målgruppe, så sandsynligheden for, at de ser det, vokser.

Priseksempel: Vil du nå ud til personer, der har synes godt om din side og deres venner, som bor i hovedstadsregionen (og det svarer til ca. 30.000 personer), kan du nå ud til mellem 1500 og 4100 ved at booste en enkelt dag og betale ca. 300 kr.

Tre tip til at vælge hvilke opslag, der skal boostes 

  1. Lad det organiske liv live op. Vi ved godt, at du er spændt på at se, hvor langt dit indhold kan nå. Men giv det lige en chance, inden du smider penge efter det. Får det efter et par timer online negativ feedback, er det selvfølgelig ikke lige dét opslag, som skal sendes endnu bredere ud.
  2. Hjælp det bedste på vej. Det indhold, som får mange (positive) kommentarer med på vejen, vil kun få flere af slagsen, hvis det når længere ud. Derfor er de din boosting-guldgrube. Ved at sende de bedste opslag længere ud, kan du opnå ekstra meget good will.
  3. Husk dit evergreen indhold. Indhold behøver ikke dø, bare fordi det er skrevet for tid tilbage. Noget content holder nemlig (med få opdateringer) evigt. For eksempel kan storhitteren fra sidste år om aktiviteter i efterårsferien eller klik-samleren om havens vinterforberedelse sagtens tåle at blive sendt afsted igen, når årstiden igen melder sig.

Du er nu klar til at booste dit indhold på Facebook. Du skal bare:

  • Vælge, hvilke stykke indhold, du vil have bredere ud (ét stykke der generer organisk trafik, skaber stort engagement i målgruppen eller har evergreen-værdi)
  • Udpensle din målgruppe (efter alder, geografisk placering, interesse, køn osv.), og
  • Fastlægge dit budget

God fornøjelse - vi glæder os til at se, hvad du booster vores vej.


cchacks.jpgDette er Clever Content Hack nr. 33. Clever Content Hacks er en serie af blogindlæg fra Brand Movers, der hjælper dig med at skabe de bedst mulige marketing-resultater.

Bliv clever content hacker

Kommentarer