Bliv superblogger: 32 tips til hvordan du blogger bedre

Få content marketing-guldkorn direkte i din indbakke

Bliv superblogger: 32 tips til hvordan du blogger bedre

De_bedste_råd_til_at_skrive_blogindlæg

Hvis du lige er begyndt med at skrive blogindlæg eller godt kunne bruge nogle gode tips, så er der masser af råd at hente fra de mere garvede inden for feltet.
Neil Patel, som er Co-Founder af onlineanalyse-værktøjerne Crazy Egg og KISSmetrics, har skrevet et indlæg på Quick Sprout, hvor han deler ud af sine mere end 10 års erfaring med at blogge.

I indlægget er der i alt 100 gode råd - her har jeg samlet de 32 tricks, jeg synes er de bedste.

Overskrifter

1. Overskriften er ofte den vigtigste del af et blogindlæg - det er den, som får folk til at klikke. Derfor skal du ikke bare tage den første og bedste overskrift, du finder på. Hos Upworthy, der er verdensmestre i clicks, skriver de 25 forskellige overskrifter til hvert indlæg og vælger først derefter bedste.

2. Test dine overskrifter - gerne med A/B-tests. En ting er, hvad du synes er bedst - dine læsere har måske en anden mening. Derfor kan du med de rette værktøjer tester flere forskellige udgaver af dine overskrifter og vælge den, der performer bedst.

3. Find ud af, hvilke ord folk vil søge på, hvis de skulle finde dit indlæg på Google og brug disse ord i dit din overskrift. Det allerbedste er at lave en søgeordsanalyse f.eks. ved hjælp af værktøjer som Google AdWords eller Keywoord Tool. Men husk, at dine overskrifter ikke må være længere end 65 tegn - så er der nemlig risiko for, at Google vil korte dem af i søgeresultaterne.

4. Adressér dine læsere i overskriften. Ved at henvende dig til en konkret målgruppe, er der større sandsynlighed for, at den med det samme vil kunne identificere sig med dit content og derfor klikke på det.

Når du skriver

5. Det kan virke banalt, men undgå grammatik- og stavefejl. Og det er en god ide at få en anden til at læse dit indhold igennem, da man (det har jeg ihvertfald) ofte kan have en tendens til at stirre sig blind på egne fejl.

6. Brug mellemrubrikker, punkt- og talopstilling. Det gør, at dit content bliver nemmere at læse og skanne, og der er øget chance for, at du holder læseren fast hele vejen ned gennem indlægget

7. Fortæl en historie med dit indhold. Hvis du gør det godt, kan det være en rigtig god måde at få dit indhold til at skille sig ud og gøre det sjovere at læse.

8. Skriv om din passion. Læseren kan mærke, hvis der er en ildsjæl bag ordene, og entusiasme er smittende. Det er også god grund til at anvende influenter, når du producerer indhold, fordi de både kan bidrage med ekspertise og passion.

Idegenerering

9. Lad dig inspirere. Selv verdens mest ikoniske kunstnere havde muser, som kunne inspirere dem til at skabe mesterværker. Derfor skal du nogle gange fjerne dig fra computeren og finde inspiration fra andre steder og fra samtaler med folk.

10. Brug søgeredskabet Buzzsumo. Det er et redskab, som jeg selv er ivrig bruger af. Du indtaster blot det emne, du leder efter, og så viser siden dig de mest delte indlæg om emnet indenfor en bestemt periode.

11. Brug Google Analytics til at finde ud af, hvilke af dine indlæg, der bliver læst mest. Man må ikke glemme effekten af en god overskrift og det rigtige boost igennem f.eks. sociale medier. Men ved at se på hvilke af dine indlæg, som får meget og lidt trafik, kan det indikere hvilke emner, der er populære blandt din målgruppe.

12. Skriv dig op til relevante nyhedsbreve og fora. Igen noget som jeg selv har virkelig god erfaring med. Det er irriterende at blive bombarderet med en masse nyhedsmails, men hvis du indstiller din email til at placere dem i en særlig mappe, kan du nemt gå på opdagelse i alt indholdet, når du har brug for det. Desuden er det en god idé at følge dine konkurrenter – deres indhold kan også være en god kilde til inspiration.

Kommentarer

13. Stil dine læsere et spørgsmål i slutningen af indlægget. På den måde opfordrer du dine læsere til aktivt at deltage i en samtale om emnet – vis at du er interesseret i deres mening.

14. Svar alle og svar med det samme. Hvis du ikke har tænkt dig at svare med det samme og svare alle, bør du ikke have et kommentarfelt. Du ville aldrig ignorere en person, der talte til dig i virkeligheden. Derfor skal du heller ikke gøre det online.

