Sådan kan du automatisere indhold på sociale medier

Anders Engbjerg Vinderslev

Sociale medier er en oplagt kanal til distribution af indhold. Der er bare én udfordring:

Dine brugere er ikke nødvendigvis mest aktive, mens du er på arbejde og har tid til at publicere dine indlæg. Og timingen for, hvornår du smider et indlæg på LinkedIn, Facebook eller Twitter er ikke ligegyldig. Du skal helst ramme et tidspunkt, hvor din målgruppe har tid til at engagere sig i indholdet.

Løsningen er at automatisere indhold på sociale medier.

Facebook har en indbygget funktion, der gør, at du kan sætte en post til først at ryge i feedet på et bestemt tidspunkt. Men med de rigtige værktøjer, kan du planlægge publicering af dine posts på tværs af alle jeres sociale kanaler. Derfor kan du spare en masse tid og være nogenlunde sikker på at have en perfekt timing (også selvom din cykel punkterer på vej på arbejde, og du først når frem en halv time for sent).

I det her hack skal vi se nærmere på tre programmer, der kan hjælpe med at automatisere jeres sociale medier.

Buffer

Billede_1_automation.jpg

Buffer var et af de første stykker software til at beskæftige sig med automatisering af indhold på sociale medier, og det er et af de redskaber, vi bruger her i huset.

Det skyldes to ting. For det første er Buffer meget brugervenligt, hvilket altid er et plus. Og så kan Buffer udfylde to funktioner, som er værdifulde for hvilken som helst organisation, der har profiler på flere forskellige sociale medier:

  • Du kan tilkoble flere sociale medier til Buffer. Det betyder, at hvis din virksomhed har en profil på Facebook, Twitter og LinkedIn, så kan du nøjes med at logge ind på Buffer, når du vil publicere indhold eller skrive opdateringer.
  • Du kan stille indhold i ‘kø’ til at blive publiceret på et specifikt tidspunkt. Det er ret nyttigt. For hvis du planlægger en kampagne, der skal strække sig over en længere periode, kan du indstille Buffer til at publicere indholdet på dine udvalgte tidspunkter. Det er en kæmpe opgradering i forhold til at sætte kryds i en kalender og så logge ind og publicere indholdet, når tiden er kommet. Ved hjælp af et redskab som Buffer, er du sikker på, at kampagnen rent faktisk bliver til noget, for du kan effektuere hele udgivelsesplanen på én gang, og du kan tage hul på andre opgaver.
Det sidste punkt her er især et hit, hvis du har en masse tidligere publiceret indhold, som du gerne vil genudgive på de sociale medier (en fornuftig strategi, når man tager i betragtning, hvor begrænset opmærksomhed en enkelt opdatering risikerer at få for eksempel Facebook og Twitter).

Pris for Buffer

Buffer findes i en gratis udgave, der i sit omfang kan være rigeligt for mange brugere. I den gratis version kan du tilkoble en profil per sociale medie til din Buffer-konto, og du kan stille 10 opdateringer i kø per sociale medie. For 10 dollars om måneden (ca. 65 kroner), kan du opgradere til 10 profiler per sociale medie og 100 opdateringer i kø per sociale medie. Herudover findes en række store ‘Team-pakker’, som er til de kunder med et virkelig svulstigt behov for at publicere.

Tip til brug af Buffer

Læs Buffers egen og glimrende guide til, hvordan du kommer igang med Buffer. Den giver et fint indtryk af, om det her et redskab, du kan bruge til noget. Til samme formål har Buffer lavet en serie tutorials, som du kan finde lige her.

SocialOomph

Billede_2_automation.jpg

Ud over et navn, som er næsten helt umuligt at huske, hvordan man staver til, kan SocialOomph byde på et udmærket redskab til automatisering af sociale medier. Hvis ‘udmærket’ lyder lidt mindre end fornøjet, så er det kun fordi, at SocialOomphs interface, selve det visuelle design vel at mærke, efterlader en del tilbage at ønske. Funktionaliteten er der til gengæld ikke noget i vejen med.

SocialOomph blev grundlagt helt tilbage i 2008 – var dengang et automation-redskab, som udelukkende kunne bruges til Twitter. Siden blev biksen udvidet, og i dag kan du automatisere Twitter, Facebook og LinkedIn ved hjælp af SocialOomph. Det er en væsentlig opgradering, når der findes alternativer som Buffer på markedet.

Det bedste ved SocialOomph?

