Begynderens guide til SEO i content marketing - part 2

Få content marketing-guldkorn direkte i din indbakke

Begynderens guide til SEO i content marketing - part 2

SEO-guide for begyndere part 2SEO (søgemaskineoptimering) giver dit content mere synlighed på nettet, så du bliver fundet af søgemaskiner og kunder. Vi har før talt med SEO-ekspert Søren Riisager om, hvordan du nemt kan lave online SEO optimering for din hjemmeside. Her får du SEO-guide for begyndere part 2. Fik du ikke part 1 med, kan du læse det her.

NB. De ord, som er markeret med fed i teksten, er de ord, som vi har fundet frem til i vores egen søgeordsanalyse. :)

Sådan bruger du dine nøgleord på den rigtige måde 

Her er et par ord, du skal tilføje til din SEO-ordbog, før du går i gang:

  • Søgemaskiner som Google er blevet gode til semantik – det vil sige, at hvis du søger på ”fest”, vil du også få resultater, der inkluderer ord som ”festival”. Overvej derfor, når du målretter din artikel mod et eller flere søgeord, hvilke synonymer eller variationer af ord, der kan have en semantisk lighed.
  • Når man søger i Google, kan man se en lille tekst om hvert søgeresultat inkl. et link til den pågældende hjemmeside – det kalder man snippet
  • En snippet består af title-tag (den blå overskrift) og meta-description (den sorte tekst under overskiften) 

Eksempler på title-tag og meta-describtion

AIDA-modellen kan hjælpe dig til at få overblik over, hvordan du skal gribe din SEO-optimering an. Modellen har fire trin, som alle er afgørende for, om du kan få succes med at påvirke dine mulige kunder, når du arbejder med søgemaskineoptimering. AIDA-modellen er en traditionel kommunikationsmodel, der skal: 

  1. Fange modtagerens opmærksomhed (Attention)
  2. Skabe interesse hos modtageren (Interest)
  3. Skabe et behov hos modtageren (Desire) 
  4. Få modtageren til at handle (Action)

Attention

Title-tag er det første, en mulig kunde ser, når de søger på din virksomhed. Derfor skal det fange deres opmærksomhed og motivere dem til at klikke videre til din landing page eller læse din meta-description. For at det kan lykkes, skal dit title-tag være nemt at afkode. Her er tre huskeregler:

  • Dit title-tag må max. være 55 tegn inkl. mellemrum.
  • Den skal tale til mennesker – undgå derfor brug af overflødige ord. En god huskeregel er, at dit tag kun må have ét komma eller én tankestreg.
  • Brug ord, der opfordrer til handling (call-to-action) – f.eks. ”Se mere her”, ”Læs mere her”, ”Køb det her”, ”Klik her” og ”Tilmeld dig her”. 

Interest

Når du først har fanget din mulige kundes blik med dit title-tag (men det ikke har fået denne til at klikke videre til din hjemmeside), skal din meta-discription vække interesse og gøre det klart, at kunden får noget ud af at klikke på dit link. Her er tre huskeregler:

  • Din meta-description må max. være 160 tegn inkl. mellemrum. 
  • Som ved title-tag skal du tale til mennesker og bruge call-to-action.

NB. Du skal indstille dit title-tag og din meta-description, når du lægger indhold op på din hjemmeside. Det er ikke sikkert, at din hjemmeside har den indstilling. Hvis ikke, så er det noget, du skal have implementeret for at kunne lav god SEO. Det er forskelligt, hvordan du tilføjer denne indstilling - det afhænger af det CMS (content management system), du sidder med.

Desire

Når den mulige kunde først er landet på din hjemmeside, er det vigtigt at vise dem, at siden lever op til det, de er blevet lovet i dit title-tag og din meta-description. Her er tre huskeregler:

  • Hav dit oprindelig søgeord eller -frase med i overskriften (det kunden søgte på i Google). Søgeord eller -frase skal altså både være med i din H1-overskrift på hjemmesiden og i title-tagget.
  • Skær alt overflødigt fra og henvend dig direkte til din kunde og dennes behov.
  • Vis, at du har viden om og løsningen på deres problem.

Action

Det er nu, et call-to-action skal få den mulige kunde til at handle – det er altså nu, det virkelig gælder. Her er tre huskeregler:

  • Giv din call-to-action masser af grafisk opmærksomhed, så den ikke er til at overse.
  • Brug igen det oprindelige søgeord eller -frase – kunden husker dem stadig her.
  • Brug dog kun de ord, som er allermest motiverende og tiltrækker mest opmærksomhed. 

Har du ikke fået step 1 med, så kan du læse den her: Begynderens guide til SEO i content marketing - part 1.

Om Søren Riisager

SEO-ekspert Soeren RiisagerSøren Riisager har beskæftiget sig med SEO i mere end ti år og er i dag anerkendt i onlinebranchen som en af Danmarks mest kompetente SEO-eksperter. Ved at udarbejde strategier og igangsætte tiltag hjælper han virksomheder op af rank-stigen. 

I dag har han det faglige ansvar for Webjuice's søgemaskineoptimering, linkbuilding og tekniske SEO-analyser. Du kan følge ham på Google+ eller Twitter.

Øverste billede: FreeDigitalPhotos.net

Kommentarer