Begynderens guide til SEO i content marketing - part 1

Få content marketing-guldkorn direkte i din indbakke

Begynderens guide til SEO i content marketing - part 1

SEO-guide for begyndereSEO virker måske en anelse uoverskueligt at give sig i kast med, men du kan selv gøre en masse for at give dit content mere synlighed på nettet. Vi har talt med SEO-ekspert Søren Riisager, og han giver dig her en SEO-guide for begyndere til, hvordan du nemt kan komme i gang med at lave gratis online SEO-optimering for din hjemmeside og lettere blive fundet af kunder.

NB. De ord, som er markeret med fed i teksten, er de ord, som vi har fundet frem til i vores egen søgeordsanalyse. :)

Introduktion til SEO

Hvad er SEO, og hvorfor er det vigtigt?

Du kan lave verdens mest fantastiske content, men det er ligegyldigt, hvis ingen finder det. Det er her SEO kommer ind i billedet. SEO, som står for Search Engine Optimization (søgemaskineoptimering), kan hjælpe dig med at gøre din hjemmeside nem at forstå for både brugere og søgemaskinerobotter som Google. SEO hjælper søgemaskiner med at finde ud af, hvad din hjemmeside handler om, og hvor brugbar din information er for brugere.

Derfor er SEO altafgørende for din succes med content marketing

Du kan lave indhold, som er perfekt til at blive fundet af søgemaskiner, men det er ligegyldigt, hvis det ikke er værdifuldt, engagerende og kan genererer kunder. SEO er et værktøj til at optimere dit content, så det bliver fundet, men det optimerer ikke kvaliteten – og det er jo kunderne, der skal elske og købe dine produkter, ikke søgemaskiner. Derfor må du aldrig kun fokusere på SEO. Du skal til stadighed stræbe efter at skabe fantastisk og værdifuldt indhold, der taler til mulige kunder og engagerer dem, så de bliver til købende kunder.

Den mest almindelige SEO fejl

Ifølge Søren Riisager er den mest almindelige fejl, at mange kun laver søgeordsanalyser, lige når de er begyndt at arbejde med SEO, men stopper efter lidt tid, fordi det virker for omstændigt. Det er et større arbejde at skulle finde frem til de optimale ord hver gang man skal skrive noget online, men for Søren Riisager betyder indsatsen ofte, at du kan gå fra f.eks. 600 til 6.000 visninger om måneden.

Søgeordsanalyse: Sådan finder du de nøgleord, som bliver fundet af søgemaskiner

Google AdWords

Med Google AdWords kan du annoncere for din virksomhed på Google. Men annonceværktøjet har også en funktion, som du kan bruge til at finde frem til de mest optimale søgeord. Med funktionen kan du optimere din hjemmesides tekster, så de bliver fundet og anses for relevante af søgemaskiner – og det er ganske gratis. Sådan gør du:

  • Log ind i Google AdWords (du kan enten oprette en bruger eller logge ind med din Google-konto)
  • Gå ind i fanen ”Værktøjer” og vælg ”Søgeordsplanlægning”
  • Vælg ”Søg efter søgeords- og annoncegruppeidéer”
  • Indtast dit søgeord (f.eks. SEO), målret evt. til dansk nedenunder og tryk ”Få idéer”
  • Vælg fanen ”Søgeordsidéer”. Her ser du en liste over søgeordskombinationer med dit overordnede søgeord. 
Adwords SEO-optimering 

Herefter skal du finde de ord, som har en ‘høj visning’, men samtidig en ‘lav konkurrence’. Selvom et ord måske ikke har det højeste antal visninger pr. måned, skal du ikke afskrive det med det samme, for har ordet samtidig en lav konkurrence, er de enkelte visninger mere værd.

Vil du også have SEO guiden på video, kan du finde den her.

Få inspiration med ÜbersuggestSEO-inspiration med Übersuggest

Har du brug for inspiration til, hvilke søgeord som bliver anvendt, når der bliver søgt på et specifikt ord, kan du bruge siden Übersuggest. Du indtaster det ord, du ønsker at søge på, tilpasser sprog og format og derefter får du en alfabetisk liste over alle ord, der bliver søgt på i kombination med dit oprindelige søgeord. 

Den tekniske del af SEO

Brug af nøgleord og placering af tekst

Når du har fundet dine nøgleord og -fraser, skal du have dem inkorporeret i din brødtekst (som skal være minimum 100 ord) på din hjemmeside og artikler. Sørg for at dine nøgleord indgår i teksten flere gange - men det er vigtigt, at du ikke bare forsøger at skrive, så din tekst er søgemaskineoptimeret. Som sagt er dine mulige kunder det allervigtigste, så skriv til dem. Når du er kommet til selve opsætningen af brødteksten på din hjemmeside, så sæt teksten sammen med overskriften så højt på siden som muligt.

Overskrifter

Tekst på en hjemmeside er som regel pakket ind i HTML-tagget <p>, der angiver starten på teksten og </p>, der angiver slutningen på teksten. Disse tags fortæller, at teksten mellem dem er en paragraf - altså et afsnit brødtekst. Den information bruger søgemaskinerne til at finde ud af, hvad der på en hjemmeside f.eks. er tekst, billede og overskrifter.

HTML-tagPå samme måde skal netop overskrifter være pakket ind i H-tags. H-tags findes i flere varianter, hvor H’et er efterfulgt af et tal. Jo lavere tallet er, desto vigtigere er overskriften. H1-tagget bruger man som regel til den øverste overskrift på en hjemmeside - f.eks. titlen på et blogindlæg, mens H2 bliver brugt til at markere overskrifter for de enkelte afsnit. Du kan altså søgemaskineoptimere dine tekster ved at placere vigtige nøgleord i vigtige overskrifter. På den måde fortæller du Google og andre søgemaskiner, at her er overskriften til et afsnit tekst, der handler om noget af det, brugeren søgte efter. 

Billeder

De fleste søgemaskiner er rigtig dårlige til at forstå, hvad der er på et billede. Derfor er du nødt til at hjælpe dem ved i tekst at fortælle, hvad billederne forestiller. Til det skal du bruge alt-attributten. Det hjælper ikke kun søgemaskiner men gør også, at f.eks. blinde og svagtseende bedre kan forstå billedets indhold, og dermed også lettere finder det.

Er du klar til SEO-guide for begyndere part 2?

Hvis du føler, at du er godt klædt på og er klar til at lære mere om SEO, kan du allerede nu hoppe videre til begynderens guide til SEO i content marketing - part 2

Om Søren Riisager

SEO-ekspert Soeren RiisagerSøren Riisager har beskæftiget sig med SEO i mere end ti år og er i dag anerkendt i onlinebranchen som en af Danmarks mest kompetente SEO-eksperter. Ved at udarbejde strategier og igangsætte tiltag hjælper han virksomheder op af rank-stigen. 

I dag har han det faglige ansvar for Webjuice's søgemaskineoptimering, linkbuilding og tekniske SEO-analyser. Du kan følge ham på Google+ eller Twitter.

Øverste billede: SEOPlanter / Flickr

Kommentarer