15. Brug e-mail-notifikationer, så du bliver underrettet, når der er nye kommentarer.
På den måde kan du gøre lidt ekstra for, at samtalen bliver holdt i gang. Neil Patel foreslår, at du bruger værktøjet Subscribe to Comments, hvis du blog er lavet med Wordpress.

16. Undgå selv-promovering. Det gælder sådan set stort set alt, du laver i forbindelse med content marketing. Målet er at hjælpe folk – ikke at overbevise dem om at købe noget nu og her. Den overordnede filosofi i content marketing er lige så gældende her, som alle andre steder. Hvis du skaber reel værdi, opbygger du tillid og loyalitet og i sidste ende salg.

Email-marketing

17. E-mail-marketing er en af de bedste måder til at få folk over på din blog. Og når de først er havnet her, så er folk, der er ankommet gennem en mail, mere tilbøjelige til at engagere sig med indholdet ved at dele eller kommentere.

18. De fleste synes, at pop-ups er irriterende. Alligevel er det en af de mest effektive måder at generere tilmeldinger til dit nyhedsbrev. Og skal du øge chancen yderligere for, at en bruger skriver sig op med sin e-mail, så tilbyd dem noget gratis som f.eks. en e-bog i bytte for tilmeldingen.

19. Begræns antallet af links i dine emails. Hvis du har inkluderet mere end tre links øger det risikoen for, at din email ender i spam-mappen.

20. Hold emnelinjen i dine e-mails korte - det øger chancen for, at folk klikker på dem. Derudover gælder nogenlunde de samme regler her som i forhold til overskrifter til blogindlæg generelt.

Planlægning af udgivelse af blogindlæg

21. Udgiv blogindlæg regelmæssigt. Hvis du ikke gør det, er det svært at øge trafikken til din hjemmeside.

22. Lav et fast plan for, hvornår du udgiver indhold. Hvis dine brugere først har vænnet sig til fast at få indhold fra dig, mister de hurtigt tilliden til dig, hvis content-strømmen pludseligt stopper. Vær derfor konsistent. Hvad end du publicerer en gang om ugen eller en gang om måneden.

23. Der er dage, som er bedre til at udgive indhold end andre. Mandag, tirsdag, onsdag og torsdag er dine gode venner - det er fredag, lørdag og søndag ikke. Og din allerbedste ven er formentlig mandag kl. 11. Afprøv selv forskellige ugedage og tidspunkter for publicering, og find ud af, hvornår din målgrupper tager bedst imod dit content.

24. Folk læser blogindlæg om morgenen og om eftermiddagen. Du skal dog huske på, at det kan varierer meget fra målgruppe til målgruppe. F.eks. er der ifølge blogindlægget mindre sandsynlig for, at kvinder vil læse blogindlæg om aftenen i forhold til mænd.

Søgemaskineoptimering

25. Lav interne links i alle dine blogindlæg. Det kan få læseren til blive længere på din side. Men gør det kun, når det rent faktisk giver læseren ekstra værdi ved at linke til andre sider.

26. Ja, det er vigtigt at optimere dit indhold til søgemaskiner, men det er endnu vigtigere at optimere til mennesker. Kvaliteten af dit indhold må aldrig lide under, at du skal have de rigtige søgeord med i din tekst. Husk at søgemaskinerne i sidste ende arbejder for rigtige mennesker, der vil finde frem til det rigtige content.

27. Skriv indlæg, der er mere end 2.000 ord - det øger sandsynligheden for, at du ligger på den første side i Google.

28. At skrive blogindlæg er en langsigtet strategi, og derfor skal du ikke fokusere på at optimere dine indlæg efter et specifikt nøgleord. Kvaliteten af indholdet er som sagt det vigtigste. Desuden kan brugen af de samme nøgleord for mange gange risikere at skade dig.

Sociale medier

29. Hav deleknapper på din hjemmeside - på de rigtige steder. Du skal have dem i siden af dit indlæg, hvor de følger med ned, når læseren ruller ned. Værktøjet Flare kan hjælpe dig. Det er også en god idé at have deleknapperne i slutningen af dit indlæg.

30. Også på sociale medier er der nogle tidspunkter, som er bedre at dele dit indhold på. På Facebook deler folk mest ved 12-tiden, og på Twitter er det omkring kl. 17.

31. Bed folk om at dele dit indhold. Ville du ikke også hellere dele noget indhold, hvis nogen spurgte dig pænt om det?

32. Brug dit netværk. Spørg dine kollegaer, venner og familie, om de har lyst til at dele dit indhold - alle delinger hjælper! Selvfølgelig skal du ikke spamme dem. Men spørg, når noget indhold kunne være relevant for dem at dele. Og tilbyd at gøre det samme for dem en anden gang.

Læs hele indlægget og få alle 100 råd her.

Originalt billede: Matthias Rhomberg / Flickr

Kommentarer