  • Programmet gør det nemt at genudgive alt dit bedste indhold på sociale medier. Det her er vigtigt. Når du deler et link på Facebook eller Twitter, vil det (afhængigt af hvor mange brugere dine følgere følger men sikkert MEGET) hurtigt forsvinde fra toppen af dine følgeres feed. Du har brug for at dele indholdet igen, og det er en proces, som SocialOomph kan organisere og automatisere for dig.
  • Det, du gør, er simpelthen at lave en ‘kø’ med indhold. Det er ikke en kø, som slutter, når sidste stykke indhold er blevet publiceret. Køen er cyklisk, så indholdet bliver delt i det mønster, du ønsker, indtil, du siger stop.
  • SocialOomph udvælger indhold fra køen, og publicerer indholdet på de tidspunkter, du har speciferet. Du specificerer ved at angive, hvor ofte SocialOomph skal publicere indhold fra køen, på hvilke dage, klokkeslæt, og hvornår kampagnen skal begynde.
  • Du kan også lave forskellige variationer af de opdateringer, der følger med hvert stykke indhold, når det bliver delt. På den måde bliver dit genbrug mere subtilt, og du undgår, at eksempelvis Twitter bremser dine opdateringer, som det sociale medie har for vane at gøre med identiske tweets.
  • Det er smart. Og det hele foregår i køen.

Pris for SocialOomph

SocialOomph findes i en gratis udgave, en luksus Twitter-udgave og en ‘professional’ udgave. Den gratis variant har begrænsede funktioner, og herfra kan du kun arbejde med Twitter. Det er stadig muligt at planlægge tweets og stille dem i kø, men i et begrænset omfang. Luksus Twitter-udgaven koster omkring syv dollars hver 14. dag, og her får du ubegrænset adgang til alle SocialOomphs Twitter-funktioner. Facebook og Linkedin er stadig uden for rækkevidde. Dem får du først adgang til med ‘professional’-profilen. Den koster omkring 18 dollars hver 14. dag.

Tip til SocialOomph

SocialOomph har sin egen begynderguide, som du kan hoppe rundt i, mens du prøver dig frem.

Dlvr.it

Billede_3_automation.jpg

Her er et program, som automatisk deler indlæg på sociale medier i det øjeblik, du publicerer dem på din blog.

Hvis du har en blog, ved du, hvor tidskrævende det kan være at dele indholdet på sociale medier. Der sker et eller andet, og her taler jeg af erfaring, når man har færdiggjort et stykke indhold. Så skal det bare UD, og det sidste man har lyst er at skulle logge ind på 3-4 konti for at dele indholdet på sociale medier. Den opgave tager Dlvr.it sig af.

Dlvr.it fungerer sådan, at du forbinder din blogs RSS-feed til dine konti på sociale medier. Programmet er kompatibelt med flere forskellige sociale medier som Facebook, Twitter og Linkedin. Men det er ikke det eneste.

  • For du kan ikke bare få delt indlæggene fra din egen blog. Du kan også forbinde RSS-feeds fra andre blogs til din Dlvr.it-konto. På den måde bliver indlæggene fra en håndfuld af dine yndlingsblogs delt på dine sociale medie-profiler. Det betyder, at der udspringer et stabilt flow af delinger fra dine profiler i de perioder, hvor du ikke selv har tid til at producere indhold.
  • Sammenkoblingen mellem RSS-feed og socialt medie fungerer ganske simpelt. Du skal bare opstille dine ‘ruter’ fra ‘the source’ (bloggens RSS-feed) videre til ‘destinationen’ (det sociale medie, som skal dele indholdet).  
  • Ud over at dele indhold, kan du få adgang til en masse analytics, så du forstår, hvordan det enkelte stykke indhold har klaret sig på et socialt medie. Du kan også filtrere ruten mellem source og destination, så Dlvr.it kun deler indhold, der er skrevet af specifikke skribenter eller omhandler specifikke emner eller noget helt tredje.
  • Dlvr.it er et særdeles nyttigt og brugervenligt redskab, som åbner op for en række funktioner og samtidig sparer en masse tid. Det er lækkert. Men: Du kommer også til at betale for det. 

Pris for Dlvr.it

Indtil for et par år siden eksiterede Dlvr.it i en gratis version, men den fest er forbi. Nu bliver du nødt til at vælge mellem et månedligt abonnement til 9,99 US dollars (cirka 65 kroner) og et helårligt abonnement til den meget mærkelige pris af 101,89 US dollars (cirka 660 kroner). 

Tip til Dlvr.it

Dlvr.it har på deres egen hjemmeside en begynderguide. Den er helt klart værd at tygge sig igennem, før du går igang.

Buffer, SocialOomph og Dlvr.it har det til fælles, at de har meget mere at byde på, end hvad der er beskrevet her. De har også til fælles, at de umiddelbart kan meget af det samme. Det er først, når man begynder at arbejde med programmerne, at forskellene træder frem.

Vi foreslår, at du giver hvert program en chance. Leg med dem. Herefter kan du afgøre hvilket et, der passer bedst til dine behov.

God fornøjelse! 


cchacks.jpgDette er Clever Content Hack nr. 23. Clever Content Hacks er en serie af blogindlæg fra Brand Movers, der hjælper dig med at skabe de bedst mulige marketing-resultater.

 

Få tips og tricks til digital marketing i vores nyhedsbrev

Måske vil du også læse

disse indlæg om Distribution

Der er ingen kommentarer endnu.

Vær den første til at kommentere.