Andrew Davis: Sådan skaber du Moments of Inspiration

Få content marketing-guldkorn direkte i din indbakke

Andrew Davis: Sådan skaber du Moments of Inspiration

Hvis du tjekkede de sociale medier omkring fastelavn, har du næsten ikke kunnet undgå at støde på virkelig mange billeder af små piger udklædte i blå kjoler og med (gyselige) gule parykker med en lang fletning. Det er resultatet af en af Disneys største penge-succeser i forhold til at tjene på merchandise, teateropsætninger etc. - nemlig animationsfilmen Frost.

Og netop Disney kan du roligt skæve til, hvis du vil lære at tjene penge på godt indhold, lyder det fra keynote speaker, forfatter og content marketing-ekspert, Andrew Davis. Disney forstår nemlig at skabe det, han kalder Moments of Inspiration (MOI), og derfor skal du tænke som en filmskaber, hvis du vil have folk til at lette rø... og gå ud og købe dit produkt eller dine services.

Fire måder at skabe Moments of Inspiration på

Det gør du ved at inspirere din målgruppe (skabe Moments of Inspiration - MOI) ved at give dem indhold, der giver dem lyst til noget, de ikke vidste, de ville have. Ligesom Disney gør. Når et barn har set Frost (som du har købt eller løst billet til i biografen), vil de med garanti både ønske sig sangen ‘Let it goooo’, tøj med figurerne Elsa og Anna, en Elof-snemands-bamse, et Elsa-dukkehoved, de kan rede håret på, en Elsa-prinsesse-kjole, Anna og Elsa-dukker, og hvad har vi … Alt sammen noget, som Frost-filmen har inspireret de søde små til.

Det lyder godt, ikke? Men hvordan gør du så det? Læs Andrew Davis fire simple tricks til at skabe Moments of Inspiration:

1. Opbyg spænding som Breville

Fra filmen Fat, sick and nearly dead

Det australske firma Breville sælger juice-pressere. Salget går op hver gang, der står januar på kalenderen, når folk med dårlig samvittighed indser, at de må lægge deres liv om, leve sundere og starte med en juice-kur. Efter et par måneder flader salget ud igen, og år efter år forbliver salget stabilt.

Det ændrede sig, da firmaet producerede dokumentarfilmen 'Fat, sick and nearly dead', der handler om en overvægtig mand, som efter en læges (næsten-)dødsdom beslutter sig for at juice sig slankere. Igennem hele filmen bliver man som seer holdt fast i spænding over, om hovedpersonen når at slanke sig, inden han dør af sin overvægt. Filmen, der blandt andet blev distribueret på Netflix, blev en kæmpe succes, der tydeligt afspejlede sig i salget af Breville-juicere, som blev udsolgt på få dage i hele USA. Intet sted i filmen bliver der sagt "Køb en Breville-juicer". Men folk identificerede sig med hovedpersonen og blev inspireret til at ville tabe sig – ved hjælp af en juicer.

Tænk, hvis du på samme måde kan opbygge en spænding i dit indhold, som får folk til at købe dit produkt eller din service?

2 ) Giv folk lyst til at gøre eller ville noget - ligesom Book Video Club

book-video-club

Du har sikkert travlt. Og der er sikkert også en masse business-bøger, du rigtig gerne vil læse. Hvis du bare havde tid. Så vil du sikkert også elske Book Video Club, som i små, veldrejede videoer på fem minutter giver dig alle hovedpunkterne i de bedste, nye business-bøger. Fantastisk! Du bliver klogere på kortere tid.

Netop derfor er Book Video Club en succes. De forstår at tale ind i lige netop det behov, deres målgruppe har - at blive klogere på kortere tid.

Hvad hvis dine Moments of Inspiration er forbundet til det, din målgruppe gerne vil eller ønsker for dem selv? Find ud af det ved at spørge dig selv om, hvad din målgruppe gerne være eller blive.

3) Skab empati som Watson

watson

IBM er gået fra at være en producent af computere til i dag at være en software-virksomhed, som leverer services. Men virksomheden var udfordret af sine konkurrenter på feltet. Det ændrede Watson.

Watson er en super-computer udviklet og navngivet af IBM, som bl.a. har deltaget i den amerikanske udgave Jeopardy, hvor den dystede mod tidens bedste Jeopardy-deltagere. Programmet udviklede sig til en seer-magnet, fordi folk følte med Watson og sad klistret til skærmen for at se, om den nu klarede udfordringen. I dag forudser Watson bl.a. modetendenser, udvikler madopskrifter og skaber stadig avis-overskrifter. Pludselig er folk følelsesmæssigt engagerede i IBM's services.

Tænk over, om du på samme måde kan skabe nogle karakterer i dit indhold, som folk kan føle empati for.

4) Tal til følelserne som i Arvingerne

arvingerne

DR's dramaserie Arvingerne, der handler om en familie, som nærmest eksploderer i arveopgøret efter moderens død, er i den grad en serie, der spiller på de helt store føleles-strenge. Der er noget på spil fra første afsnit. Og den fik også danskerne til at føle. Faktisk så meget, at danske advokater allerede mandagen efter første afsnit fik opkald fra danskere, som ville skrive testamente og dermed undgå, at familien kom op at toppes over arven. Serien talte altså til følelserne og inspirerede folk til at gøre noget, en konventionel reklame for en advokat aldrig ville kunne gøre.

Prøv at afdække de følelser, der knytter sig til det, du gør. Og spørg dig selv, hvilke følelser, der får folk til at handle i forhold til det, I tilbyder?

Læs mere med Andrew Davis her.

Kommentarer